Center Parcs Forum ➡ voor en door Center Parcs liefhebbers
De nieuwe aanbiedingen Kerst, Winter, Voorjaar, Krokus, Pasen, Meivakantie voor Nederland en België zijn er. Zie HIER

Alles over Grandorado

Topics voor al uw vragen,ervaringen,nieuws, beeld en discussies over overige parken.
Jbroeders
All-in
All-in

Re: Alles over Grandorado

Bericht door Jbroeders »

Uiteraard ging het over de billy cd :)
cp-freak
All-in
All-in
Contacteer:

Bericht door cp-freak »

Marcel schreef:
Ik neem aan dat je het hier over de Billy-CD hebt en niet over de PéPéTéVé-CD's, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat die gekopieerd gaan worden! Die liggen nl. nog gewoon bij CP in de winkels.
Die oudere pépétévé cd's liggen toch niet meer in de winkel dacht ik? Of kun je die nog steeds kopen via het hoofdbureau (niet dat ik dat van plan ben hoor).
Marcel

Bericht door Marcel »

Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten, maar ik weet wel dat ze in elk geval niet gekopieerd mogen worden.
garf
All-in
All-in
Contacteer:

Bericht door garf »

er bestaan 4  cd van Pepeteve ,  ik heb ze allemaal  ( tja kids hè ) .
pas geleden vond ik bij een kringloop winkel  een  oude cd van Pepeteve .
daar op werd het openingslied gezongen samen met een kinderkoor .
en had Mis Nitwit ook nog een  liedje .
het openings liedje was qua tekst ook geheel anders als de latere versie,s
dit is volgens mij dus de eerste cd van Pepeteve .

groetjes garf
Laatst gewijzigd door garf op 11 okt 2006, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Smedts
All-in
All-in

Bericht door Smedts »

Na aanleiding van de vraag van Benji over de geschiedenis van Gran Dorado in het topic 'geschiedenis',  heb ik dit topic maar even geopend. Ik vind dat hier best een nieuw topic over geopend kan worden... Er valt immers genoeg over te schrijven :D

Denken de moderaters hier anders over, of eventueel een andere titel, dan zie ik het vanzelf.
sta positief in het leven, en haal eruit wat erin zit!!
Jbroeders
All-in
All-in

Bericht door Jbroeders »

Ik ben geen deskundige, maar iedereen die er wel wat over kan zeggen mag van mij bijvallen. Ik kan in ieder geval wat openingsjaren van parken geven:

Park Loohorst: 1981
Weerterbergen: 1986
Port Zelande: 1990
Park Zandvoort: 1992
Park Hochsauerland: 1995
Jeroen
All-in
All-in
Contacteer:

Bericht door Jeroen »

Gran Dorado algemeen
WIKIPEDIA schreef:Gran Dorado

Gran Dorado was van oorsprong een bedrijf dat appartementen en vakantiebungalows verhuurde aan particulieren. De merknaam is eigendom van Pierre et Vacances en nu samengevoegt met Center Parcs.

Parken
Tot 2002 had Gran Dorado een zeer groot aantal parken onder hun beheer. Grotendeels waren dit parken waar privé-eigenaren een vakantiebungalow hadden gekocht en deze lieten verhuren door Gran Dorado.

In 2002 werd Gran Dorado samengevoegd met Center Parcs, door de NMA is dat toen verboden. Het werd pas toegestaan mits men parken ging verdelen onder de concurrenten. De verdeling is als volgt: 1 park: De Weerterbergen te Weert is onder de vlag van RP holidays verder gegaan 5 parken: Park Loohorst, Port Zélande, Park Zandvoort, Park Heilbachsee en Park Hochsauerland zijn verder gegaan onder de vlag van Center Parcs
Park Loohorst
WIKIPEDIA schreef:Van de opening tot 2002

Park Loohorst werd in 1980 geopend door Gran Dorado. De ligging van Loohorst was gewaagd: Het park heeft zich gevestigd achter Het Meerdal, een park van de grootste concurrent van Gran Dorado.

