Welkom op het Center Parcs Forum. Al sinds 2005 het originele forum voor en door Center Parcs liefhebbers.

[Ervaringen & Vragen] Park Bostalsee (Deel 1)

Gesloten [ervaringen & vragen]-topics zijn terug te vinden in het archief. Nieuwe ervaringen en vragen kan je stellen in het meest recente topic onder [Ervaringen & Vragen].
Sophie_V
Dagbezoeker
Dagbezoeker

Re: [Ervaringen & Vragen] Park Bostalsee (Deel 1)

Bericht door Sophie_V »

Hallo,

wij gaan deze zomer naar Bostalsee. Nu vroegen we ons af of er in het restaurant in de Dome een speeltuintje is. Dus echt in het restaurant, niet in de dome zelf. Iemand die dit toevallig weet?
En ook tips voor 6p vip cottages zijn welkom  ;) Zijn met drie kinderen: 3, 6 en 12 (dus de jongste kan nog niet al te veel en lang steile trappen doen). Liefst een cottage waar je geen 'afgrond' hebt...Alvast super hard bedankt voor de tips!!!!
maria
All-in
All-in

Bericht door maria »

In het restaurant zelf zit geen speeltuintjes maar als je zelf een tafel reserveert aan de binnenkant, dus niet aan de Kant van het raam, Dan zit je bijna naast het speeltuintje en kunnen je kinderen je zo zien en vinden.
NaMiSe
All-in
All-in

Bericht door NaMiSe »

De Dome van Bostalsee is heel anders dan andere Domes. Bostalsee heeft namelijk maar 1 restaurant, een buffetrestaurant en een café. Daarnaast de winkel en het zwembad. Alles zit rondom 1 grote speeltuin, dus je kinderen kunnen naar hartelust spelen en jullie zitten altijd in de buurt, zeker als je langs de rand gaat zitten (zoals Maria zei)
CCvanAalst

Bericht door CCvanAalst »

Wat handig die foto's en ervaringen.
Heeft iemand nog foto's/tips/ervaringen in de keuze tussen huis nummer 538, 554 en 556??
Welke ligt het mooist, meest praktisch en mooiste uitzicht?

Alvast dank!
Ccmel
All-in
All-in

Bericht door Ccmel »

Voor de 2 jongste is het speeltuig niet echt geschikt om ze alleen te laten. Toestel wel veilig, maar is niet gelegen in het restaurant zelf maar in midden van de vaak drukke kleine market dome. Kids kunnen aan twee zijden weg uit het speeltuintje. Aan zijde van het restaurant kijk je ook op de achterzijde van het hoge toestel, dus ziet niet veel van wat er binnen in de speeltuin gebeurd.
5x Bostalsee, 1x Les Trois Forets, 1x Kempervennen, 8x Limburgse Peel, 3x Erperheide, 4x Park Eifel, 1x Heijderbos, 1x Huttenheugte, 1x sunparks Ardennen, 2x Lac d'ailette, 1x Landal Lommerbergen, 4x Landal Waterparc Veluwemeer, 1x port zelande
Chanti

Bericht door Chanti »

We willen misschien naar dit park in de voorjaarsvakantie (vanaf 24/2). Ik hoop niet dat dan alles in de omgeving gesloten is ivm carnaval ?!
zoeperzazke
All-in
All-in

Bericht door zoeperzazke »

Is een hoge locatie wel goed te doen als je een golfkarretje huurt? En wat kost dat ongeveer voor een week? Ik zat te kijken naar huisje 327 maar klimmen is niet echt mijn hobby ;)
2009 ERP 2010 MRD + BISP, 2011 HEIJ + MRD (mys) + HSAU + HUT, 2012 VOS + EIF + TRF, 2013 KEM 2014 MRD + HUT (mys) + HEIJ 2015 KEM 2016 ERP 2017 BISP + ZV + MRD, 2018 PZ + ARD 2019 HEIJ + KEM 2020 HUT
lot
Dagbezoeker
Dagbezoeker

Bericht door lot »

