🏡 🙋‍♀️🙋‍♂️Welkom op het Center Parcs Forum, Het forum voor en door Center Parcs liefhebbers

Terhills Resort by Center Parcs

Nieuws, informatie en vragen omtrent de vernieuwingen van de CP Parken
mrs Marian
Beheerder
Beheerder

Re: Terhills Resort by Center Parcs

Bericht door mrs Marian »

TERHILLS RESORT🍃

Nadat we jullie de Aqua Garden 💦 in het gloednieuwe #TerhillsResort by #CenterParcs hebben laten zien, is het tijd om jullie de exclusieve beelden van Terland Restaurant & Beach te tonen. In het Terland Restaurant 🍴 kunnen onze gasten genieten van een goed ontbijt, een gezonde lunch of een heerlijk diner. En dat met een spectaculair uitzicht over het meer, zowel binnen als buiten vanaf het verwarmde terras 🔥. Bij het Terland Beach House kunnen gasten een duik nemen in het meer 🏊, genieten van een lekkere cocktail 🍸 en heerlijk relaxen op een ligbed in de zon ☀️. Wij kunnen niet wachten!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
mrs Marian
Beheerder
Beheerder

De bouw van Terhills Resort by Center Parcs is in ver gevorderd stadium.

In deze video nemen we jullie mee over het park en door de cottages.
De infrastructuur is goed te zien in deze video. Zoals ook de natuur in de omgeving en op het park.
Je ziet een goed beeld van de aanlegsteigers en hoe het water door het park kronkelt.
De cottages zijn in lichte natuur tinten uitgevoerd wat een luxe , rustige beleving geeft.
Zie hoe prachtig dit park gaat worden. Daar wil je toch zeker ook wel naar toe?

mrs Marian
Beheerder
Beheerder

Het Terhills Resort, dat momenteel nog in aanbouw is, ontwaakte deze ochtend onder een prachtig wit sneeuwtapijt ❄️❄️❄️.

Afbeelding

Bron: Facebook Terhills Resort by Center Parcs
mrs Marian
Beheerder
Beheerder

Terhills Resort geeft tropische bomen een tweede leven

Afbeelding

Capelle aan den IJssel, 16 april 2021 - Deze week is het startsein gegeven voor de beplanting van de Aqua Garden in het Belgische vakantiepark ‘Terhills Resort by Center Parcs’. In dit prachtige zwembad met infinity-pool krijgen tropische bomen uit Thailand, Cambodja en Laos een tweede leven. Op basis van een unieke methode wordt nieuw leven geschonken aan bomen die in hun oorspronkelijke habitat niet hadden kunnen overleven. Zodra het project is voltooid, staat de Aqua Garden garant voor een bijzondere zwembeleving in een prachtige tropische tuin. Terhills Resort is een project van LRM en wordt beheerd door Center Parcs.

De Aqua Garden wordt opgesierd met tientallen tropische planten en bomen. De meeste bomen zijn 45 tot 150 jaar oud. Een prachtig pronkstuk is een 145 jaar oude Bengaalse vijgenboom uit Thailand. Bijna anderhalve eeuw stond hij op een rots totdat de wortels de rots kapot drukten. “We vonden deze boom op het juiste moment, want zonder deze houvast was de boom ten dode opgeschreven”, vertelt Jean Henkens, die al meer dan 40 jaar de landschapsarchitect van Center Parcs is.

Natuurlijke monumenten

Henkens omschrijft de collectie tropische bomen in de Aqua Graden als 32 ‘natuurlijke monumenten’ die een nieuwe kans op leven krijgen: “De bomen komen allemaal van locaties waar ze niet meer konden blijven staan, soms als gevolg van akkerbouw, soms door stedenbouw. In 2016 hebben we een start gemaakt met de selectie van de bomen voor Terhills Resort. In de afgelopen dertig jaar hebben we op een vergelijkbare manier vele honderden tropische bomen zorgvuldig verplaatst en geplant in onze zwembaden, zodat onze gasten er nog tientallen jaren van kunnen genieten. Voor Terhills Resort hebben we echt een unieke verzameling geselecteerd die hier een nieuwe habitat krijgen.”