De bungalows op het park zijn kenmerkend, aangezien deze er meer uitzien als die van Center Parcs. Dit was één kenmerk van het park. Andere kenmerken waren de Park Plaza en het Subtropische Zwembad. In de Park Plaza had men onder anderen een supermarkt, snackcorner en een Gran Restaurant. Het subtropische zwembad bevatte enkele kenmerkende elementen, zoals een golfslagbad. Deze laatste twee waren kenmerkende elementen van concurrent Center Parcs.

In 2002 wordt bekend dat Pierre & Vacances (eigenaar van Gran Dorado en ook van concurrent Center Parcs) Gran Dorado en Center Parcs wil samenvoegen tot één grote bungalowparkketen. De NMA ging hier echter niet mee akkoord, waardoor Gran Dorado 33 kleinere bungalowparken af moest stoten naar concurrent Landal Greenparks. 5 parken worden behouden, waaronder Park Loohorst, en worden vanaf 2002 opgenomen in de portfolio van Center Parcs.

Van 2003 tot heden: "Even helemaal weg" in "A State Of Happiness"

In 2003 staat Park Loohorst beter bekend als een bungalowpark van Center Parcs. Wegens de afwijkende karakters van de voormalig Gran Dorado parken, worden deze parken ondergebracht in aparte subbrands. Park Loohorst werd, door de natuur, een park in de FreeLife from Center Parcs categorie.

Kort na de overname heeft het Subtropische Zwembad van Park Loohorst een metamorfose ondergaan. De baden zijn vernieuwd en er werd een nieuw kinderbad geïntroduceerd. Daarnaast werden de cottages op Park Loohorst ook gerenoveerd.

Wanneer in 2006 Center Parcs geheel wordt ge-rebrand, gaat de benaming "FreeLife" van Park Loohorst weg en wordt het ingedeeld in een nieuwe categorie. Het park heet vanaf nu Center Parcs Park Loohorst en is een park in de 3 vogel categorie. Later in 2006 wordt de 3 vogel categorie geschrapt en worden alle parken uit de 3 vogelbrand een 4 vogel park.

Park Loohorst Trivia
- Het park is in 1980 geopend door de keten Gran Dorado.
Park Hochsauerland
WIKIPEDIA schreef:In 1995 opent voormalig bungalowparkketen Gran Dorado in de Duitse streek Hochsauerland het bungalowpark Park Hochsauerland. Op het park bevinden zich een park plaza die van alle gemakken voorzien is. Daarnaast opent zich op het park ook een Subtropisch Zwembad, dat voor een groot deel lijkt op het subtropische zwembad die je vindt op een Center Parcs park.

Kenmerkend voor het park is dat zij een ligging heeft in de bergen. Daarnaast ligt het park ook in de buurt van diverse attracties.

Center Parcs

Wanneer de concurrenten Center Parcs en Gran Dorado zich eind 2002 fuseren, wordt Park Hochsauerland opgenomen in de portfolio van Center Parcs. Door haar afwijkende karakter wordt het park opgenomen onder de subbrand "FreeLife from Center Parcs".

In 2006 wordt Center Parcs opnieuw ge-rebrand en verdwijnen de merknamen FreeLife, SeaSpirit en Original. Deze subbrands worden vervangen door het "vogeltjes"-systeem. Parken in de 3 vogel categorie bieden de minste luxe, maar wel het Center Parcs gevoel. Parken die 4 vogels hebben, hebben meer luxe op het park. 5 vogel parken zijn de topparken van Center Parcs. Park Hochsauerland werd een park in de 4 vogel categorie.

Op het programma voor Park Hochsauerland staan enkele grote investeringen. Zo wordt de Aqua Mundo van het park opgeknapt en krijgt het enkele nieuwe attracties er bij, waaronder de Crazy River. Naast dat krijgt het park ook groepscottages en een Sport Arena.
Port Zélande
WIKIPEDIA schreef:Het Gran Dorado tijdperk

Market Dome van Port ZélandeOp zaterdag 5 mei 1990 is bungalowpark Port Zélande geopend. Port Zélande werd geopend onder de vlag van Vendorado wat na enige jaren Gran Dorado is gaan heten. Op het park werd een Gran Place gerealiseerd, waarin een supermarkt, snackbar, souvenirshop, bijouterie en enkele restaurants waren gevestigd. Tevens kwam er op het park een subtropisch zwembad met daarin onder anderen een golfslagbad, whirlpool en twee waterglijbanen.