Vorige week een midweekje bostalsee gedaan.
We hadden huisje 278 geboekt.
Het huisje: premium huisje, was wel niet heel ruim, maar voldoende voor een midweek. Had wel een mooi uitzicht.
Het was vrij warm bij aankomst (huisjes warmen vlug op als de zon erop schijnt, weet niet of ik dit park in de zomer zou willen boeken; nu koelde het 's avonds vrij vlug af en was het goed te doen om te slapen.
De kleine kamers waren wel moeilijk om het kinderbedje te plaatsen. We hebben het voor onze kast moeten zetten wegens anders geen plaats. Maar het lukte wel.
Keuken en badkamer waren zeker in orde. Bij aankomst ontbrak een stukje van het park (zo een hoekje om het park ineen te zetten, nodig voor onze negen maander die de randen van het park gebruikt om rond te stappen). Gaan melden aan de receptie en na het zwemmen lag er al een nieuw stukje. (Ze spreken ook voldoende Engels bij de receptie. Mijn Duits is ... vrij onbestaande).

Het ontbijt: De eerste keer dat we een ontbijtpakket bij besteld hadden bij cp. En zeer tevreden van. Meer dan ruim voldoende voor twee volwassenen en een kind. En verschillende keuzes elke dag. Ook zeker op tijd geleverd. (En onze vroege vogels zijn op vakantie elke dag wakker rond zeven uur, tegen die tijd hadden we ons ontbijt al).

Het huisje is al iets hoger gelegen (130 trappen, we hebben ze moeten tellen van onze zoon). 's Morgens voor het zwemmen ging hij mee te voet en de kleinste in de draagdoek. (Bij het terug komen waren mama en papa soms wel eens buiten adam. Een rijtje lager of een betere fysiek van mama en papa had mss wel handig geweest). 's Avonds langs de weg naar beneden met de kinderwagens (en terug omhoog hetzelfde verhaal, vooral omdat de zoon dan graag wil racen, maar de berg op racen met een kinderwagen is niet echt ons ding). Maar het lukte wel (en ondanks het vele eten dat ik daar gedaan heb, was de weegschaal mij goed gezind bij het thuis komen, dank u wel trappen).

Het zwembad: Kleiner dan andere parken waar we al geweest zijn, maar zeer proper. Voldoende kleedruimtes voor babietjes. Wel spijtig dat er daar geen bankje in staat. Na het zwemmen wou de kleinste vaak drinken en dan al rechtstaand borstvoeding geven is vrij moeilijk.
Het buitenbad viel zeer in de smaak van onze zzon (vier jaar) en natuurlijk ook de waterspeeltuin.

De horeca: Twee keer gegeten in de market bistro. Vrij vlug ons eten en drinken, zeer vriendelijk en het heeft ons goed gesmaakt. Een keer gaan eten in het pannenkoekenhuisje (is geen apart stukje, was twee dagen in de week dat de bistro pannenkoekenhuisje werd). Ook hier tevreden over de bediening en de kwaliteit van het eten. De laatste avond gaan eten in het buffet resto. Hadden de eerste dag geboekt voor de tweede shift en toch nog omgeboekt naar de eerste shift, kon zonder probleem). Opnieuw tevreden van het eten. En ook de zoon.

Activiteiten:
Met de trein rond het meer: Zoon is zot van treinen, dus deze konden we niet laten liggen. Je rijdt wel maar rond het halve meer en nog een tocht in de velden. Geen super activiteit en na een half uurtje was het voor mij en mijn man eigenlijk wel genoeg. Maar zoon was blij om op de trein te zitten.
Minigolf (binnen): Er waren enkele mensen bezig aan de mini golf toen we toekwamen, dus we dachten hem omgekeerd te spelen (beginnen bij de laatste), geen goed idee. Bij de laatste hole wordt jouw balletje ingeslikt. Dan toch maar bij nummer een begonnen met een balletje minder. (Was een voucher). Maar ook hier hebben we veel plezier gehad.