Om de tropische bomen een tweede leven te geven, wordt nauw samengewerkt met lokale telers om deze op een verantwoorde en zorgvuldige manier naar Europa te transporteren. Henkens: “We vinden het belangrijk dat we de bomen een kans geven om verder te leven, maar ze zomaar uit de grond halen en naar Europa verschepen, zouden ze niet overleven. Daarom laten we de bomen door lokale telers op deze reis voorbereiden; het duurt soms jaren om ze sterk genoeg te maken en de wortels en bladkronen te laten herstellen. Nadat ze uit dit bomenhospitaal zijn gekomen worden ze in speciale klimaatcontainers verscheept.”

‘Groen’ in alle opzichten

Eind mei wordt Terhills Resort officieel geopend. De eerste gasten worden dan verwelkomd in een autovrij park dat in harmonie met de natuurlijke omgeving is gebouwd. Het restafval dat afkomstig is uit de mijntijden is groen gemaakt door middel van hydroseeding en aanplanting en bieden inmiddels ruimte aan talrijk bomen en dieren. Door het park is een bosrivier aangelegd, zodat bomen verderop van het water weer revitaliseren. Ongeveer de helft van de energie in het park wordt opgewekt door een drijvend zonnepark. Het dak van de Country club en Aqua Garden zijn volledig groen en zorgen zo voor extra isolatie. Verder zijn alle cottages gemaakt van duurzame materialen en is bij de bouw samengewerkt met lokale toeleveranciers.

Een park met een eigen identiteit

De opzet en inrichting van Terhills Resort verschilt van de parken die de naam ‘Center Parcs’ voeren. Zo is gekozen voor een eigen identiteit binnen het aanbod van Center Parcs met de naam ‘Terhills Resort by Center Parcs’. Het resort is kleinschaliger van opzet en alles draait om de harmonie tussen mens en natuur. Dat kan door te genieten op het strand of een bootje te huren om vanaf de cottage over het prachtige meer te varen. Ook wandelen in de bossen van het Nationaal Park of het deelnemen aan een van de natuurgeoriënteerde workshops passen goed bij de kernwaarden van het resort. Terhills Resort telt 250 cottages die zorgen voor een premium vakantiebeleving. De cottages zijn beschikbaar in twee luxeniveaus: VIP en Exclusive. Deels beschikken ze over een eigen steiger en de Exclusive cottages hebben een eigen sauna. De Country Club - een prachtig gebouw met een panoramisch uitzicht over het meer - herbergt alle centrale faciliteiten: een culinair restaurant met verwarmd terras, een kleine supermarkt, een indoor speeltuin, een Kids Club, een workshopruimte, het Cycle Center en de receptie. Ook biedt het toegang tot de Aqua Garden.

Over Center Parcs Europe
Center Parcs Europe - Europa’s grootste aanbieder van korte vakanties - is onderdeel van Pierre et Vacances Center Parcs Group. Al ruim 50 jaar is Center Parcs expert op het gebied van vakanties in de natuur, gedurende het hele jaar. Als grondlegger van de korte vakantie dichtbij huis heeft Center Parcs een nieuwe standaard gezet in de recreatiesector, maar wil haar gasten ook in de toekomst blijven verrassen. Dat doet zij door te blijven innoveren en ook in de komende jaren een nieuwe standaard te zetten: in beleving, verblijf en echt even samenzijn. Center Parcs kenmerkt en onderscheidt zich door talloze activiteiten voor ieder familielid, middenin de natuur. www.centerparcs.nl

