Center Parcs Forum ➡ voor en door Center Parcs liefhebbers
De nieuwe aanbiedingen Kerst, Winter, Voorjaar, Krokus, Pasen, Meivakantie voor Nederland en België zijn er. Zie HIER

Boekings- en bijkomende kosten

Topics voor al uw vragen,ervaringen,nieuws, beeld en discussies over overige parken.
marloes
All-in
All-in

Re: [Algemeen] Bijkomende kosten

Bericht door marloes »

Hier nog een stuk van [de site van de consumentenbond
Vakantieparken met 'valse vinken'

Boek je een hotel, vakantiehuisje of bungalow, dan komen er altijd nog kosten bij. Maar kijk uit bij het boeken. Sommige 'extra opties', zoals een annuleringsverzekering of bedlinnenpakket, staan standaard aangevinkt. Mag dit zo maar?
De prijs voor een huisje in een vakantiepark die je in eerste instantie ziet is bijna nooit de prijs die je uiteindelijk betaalt als je boekt. Dat komt door de vele extra’s die er bovenop komen, zoals schoonmaak, linnengoed en toeristenbelasting. Zo blijkt uit het onderzoek extra kosten vakantieparken. Veel van de kostenposten zijn niet verplicht, zoals een boodschappenpakket of een verzekering: je kunt er voor kiezen. Andere zijn dat wel, zoals toeristenbelasting en veelal schoonmaakkosten. Hoe zit dat eigenlijk, met al die extra kostenposten?

Onvermijdbare kosten in de eindprijs
Een paar jaar geleden heeft de reisbranche in overleg met de Consumentenbond een vrijwillige gedragscode afgesproken om reislokkertjes en misleidende prijsaanbiedingen tegen te gaan. Deze Reclamecode Reisaanbiedingen schrijft voor dat vaste, onvermijdbare kosten in de eindprijs moeten zijn opgenomen. Dat zijn bijvoorbeeld schoonmaakkosten als die verplicht zijn en kosten voor een creditcard als dit de enige betaalmogelijkheid is. Voor toeristenbelasting geldt: wanneer deze niet van tevoren kan worden berekend (bijvoorbeeld omdat niet duidelijk is met hoeveel personen een huisje wordt bezet) moet in elk geval worden vermeld dat deze ter plekke nog moet worden betaald. De vakantieparken die wij onderzochten gaven de toeristenbelasting overigens wel weer in de eindprijs.

Aangevinkte extra’s irritant
Als consument moet je extra op je hoede zijn voor opties die je niet wilt maar waar je wel aan vast zit als je ze over het hoofd ziet. Voor je het weet zit je vast aan een annuleringsverzekering waar je helemaal niet op zit te wachten omdat je die al hebt. Dat komt omdat bij veel aanbieders dit soort extra’s standaard is ‘aangevinkt’. Daarbij komt dat die meestal bepaald niet tot de goedkoopste behoren.
Bij Landal en Centerparcs bijvoorbeeld staat de annuleringsverzekering op de website standaard aangevinkt. Vergeten uit te vinken? Dan ben je bij Centerparcs €22 voor een weekend en midweek en €31 voor een week extra kwijt en bij Landal €18,50 voor een weekend of midweek of €26 voor een week.

Tegen de code
Kosten voor niet verplichte extra’s zoals verzekeringen mogen volgens de Code Reisaanbiedingen niet aangevinkt staan of opgenomen zijn in de eindprijs. Wie een annuleringsverzekering wil of de schoonmaak wil laten doen als dat niet verplicht is, moet hier zelf voor kunnen kiezen. De code schrijft voor dat de consument deze opties zelf aan moet kunnen vinken en deze opties mogen niet al standaard aangevinkt zijn. Toch houden veel aanbieders zich hier niet aan.
Wie hier tegenaan loopt kan een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Deze commissie kan een aanbeveling doen (niet bindend) om deze manier van aanbieden te staken. Legt de ondernemer die aanbeveling naast zich neer, dan kan de Consumentenautoriteit eventueel een boete opleggen.
Hans33
All-in
All-in
Contacteer:

Bericht door Hans33 »

N.a.v een onderzoek van de consumentenbond wil ik dit item aanhalen. De bijkomende kosten van de vakantieparken zijn echt heel erg hoog. Zo blijkt CP 77% winst te maken op de toeristenbelasting.