De laatste dag was ik bij het inladen van de auto zo slim om de sleutel mee in te laden en de koffer dicht te slaan. Gevolg, we konden niet naar huis. Wegenwacht gebeld en rond 11u zouden ze daar zijn. We mochten toen van cp nog even langer in ons huisje wachten. (Hebben daar tot 12u kunnen blijven). Spijtig genoeg kon de wegenwacht ons niet helpen en hebben we een hulplijn thuis moeten bellen om de reserve sleutel te brengen. (Vier uurtjes wachten met twee kinderen en bijna alles zat in de auto, gelukkig onze portefeuilles nog niet). Dan nog maar eens gaan eten in de market bistro en nog een uurtje gaan bowlingen. (bowling ook goed gekeurd). Laat in de namiddag dan kunnen vertrekken naar huis na een geslaagde midweek.
Ccmel
All-in
All-in

Bericht door Ccmel »

Dit jaar drie opeenvolgende kortverblijven gedaan ipv een weekverblijf, met als eerste een weekend in Bostalsee, toch een van onze topfavoriete centerparcs. Dit vooral omwille van het prachtige stuwmeer, onze liefde voor deze aquamundo met de rode glijbaan en allerleukste buitenbad, de luxe cottages en het heerlijke en mooie buffetrestaurant.

We beleefden opnieuw een heerlijk en zeer zonnig weekend, Bostalsee is en blijft een zalig park.

Enkel (voor het eerst in bostalsee) gebrek aan een mooi uitzicht was bij aankomst een enorme teleurstelling, gezien voor ons persoonlijk toch een zeer belangrijk aspect bij park Bostalsee.
In zone 4 bleek de beplanting achter de onderste rij en aan het meer ferm opgeschoten, waardoor op de onderste rij volgens ons de meeste cottages enkel vanuit de slaapkamers nog uitzicht bieden op het meer.

AANKOMST
Aankomst verliep ontzettend vlot. Parking oprijden, geen lange rij aan E-loket dus pakketje meteen ontvangen en amper 10 minuten later stonden we al aan onze cottage.

COTTAGE
4P VIP nummer 472 gaan wij niet meer boeken, maar enkel omdat je op terras en gelijkvloers vooral op struiken kijkt. Maar verder een zeer fijne cottage, met alle luxe van de bostalsee-vips (mooie keuken met vaatwas, composiet werkblad, ruime koelkast, broodjes aan deur, speelkamer met grote tv en playstation, opgemaakte bedden met extra kussens, gratis wifi, 2 badkamers, sauna, bubbelbad, barbecue, wicker terrasmeubilair met grote tafel en wicker ligzetels, ...)
Ligging tov marketdome, zwembad en andere faciliteiten is PERFECT. Straatje uitwandelen en je bent er. Ook naar zone 5 met kinderboerderij korte afstand.
Voor het eerst gebruikssporen opgemerkt in een cottage van Bostalsee: de wastafel boven vertoont aan houten hoek wat schade en bij het bubbelbad ontbrak de stop.
Tip: wil je bij een vip de bbq gebruiken, haal dan bij aankomst houtskool en dergelijke, want op zondag was deze uitverkocht in de foodstore. In de foodstore zelf wel wat aanbod aan "gewoon" vlees, maar geen specifiek barbecue-aanbod. Op een kwartiertje rijden van het park is een lidl, deze hebben wel een ruimer bbq-aanbod.

MARKET DOME EN RESTAURANTS
1x opnieuw het zalige buffet in Bostalsee gedaan. Opnieuw zeer lekker eten, leuk uitzicht op het meer en zij-ingang md van aan ons tafeltje nr 20 en frisdrank a volonte. 75 euro voor 4 is niet goedkoop, maar 100% van genoten.
Bij het market restaurant take-away werd ik de 1e keer volledig genegeerd door het personeel, een halfuurtje later terug gekeerd en meteen (toevallig) bediend door de parkmanager zelf. Bediening ging toen plots wel vlot  ;D
Het eten zelf was ok, mijn dochters hadden een pasta-kinderschotel van slechts 4,5 euro en ruime portie. Ook de volwassenen hun pizza's waren vers gemaakt en lekker.
We hadden pot stoofvlees mee van thuis en groentjes vanuit de foodstore, vandaar bij snack enkel frietjes gehaald, deze waren ok. Alle eetgelegenheden bij Bostalsee zijn naar ons mening ver boven de standaard van Centerparcs. Ook het feit dat de drankjes inbegrepen zijn bij het buffet, is voor ons een grote troef.