Over LRM
‘Terhills Resort by Center Parcs’ is een project van LRM en wordt beheerd door Center Parcs. LRM is een investeringsmaatschappij die economische groei in Belgisch Limburg stimuleert. Zij zorgt voor een stevige basis, zodat bedrijven en projecten die arbeidsplaatsen in Limburg creëren, kunnen groeien. Haar financiële middelen en expertise zorgen voor een goede voedingsbodem: www.lrm.be

EINDE PERSBERICHT
JokeV
All-in
All-in

Bericht door JokeV »

Jean redt bomen in regenwoud en geeft ze nieuwe thuis in zwembad Terhills

Dilsen-Stokkem / Kinrooi -Momenteel worden 185 tropische bomen geplant in het zwembad van Terhills Resort. Bomen die Jean Henkens uit Molenbeersel redde in de jungles van Afrika, Amerika en Azië. “Al dertig jaar ben ik een luis in de pels van de palmoliebaronnen.”

Onder streng toezicht van Jean en zijn Duitse herder Prince zet de kraan een 145 jaar oude boom op zijn plek.“Een echt pronkstuk”, glundert Henkens. “We zijn deze Bengaalse vijgenboom gaan redden in Cambodja. Bijna anderhalve eeuw stond hij op een rots, totdat de wortels de rots begonnen te vermorzelen. Bijgevolg moest de grijsaard gekapt, hij was ten dode opgeschreven. Hier krijgt hij een nieuw leven. Zie je hier één boom met een rechte stam? Het zijn allemaal bomen met een eigen, uniek verhaal.”

Onder streng toezicht van Jean zet de kraan een Maleisische kokospalm op zijn plek.
Afbeelding

Dertig jaar lang al reist Jean Henkens (65) uit Molenbeersel in naam van Center Parcs de wereld rond. Als huisbioloog en landschapsarchitect ontwerpt hij de nieuwe parken en zoekt hij de gepaste vegetatie. Die zoektocht bracht hem doorheen de jaren op zowat elk continent en in zowat elk regenwoud. Want in een subtropische zwembad mogen tropische planten zeker niet ontbreken. Nu is het de beurt aan de fonkelnieuwe Aqua Garden van het Terhills Resort, met 185 planten uit zowat elke windstreek.

Chinese palmoliebaronnen

Stuk voor stuk exemplaren die Jean redde op expedities naar het land van oorsprong. “De meesten stonden ooit in een jungle, waar ze verdoemd waren. Dit omdat ze plaats moesten maken voor akkers, rijstvelden of steden. Maar veelal waren de bomen het slachtoffer van Chinese bedrijven. Die branden jaarlijks kilometers jungle af om plaats te maken voor hun oliepalmplantages. Al dertig jaar ben ik een luis in de pels van die palmoliebaronnen. Ik help lokale overheden en hun bevolking zich daartegen verzetten. Overal heb ik wel vrienden.”

Jean aan het werk in de Cambodjaanse regenwouden.
Afbeelding

De lokale bevolking krijgt dan ook heel wat terug van Jean en zijn team. “Naast het geld dat we geven, schenken we hen bijvoorbeeld zaadjes van papaja’s met meer vruchtvlees, introduceren we nieuwe fruitbomen, leggen we rijstvelden aan, … Bovendien brengen we de lokale inwoners moderne landbouwtechnieken bij, zoals het enten van de fruitbomen. Uiteindelijk zijn het projecten waar je veel voldoening uithaalt: je redt bomen, helpt mensen én maakt een prachtig vakantiepark.”

Boom van Fidel Castro

Toch ziet niet iedereen Jean even graag komen. Doorheen de jaren stond hij al voor verschillende gevaarlijke situaties. “Zeker in de Afrikaanse landen. Mensen ruiken geld en kansen. De locals die ik meeneem op expeditie worden daarom zorgvuldig geselecteerd; ik duld geen hiërarchie. Vaak heerst er veel argwaan over wat we doen. Ze snappen niet waarom we een kromme boom gaan halen, terwijl er 1.000 rechte langs staan. Dan denken ze dat we iets achterhouden: dat we een schat opgraven onder de boom of stiekem psychedelica pikken.”