In 2001 wordt bekend dat de huidige eigenaar Pierre & Vacances Gran Dorado met de eveneens opgekochte concurrent Center Parcs wil fuseren. In 2002 werd dit een feit. Echter stak de Nederlandse Mededingingsautoriteit een stokje voor de fusie van alle parken. Hierdoor werd besloten de 5 beste Gran Dorado parken te behouden en deze toe te voegen in de portfolio van Center Parcs. Port Zélande was er hier één van.

Center Parcs

Aqua Mundo Port Zélande in 2005Wanneer eind 2002 Port Zélande, samen met nog 4 andere Gran Dorado parken, opgaat in Center Parcs, wordt er heel wat veranderd. De Gran Dorado concepten verdwijnen en maken plaats voor de namen van Center Parcs. Het Gran Buffet werd het Market Buffet, Subtropisch Zwembad werd Aqua Mundo en de naam bungalow werd veranderd in cottage. Naast de verandering van de namen, werden ook de cottages gerestyled naar een Mediterane stijl, kreeg het park een andere bebording en werd de naam Gran Place veranderd naar de Market Dome.

Om onderscheid te kunnen maken tussen de overgekochte parken en de originele Center Parcs parken, worden er subbrands geïntroduceerd: Center Parcs Original, FreeLife from CenterParcs en SeaSpirit from Center Parcs. Port Zélande werd, als zijnde een ex-Gran Dorado-park en door de ligging aan zee, een SeaSpirit park.

In 2006 gaat Center Parcs echter op de schop en verdwijnen de brands Original, FreeLife en SeaSpirit. Alle parken heten vanaf nu gewoon Center Parcs die zijn verdeeld in kwaliteitsklasses. Port Zélande behoort tot de 4 vogel categorie.

Eind 2006 heeft Center Parcs de berichten dat Port Zélande een upgrade krijgt bevestigd. De Aqua Mundo van het park wordt grondig aangepakt. Het zwembad krijgt een nieuwe generatie wildwaterbaan en een van de langste Center Parcs glijbanen. Tevens krijgt het zwembad meer aankleding. Rondom de cottages wordt meer privacy gerealiseerd en als VIP klant kan men in 2007 een hoop extra luxe verwachten. Het plan was om de vernieuwde Aqua Mundo in de zomer van 2007 te kunnen openen. Dit is echter verschoven naar eind 2007, in verband met de vergunningen.

Door de uitbreiding en verbouwing van de Aqua Mundo zal het park een 5-vogel-park worden en zal hierdoor tot de meeste luxe categorie van Center Parcs gaan horen.

Op 1 juli 2007 heeft Port Zélande officieel de 5-vogel gradering kunnnen ontvangen. Doordat het park in de 5-vogel categorie staat, behoort het park tot de meest luxe parken van Center Parcs. Het park zal hierdoor ook aan de voorwaarden van een 5 vogel park voldoen (waaronder een uitgebreid entertainmentaanbod).
:)

De totstandkoming en geschiedenis van Gran Dorado en de parken tot nu heb ik geprobeerd er zoveel mogelijk eruit te vissen, hier en daar heb ik volgens mij wat teveel gekopieerd, maar dat komt nog in orde. :D
Smedts
All-in
All-in

Bericht door Smedts »

Dan hier even de geschiedenis zoals ik die ben tegengekomen:

1.1 HET ONTSTAAN VAN GRAN DORADO LEISURE N.V.:

1979 De Friesche Groningsche Hypotheekbank en Vendex besluiten ieder voor 50% deel te nemen in de bouw van het bungalowpark Loohorst in de bos en heide omgeving van America (Noord- Limburg). Loohorst telt 500 bungalows.

1980 Na oplevering komt Loohorst in beheer van Vendorado; een werkmaatschappij van Vendex International N.V.

1984 In 1984 komt de exploitatie van het bungalowpark Heilbachsee in de Duitse Eifel in handen van Vendorado, na vijf jaar zal het park eigendom worden van Vendorado. Het park telt 460 bungalows.