FOODSTORE
Prijzen in foodstore leken dichtbij de prijzen thuisfront te liggen, in elk geval goedkoper dan in de Nederlandse parken.
Aanvulling voorraad lijkt vlotter dan vorige jaren, toen was de winkel soms half leeg. Enkel uitputting van de houtskool was wat raar, zonde voor de parkgasten met bbq bij de vips.
Broodjesaanbod voor onze vip aanpassen bleek dit jaar voor het eerst een probleem bij de bakkerij, hoofdzakelijk door het taalprobleem. Trouwens een opvallend en steeds wederkerend probleem dit jaar: meeste personeel (met uitzondering van receptie) sprak enkel Duits, sommige ook ietwat Engels, maar de ietwat afkerige houding naar anderstaligen irriteerde me enorm, vooral gezien de internationale interesse van parkgasten in dit park. Er boeken Britten, Fransen, Nederlanders, Belgen, ... Dan mag je toch verwachten dat ze investeren in meertalig personeel, of op zijn minst klantvriendelijk personeel. Dit in Bostalsee trouwens nog nooit voorgehad, en grote contradictie met ons verblijf erna in park Eifel.

AQUAMUNDO
Ja, de AM van Bostalsee is nog steeds klein  ;D maar wat je in reviews vaak niet leest, is hoe mooi afgewerkt en leuk deze am is. Geen druk bevolkte wildwaterbaan hier noch een voor cp typerend groot golfslagbad. Maar het kleine bad had ook leuke golven en verder enorm genoten van het zalige buitenbad, grote jaccuzi, de superleuke glijbanen waarvan wij vooral de zeer brede en lange rode glijbaan met lichteffecten in geen enkel ander cp park al opmerkten, waterplayhouse, uitgebreide kinderbad, ruime kleedhokken, steeds zitmogelijkheid en ademruimte, ....

ACTIVITEITEN
Mijn oudste dochter deed voor het eerst de high adventure, hetgeen ze zeer leuk vond. De begeleiding was wel zeer miniem; er was slechts 1 begeleider van cp. Een sympathieke man, dat wel, hij gaf wat uitleg aan ouders en de kids en hielp iedereen opstarten. Daarna klommen de kinderen doorheen het bos van hoge boom naar hoge boom, met de ouders op de grond voor instructies. Ze hingen uiteraard vast met een veiligheidskabel he, geen overbodige luxe, want de begeleider kwam een tijdje later eens rond gewandeld op de grond met een ladder op zijn schouder.

Het ponyrijden is vanaf dit jaar ook mogelijk buiten de zomermaanden en leek behoorlijk populair. De weiden aan de kinderboerderij werden ook wat uitgebreid en waren veel verzorgder dan vorig jaar.

Er was een ruim aanbod aan fietsen. De zwarte fietsen met mandje zijn nog steeds te mijden, echt rommel. Maar er zijn ook citybikes van gazelle. Deze rijden veel beter, zijn wel met een terugtraprem, toch wat wennen.
Rond het stuwmeer fietsen en wandelen is een van de topactiviteiten in Bostalsee, was daar nog nooit zo druk de vorige jaren, maar wel gezellig. En het uitzicht van aan de overkant van het stuwmeer is adembenemend mooi.
De buitenspeeltuin onderweg is overduidelijk al goed bekend en geliefd bij de parkgasten, er is daar trouwens ook een verzorgd sanitair gebouwtje.