Een van Jeans vele expedities op het Indonesische eiland Sumatra.
Afbeelding

Door zijn kunde is de bioloog zelfs in de hoogste regionen gekend. Zoals op Cuba, waar hij van Fidel Castro oude Koningspalm cadeau kreeg. “Castro was verzot op vegetatie. In zijn immense botanische tuin was er een uitbraak van een bacteriële infectie. Omdat er op het eiland overal oren waren, wist Castro dat ik er rondliep en hem mogelijk kon helpen. Dat klopte ook, de ziekte was eenvoudig te genezen. Uit dank wilde hij me graag ontmoeten en stond hij erop dat ik uit dank een boom meenam. Zelf was ik er niet zo happig op: ik kwam regelmatig in de VS.”

Geïnjecteerde mummies

Die Cubaanse boom prijkt nog steeds centraal in de Market Dome van Center Parcs Erperheide. Maar hoe krijg je in godsnaam zo’n boom hier? “Ze zitten zeven weken op een schip zonder lucht en water. Twee dingen waar een boom niet zonder kan. We pakken ze in als mummies en injecteren ze met een gel. Daardoor kan hij vier tot acht weken zonder licht, water en verzorging in een container overleven. Na grondige keuring en een rustperiode komen ze uiteindelijk hier terecht. Een proces van jaren.”

Afbeelding

Uiteindelijk krijgen Jeans ‘levensmaatjes’ een - letterlijk - warme thuis in de subtropische zwembaden van Center Parcs. “Het zijn echt verwende nesten hier. We simuleren zoveel als we kunnen de natuur. Per jaar zal in dit zwembad bijvoorbeeld tot 11 ton bladafval aangroeien. Normaal wordt dat afgevreten door jonge dieren. Dat doen we hier ook, we gaan echt met speciaal gereedschap de jonge, groene blaadjes ‘afbijten’. In hun land van herkomst waren ze ten dode opgeschreven, als je hier in 2221 komt zwemmen, staan deze bomen er nog.”

Mooiste panorama van Vlaanderen

Hoewel Jean dit jaar op pensioen mag gaan, denkt hij nog lang niet aan vertrekken. “Dat kan ik niet. Ik blijf en ben gewoon een simpele boerenjongen uit Molenbeersel met respect voor de natuur. Zolang ik kan wil ik mensen en natuur dichterbij elkaar blijven brengen. Ik heb het voorrecht om een klein stukje van de tuin van de schepper te herstellen. Ooit noem ik mezelf wel eens een ‘de tuinman van de Schepper’ (lacht).”

En dat mag gerust. De Kinrooienaar herschiep in zijn veertigjarige carrière meer dan enkel subtropische zwembaden en vakantieparken. Het ‘mooiste panorama van Vlaanderen’ - gelegen in Terhills - heeft ons land te danken aan Jean. Zelf is hij er bescheiden over. “Ik was overtuigd dat we van de oude mijnterrils iets konden maken. Uiteindelijk kreeg ik de aandeelhouders overtuigd en lieten ze mijn gang gaan. Via ‘hydroseeding’ hebben we uiteindelijk de vier zwarte terrils omgetoverd tot een van de mooiste plekjes van Limburg, Vlaanderen en misschien zelfs België.”

In juni opent het Terhils Resort de deuren en kunnen bezoekers met hun eigen ogen de jungle van Jean aanschouwen.

Bron: HBVL/Nieuwsblad.be
mrs Marian
Beheerder
Beheerder

Wat een mooi artikel. Dank je wel voor het plaatsen Joke.
Leuk om de achtergrond van de bomen te weten. Dan gaan we anders naar de bomen kijken op de parken.

Dat van de boom op Erperheide wist ik niet. Ik ben nu wel heel benieuwd naar die boom en ga er zeker naar kijken als ik er ben.