1985 Weerterbergen (Midden-Limburg) wordt geopend (eigendom van het Algemeen Burgelijk Pensioenfonds). Vanaf de opening is de exploitatie in handen van Vendorado. Per 1 januari 1995 heeft Gran Dorado met het ABP een huurovereenkomst afgesloten met een looptijd van vijftien jaar. Het park telt 496 bungalows, is in het bos gesitueerd en is rijk aan waterpartijen.

1988 Vendorado Leisure N.V. wordt opgericht. Een zelfstandige vennootschap waarin Vendex weliswaar aandelen heeft, maar geen meerderheidsbelang.

1989 Zandvoort wordt geopend. Dit park is gelegen in de duinen en bestaat uit een bungalowpark en een hotel. Het park telt 444 bungalows en het hotel 118 kamers.

Tevens veranderd dit jaar Vendorado Leisure N.V. in Gran Dorado Leisure N.V. Deze naamsverandering is onderdeel van een imago-verbetering.

1990 Opening van Port Zélande met 722 bungalows. Dit park is gebouwd in de stijl van de Mediterrane architectuur.

1994 Opening van Hochsauerland, een bungalowpark met 570 bungalows en een hotel met 121 kamers in de bergen van Sauerland in Duitsland.

1996 In september 1996 neemt Gran Dorado Leisure N.V. de aandelen over van Creatief Vakantieverblijven B.V. Deze overname is vanuit strategisch oogpunt, trends en marktontwikkelingen ontstaan.
Laatst gewijzigd door Smedts op 04 sep 2007, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Smedts
All-in
All-in

Bericht door Smedts »

1.2 HET ONTSTAAN VAN GRAN DORADO BEHEER EN PROJECTEN B.V.:

1983 Oprichting van Creatief Vakantieverblijven B.V., 6 parken in eigendom.

1985 Start van beheer en management activiteiten voor institutionele beleggers, naast het beheer van de eigen parken.

1989 Start van beheer en management activiteiten voor particuliere beleggers. De bungalows op de eigen parken worden verkocht aan particuliere en institutionele beleggers.

1994 Het beheer en management wordt gevoerd voor 30 parken.

1996 Overname van Gran Dorado Leisure N.V. Daarom wordt (in 1998) de naam Creatief gewijzigd in Gran Dorado beheer en Projecten B.V..
Smedts
All-in
All-in

Bericht door Smedts »

1.3 EN TOEN.....DE GRAN DORADO GROUP

1996 Op het moment van overname door Gran Dorado Leisure N.V., bestaat Creatief Vakantieparken N.V. uit zo'n 30 parken met in totaal 4000 bungalows. De twee bedrijven opereren onder de gezamenlijke naam Gran Dorado/Creatief. De nieuwe organisatie vormt de grootste aanbieder van bungalowvakanties in de Benelux (7500 bungalows verspreid over 40 parken in Nederland, Belgie en Duitsland).

1997 Gran Dorado Leisure N.V. brengt een wijziging aan in de vennootschappelijke structuur. De parkexploitaties worden ondergebracht in een B.V.-structuur en zijn vanaf dat moment volle dochters van Gran Dorado Leisure N.V. Daarnaast is het mogelijk voor particulieren om te beleggen in de bungalows (in feite hun eigendom), maar de verhuur van bungalows bijlft volledig in handen van Gran Dorado N.V..

Aan het aanbod van bungalowparken zijn De Lommerbergen, Hunerwold State, De Witte Bergen, De Veluwse Hoevegaerde en De Schatberg toegevoegd.

Nieuw gebouwd is Landgoed 't Loo. Dit park beschikt over 365 zeer luxe bungalows. De bungalows zijn voorzien van veel luxe en het park heeft een hoog voorzieningenniveau.

1998 Per 1 januari dit jaar gaan Creatief Vakantieparken en Gran Dorado Leisure N.V. als één onderneming verder onder de commerciele naam Gran Dorado Group. Hiervoor zijn een nieuw logo en een nieuwe huisstijl ontwikkeld. De naam Gran Dorado Group is de commerciele naam, daarnaast blijft Gran Dorado N.V. als firmanaam bestaan.