Wegens slechts een weekend ter plaatse verder niet veel activiteiten gedaan, maar de keuze is er wel. Bowling, minigolf binnen en mooie minigolf buiten, laser battle, voor onze jongste de kids high adventure parcours (lager in de bomen en hier wel met vangnet), het strandje, waterfietsen, bootjes, ....

Voor langere verblijven is er naast de portiersloge een piepkleine maar praktische chalet met wasmachines.

OMGEVING
Vrees dat ons gezin niet veel heeft met cultuur, kan daar weinig omgevingstips voor bieden. Wij zijn wel pretparkfanaten; Holiday park (Plopsa Duitsland) in ongeveer 1u20 rijden vanaf Bostalsee en phantasialand 1u40.
Wij deden vorige jaren beide parken reeds vanuit Bostalsee, dit jaar vooral genoten van het park, wegens weekendverblijf al kort op zich.

ZONES EN VOORKEURLIGGING
Kan het niet genoeg benadrukken; wie Bostalsee wil boeken, denk zeer goed na over welke cottage en vooral in welke zone. Elke zone heeft zijn eigen karakter, waarvan sommige ook met sterke nadelen.
Voor ons persoonlijk komen enkel zone 4 en 5 in aanmerking voor een boeking en eventueel de onderste rij van zone 2. Maar dit is uiteraard vooral persoonlijke voorkeur.
Zone 1: Van aan md stap je via een steiler pad omhoog naar de hoofdstraat met rechts de portierloge aan ingang park en links de weg naar zones 4/5/6/7. Vanaf hier een kort padje met bocht omhoog naar onderste rij zone 1. Rechts struiken en gras achter de cottages, links zicht op hoofdstraat en bomen. De eerste trappen omhoog leiden naar de tweede rij van zone 1. Hier vooral zicht op de cottages van de rij eronder. Zone 1 heeft geen uitzicht op het stuwmeer.
Al iets meer trappen naar onderste rij van zone 2, vanaf hier worden de hoogteverschillen zeer voelbaar en met kinderwagens/fietsen/rolstoel geen aanrader. Twijfelde zelfs om nog naar de 2e rij te klimmen voor foto's, maar heb niet echt een topconditie :)
Naar mijn mening heeft zone 2 verder zeer kindonvriendelijke balustrades. MAAR zone 2 biedt wel meerdere cottages met heerlijk uitzicht op het stuwmeer!
Zone 3 blijf ik teleurstellend vinden. Zoveel trappen doen en dan niet eens beloond worden met een mooi uitzicht. Misschien hebben sommige cottages een uitzicht, maar na vele trappen doen zag ik toch enkel terrassen die uitkeken op cottages eronder en hoge bomen. Bovenaan zone 3 is een parking voorzien voor zone 2 en 3.
Zone 4 is perfect voor wie graag dichtbij de faciliteiten verblijft. Sommige cottages hebben meer privacy op hun terras dan vorig jaar, wegens ondertussen hoger gegroeide beplanting, maar sommige kijken echt letterlijk op straat achter de cottage. De onderste rij had vorig jaar nog pareltjes voor liefhebbers van mooi uitzicht op het stuwmeer vanuit woonkamers en terrassen, maar moeder natuur heeft dit ondertussen veranderd. Opgelet: zone 4 is gewoonlijk snel volboekt, tijdig boeken is hier de boodschap.
Zone 5 : ontzettend mooie zone in het hart van het park, waarvan sommige cottages paronamisch uitzicht op het stuwmeer bieden. Van aan het meer is het naar de onderste rij cottages steil, naar de 2e rij zeer steil en naar de bovenste rij afzien ;) Maar dat is uiteraard mijn mening, zoals gezegd is mijn conditie niet de allerbeste.
De afstand naar de md is eindje stappen, vlot met fiets en via hoofdstraat met e-car goed te doen. Maar steeds de fiets nemen vind ik persoonlijk minder leuk en met de e-car mis je het mooie pad langs het meer. Voor ons de enige reden om niet steeds zone 5 te boeken. Hier opnieuw tijdig boeken: ook de mooist gelegen cottages van zone 5 zijn vrij snel volboekt.
Zone 6: de hoofdstraat loopt op een eind van de md uit in hoge en steile helling, dit is de toegang naar zone 6 bovenaan een vallei met tussen zone 6 en 7 een ruime parking. Zone 6 heeft vooral zicht op groen, maar zag niet meteen ergens zicht op het stuwmeer. Ik had wel de indruk dat de cottages veel zonlicht en daglicht hadden en dat zone 6 een rustige zone is.
Zone 7 is voor de liefhebbers van cottages in een bos (hoewel naar mijn mening cp daar tal van andere parken voor heeft). De bomen zijn hoogstammige, gelijkaardig aan degene van LTF. Deze bomen verhinderen alle uitzicht op het meer. Naar de md kan je met auto/fietsen/E-car via zone 6 of via een hoge steile trap naar zone 5. High adventure is onderaan zone 7, met als spectaculair onderdeel aan een touw rollen over de hoge trap naar zone 5. Wat mij opviel is dat je van zone 7 naar zone 5 echt naar zon en licht stapt, tussen de bomen van zone 7 was het de klimactiviteit opvallend killer en donkerder dan rondwandelen in de andere zones.