"Zoals op Cuba, waar hij van Fidel Castro oude Koningspalm cadeau kreeg. “Castro was verzot op vegetatie. In zijn immense botanische tuin was er
een uitbraak van een bacteriële infectie. Omdat er op het eiland overal oren waren, wist Castro dat ik er rondliep en hem mogelijk kon helpen. Dat klopte
ook, de ziekte was eenvoudig te genezen. Uit dank wilde hij me graag ontmoeten en stond hij erop dat ik uit dank een boom meenam. Zelf was ik er niet zo
happig op: ik kwam regelmatig in de VS.”
Die Cubaanse boom prijkt nog steeds centraal in de Market Dome van Center Parcs Erperheide"
JokeV
All-in
All-in

Bericht door JokeV »

Graag gedaan hoor, het is een interessant artikel. Ik zal ook wel eens uitkijken naar die boom deze zomer!

Ik weet dat ik al eerder iets gezien of gelezen heb over die meneer en de vegetatie in de Aqua Mundo's en zo. Maar ik ben nu aan het twijfelen of het op Center Parcs TV was of in het boek "50 jaar Center Parcs"

Center Parcs is echt wel begaan met de natuur, niet alleen met de planten maar ook met de dieren. Wist je dat veel van de exotische vogels in de Market Domes en zo, vogels zijn die in beslag genomen werden op luchthavens en zo. Dus dieren die meegesmokkeld werden uit hun natuurlijke habitat en door omstandigheden niet meer terug kunnen. Bij Center Parcs krijgen ze een mooi tweede leven met de allerbeste zorgen.
mrs Marian
Beheerder
Beheerder

TERHILLS RESORT

De teams zijn hard aan het werk om Het gloednieuwe Belgische park Terhills Resort by Center Parcs klaar te krijgen voor opening! 😍
Nieuwsgierig? Bekijk onderstaande bouwupdate van de Aqua Garden 💦, het Terland Restaurant 🍴, het Beach House 🏖 en de unieke ligging van de cottages. Dat wordt genieten voor onze eerste gasten 👨‍👩‍👧‍👦.

0:00​ Samenvatting van de centrale faciliteiten in Terhills Resort
0:47​ De Country Club omvat centrale faciliteiten als het Aqua Garden zwembad en het restaurant
0:58​ Een inkijkje in het Terland Restaurant in opbouw
1:42​ Het strand voor het Beach House, met uitzicht op Nationaal Park Hoge Kempen
1:58​ Het Activity Café waar de kinderen leuke workshops kunnen doen
2:12​ De locatie van de indoor speeltuin Kids Play
2:25​ Het zwembad Aqua Garden met infinity pool
3:20​ Een inkijkje in de luxueuze cottages 🏠

JokeV
All-in
All-in

Bericht door JokeV »

Nog een maandje geduld en dan gaan ze open!
mrs Marian
Beheerder
Beheerder

Vandaag binnen exact 1 maand opent Terhills Resort by Center Parcs haar deuren

Het aftellen kan nu echt beginnen ...

Afbeelding

Bron: Terhills
Zeemanneke
Dagbezoeker
Dagbezoeker

Bericht door Zeemanneke »

Wat een pareltje ! Bedankt voor de updates. Eind augustus gaan we zelf op verkenning.
Het nationale park hoge Kempen is vrij groot. Voor wie zou gaan bekijk ook eens de andere toegangspoorten :)
mrs Marian
Beheerder
Beheerder

Graag gedaan. We posten regelmatig nieuwtjes van dit park. Om met jullie te delen. Ik vind het ook zo mooi worden.
Wat een leuk vooruitzicht dat je in augustus er naar toe gaat. Ik ben stiekem een beetje jaloers ;)
Dank je wel voor de tip.
loulou
All-in
All-in

Bericht door loulou »

Een update video over de Terhills Resort. Een mooie video die Center Parcs over Terhills Resort op hun facebookpagina heeft geplaatst.

Wat wordt het mooi, wat vinden jullie ervan?
Plaats reactie