1999 Aan het aanbod van parken zijn Golf en Beach Resort Ooghduyne en Parc Sandur toegevoegd.
Smedts
All-in
All-in

Bericht door Smedts »

Tot zover de geschiedenis zoals ik die heb kunnen achterhalen, in een toch wel zeer betrouwbare bron: de in het begin van mijn werkdagen gekregen 'wegwijzer' over de Gran Dorado Group.
Jbroeders schreef: Ik ben geen deskundige, maar iedereen die er wel wat over kan zeggen mag van mij bijvallen. Ik kan in ieder geval wat openingsjaren van parken geven:

Park Loohorst: 1981
Weerterbergen: 1986
Port Zelande: 1990
Park Zandvoort: 1992
Park Hochsauerland: 1995
Dan mag ik denk ik ook wel concluderen dat deze openingsjaren niet helemaal kloppen :)
Jbroeders
All-in
All-in

Bericht door Jbroeders »

Ik dacht dat Park Zandvoort veel later was opengegaan, in verband met gesteggel van de gemeenteraad. Anyway, ik zat er toch niet ver naast. Loohorst zat er maar 1 jaar naast, weerterbergen maar 1 jaar en zandvoort was een misser.
Smedts
All-in
All-in

Bericht door Smedts »

Dan zal ik meteen ook maar even komen met een oude Loohorst gedeelte uit de brochure van 93 / 94 van Gran Dorado

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met dank aan mijn collega Gidi... binnenkort een overzicht van de brochure 94 / 95
Jeroen
All-in
All-in
Contacteer:

Bericht door Jeroen »

Smedts schreef: Aan het aanbod van bungalowparken zijn De Lommerbergen, Hunerwold State, De Witte Bergen, De Veluwse Hoevegaerde en De Schatberg toegevoegd.
Ik wist niet dat De Lommerbergen van Gran Dorado werd? ??? Of is dat vanwege het feit dat Creatief erbij gevoegd is? Want van die laatste weet ik wel dat ze De Lommerbergen in hun aanbod hebben gehad.

(Op de tweenalaatste scan hadden ze trouwens al dezelfde plattegrondjes als nu. :D)
Jbroeders
All-in
All-in

Bericht door Jbroeders »

Dit is natuurlijk wel een reisbrochure he, in tegenstelling tot de twee pagina's nu bij CenterParcs. Ze geven precies aan wat ze bieden. heel prettig om te lezen. Je ziet ook dat Loohorst bij Gran Dorado wel iets meer op waarde werd geschat dan bij CP, want alle extra's zijn er door CP simpelweg vanaf gekapt.
Smedts
All-in
All-in

Bericht door Smedts »

Jah, dat is ook wat wij als medewerkers echt grote zonde vinden.

In de GD tijd, was Loohorst één van de grootste, en daarom belangrijkste parken voor dit bedrijf... nu staan we bijna achteraan in de rij!! :-X
Ears
Dagbezoeker
Dagbezoeker

Bericht door Ears »

Heeft iemand nog een afbeelding van het logo van de loohorst in de tijd van vendorado? dit was een soort "plons" met druppels in verschillende kleuren (geel,blauw,wit als ik het mij goed herriner)
Het is mooi Center parcs weer
ralphitz
All-in
All-in

Bericht door ralphitz »

ja dat logo klopt, maar dat was een algemeen vendorado logo. Overigens nergens meer te vinden... Vooralsnog. Tip: plaats deze info en geschiedenis ook op wikipedia.
Vroeger was alles (CP) beter ;)! Derksen & Bakema, BH-VB-LB!
Smedts
All-in
All-in

Bericht door Smedts »

Van mij mag iemand dat best op Wikipedia plaatsen, alleen zelf ga ik dat niet doen...
Denny
All-in
All-in
Contacteer:

Bericht door Denny »

Heb het logo nog teruggevonden...

Afbeelding
cp-freak
All-in
All-in
Contacteer:

Bericht door cp-freak »

Waw, cool! Ik heb deze tijd nooit geweten. Bedankt Denny!
Denny
All-in
All-in
Contacteer:

Bericht door Denny »

Graag gedaan cp-freak.