CONCLUSIE
Wij gaan zeker terug! Jammer genoeg bleken de komende lange weekends te duur en mooiste cottages al geboekt. Elk jaar twijfelen we: kennen we het park ondertussen niet te goed, zal het niet te saai zijn, wat in geval van slecht weer, ... Maar bij de eerste voorjaarszon en naar gelang Pasen dichter komt, begint het steeds weer te kriebelen van verlangen naar dit park :)
5x Bostalsee, 1x Les Trois Forets, 1x Kempervennen, 8x Limburgse Peel, 3x Erperheide, 4x Park Eifel, 1x Heijderbos, 1x Huttenheugte, 1x sunparks Ardennen, 2x Lac d'ailette, 1x Landal Lommerbergen, 4x Landal Waterparc Veluwemeer, 1x port zelande
weegschaaltje
All-in
All-in

Bericht door weegschaaltje »

Mooie review, bedankt.  De Duitse parken spraken me nooit echt aan maar na het lezen van deze review krijg ik er wel zin in
sinds 2012:
10 x Erperheide * 9 x Vossemeren * 7 x Kempervennen * 4 x Eemhof * 7 x P. Zélande * 4 x Sandur * 2 x Heijderbos * 1 x Meerdal * 2 x L. Peel * 2 x Vennenbos * 1 x Huttenheugte * 1 x Ardennes * 1 x Zandvoort * 2 x Lommerb. * 1 x De Haan * 1 x Mooi Zutendaal * 1 x Eau Heure * 4xroompot
Marlies86
Dagbezoeker
Dagbezoeker

Bericht door Marlies86 »

Hoe is het diner buffet in Bostalsee? Zijn er ook thema avonden? Veel verschillende keuzes?
maria
All-in
All-in

Bericht door maria »

Het buffet in Bostalsee vinden wij de beste van alle parken waar we got nu toe zijn geweest. Wel themabuffet en werkelijk heerlijk en de drank is inclusief. Wij vinden het een aanrader.
Marlies86
Dagbezoeker
Dagbezoeker

Bericht door Marlies86 »

[quote="maria"]
Het buffet in Bostalsee vinden wij de beste van alle parken waar we got nu toe zijn geweest. Wel themabuffet en werkelijk heerlijk en de drank is inclusief. Wij vinden het een aanrader.
[/quote]
Weet je toevallig nog welke thema's er zijn?
maria
All-in
All-in

Bericht door maria »

Ja Amerikaans en Italiaans en Duits volgens mij. Wij hadden Toen Amerikaans en het was heerlijk.
Marlies86
Dagbezoeker
Dagbezoeker

Bericht door Marlies86 »

Klinkt super! We waren aan het overwegen om 1 keer te gaan maar misschien toch arrangement voor meerdere dagen nemen :)
Gesloten

Terug naar “Ervaringen & Vragen archief”