Hier volgt ook nog het eerste Gran Dorado-logo:

Afbeelding
ralphitz
All-in
All-in

Bericht door ralphitz »

hier de entree van loohorst, vendorado tijd...
http://www.flickr.com/photos/denntology/538394366/
Vroeger was alles (CP) beter ;)! Derksen & Bakema, BH-VB-LB!
Denny
All-in
All-in
Contacteer:

Bericht door Denny »

Is inderdaad nog een oude foto van mij ;)

Hier in beeld:
Afbeelding

En de vlaggen...
Afbeelding

Hier ook nog de ingang vanaf het Gran Dorado-tijdperk:
Afbeelding
Smedts
All-in
All-in

Bericht door Smedts »

Wil ik daarbij nog de aantekening maken dat de ingang toen nog in het midden van de parkeerplaats lag (voor het geval mensen zich afvragen waar dit precies is op het park ;))
LB14
All-in
All-in

Bericht door LB14 »

Haha, zie ik daar op foto 2 een bolletjeslantaarn GD stijl  :D

CP schat LH inderdaad niet goed op waarde. LH onder GD was een topper (of vergis ik me), onder CP is het om de onderkant van de mark af te timmeren. Ik ben er recent geweest en het is niet terecht om dit park zo te zien. Dit park heeft genoeg te bieden voor een lekkere tussendoor vakantie.

Dus als CP het zelf niet doet in de brochures dan doen we het zelf:

Ga eens naar Loohorst en ervaar zelf dat dit park erg leuk is ( heb ik zelf ook mogen ervaren). Er is genoeg te doen en de omgeving is leuk. CP inversteert wel ruim in PZ maar bij LH blijft dit wat achter. Dat is zonde gezien de potentie die dit park heeft. Ook als aanvulling op het Meerdal dat in de achertuin ligt.
-Martijn-
All-in
All-in
Contacteer:

Bericht door -Martijn- »

Smedts schreef: Wil ik daarbij nog de aantekening maken dat de ingang toen nog in het midden van de parkeerplaats lag (voor het geval mensen zich afvragen waar dit precies is op het park ;))
Die ''oprijlaan'' van nu is toch wel inderdaad een verbetering!.
l Fotoverzoek? Vraag me gerust naar foto's van jouw favoriete locatie(s) binnen Center Parcs!
l We zijn er weer! Bezoek nú het vernieuwde Reclame in de signature is verboden!
Smedts
All-in
All-in

Bericht door Smedts »

Onder de Gran Dorado vlag was Loohorst idd één van de toppers / grotere parken
LB14
All-in
All-in

Bericht door LB14 »

Smedts schreef: Onder de Gran Dorado vlag was Loohorst idd één van de toppers / grotere parken
Wat merk je daar als personeel van. Ik kan me voorstellen dat je onder GD meer in de picture staat. Van de andere kant: je werk nu wel bij de marktleider. Als je nu terug kijkt: is de overname historisch gezien dan goed of slecht geweest voor LH in jouw optiek?
Smedts
All-in
All-in

Bericht door Smedts »

Wat ik als medewerker vooral eraan merk is dat het bij GD meer gastgericht was, en onder de CP vlag is het economisch belangrijker... Ook aan voordelen voor de medewerker zijn er dingen geschrapt, nu ziet CP gelukkig ook weer in dat de medewerker belangrijk.
Dat het economisch belangrijk is, merk je ook aan de bezetting van het personeel, met minder man moeten we tegenwoordig nog evenveel doen...op sommige dagen is het maar net te doen...

Of de overname goed of slecht is: hmm...ik merk wel dat de gastenaantallen achteruit gaan (hier moet ik wel bij zeggen dat ik dit ervaar aan de drukte, in aantallen kan ik dit niet vergelijken, omdat ik me hier toendertijd minder voor interesseerde). Het is merktechniek idd een vooruitgang, en er is ook wel het één en ander door verbeterd, maar sociaaal is het toch minder geworden moet ik eerlijk zeggen.
Plaats reactie