Hopelijk gaan de organisaties hun beleid veranderen nu de consumentbond zich ermee bemoeit.
Erperheide 9x, Het Meerdal 7x, Kempervennen 5X, Vossenmeren 7x, Heijderbos 4x, Hoog Sauerland 4x, Huttenheugte 5x, Limburgse Peel 6X, Bispingen 2x, Eemhof 2x, PZ 1x, Park Eifel 1X, Zandvoort 1x .
Menno.
All-in
All-in

Bericht door Menno. »

ik vink altijd automatische de anulerings verzekering weg en geef maar 2 personen op voor de toeristenbelasting in het nacht registratie formulier vul ik wel 5 pers in nooit iets van gehoord en scheeld een berg tis maar net of je weet hoe het zit een leek trapt er in en betaald devolle mep
VM'03 - EP'04/'08/'11/'12/'12/'13/'13/'14/'15/'16 - VB'05/'16/'17 - KV'06/'08/'14 - LB'07/'13 - HB'08/'09/'14/'16 - HH'10/'13 - EH'11/'11/'12/'14/'15 - MD'11 - LTF'13
mrs Marian
Beheerder
Beheerder

Bericht door mrs Marian »

Las gisteren iets op teletekst dat ze het aan gaan pakken, die verborgen extra kosten.
Net zoals het al is bij vliegvakantie's gaan ze ervoor dat je de totaal prijs krijg te zien incl. alles.
Dat mag van mij zo snel mogelijk ingevoerd worden.

Ben alleen benieuwd hoe dan de korting verwerkt gaat worden.
Want dat gaat nu van de kale huurprijs af.
Groetjes, Marian
Sinds 1986 trouwe Center Parcs bezoeker.
Menno.
All-in
All-in

Bericht door Menno. »

misschien dat je dan ipv 40%.
35% krijgt
VM'03 - EP'04/'08/'11/'12/'12/'13/'13/'14/'15/'16 - VB'05/'16/'17 - KV'06/'08/'14 - LB'07/'13 - HB'08/'09/'14/'16 - HH'10/'13 - EH'11/'11/'12/'14/'15 - MD'11 - LTF'13
belinda
Beheerder
Beheerder

Bericht door belinda »

Ik vind het met het huren van een huisje eerder een nadeel als het alles in 1 word, lang niet iedereen bezet t huisje voor t volle aantal, als je meerdere huisjes boekt heb je nu 1x boekingskosten dan dus boekingskosten per huisje. Ik heb echt geen idee wat t voordeel zou zijn?
sticky
All-in
All-in

Bericht door sticky »

het gekste wat wij ooit hebben meegemaakt was we hadden 1 nacht in een hotel in onze eigen woonplaats 400 meter van ons huis.

je raadt het al we moesten toeristenbelasting betalen  ???

dus toerist in onze eigen stad  ;D
dec Eemhof
jan  Limburgse peel ( ? parksluiting ) is Eemhof geworden febr Eemhof ( ? parksluiting ) febr New Castle mrt  Vossemeren apr  Meerdal --------------------------------------------- Musicalfreak
Menno.
All-in
All-in

Bericht door Menno. »

ja en als je maar met 2 in een 4 pers cottage gaat betaal je 2x toeristenbelasting teveel
belinda
Beheerder
Beheerder

Bericht door belinda »

Sticky , waarom ga je in een hotel op 400 meter afstand van je huis? Geen zin om je bed op te maken of zo? Hi hi
Menno.
All-in
All-in

Bericht door Menno. »

heb ik ook wel is gedaan maar toen had ik nog geen rijbewijs en mijn scooter was toen kapot haha
belinda
Beheerder
Beheerder

Bericht door belinda »

400 meter m.kuis dat huppel ik naar huis met jou op mijn rug?!
Menno.
All-in
All-in

Bericht door Menno. »

dat wil ik mee maken haha :)
max

Bericht door max »

Ik vind typisch weer een geval voor de consumentenbond, eerlijk te zeggen heb ik niks met die organisatie, huppelt al jaren achter de feiten aan.

De zgn extra kosten staan toch duidelijk vermeld, zowel in de gidsen van alle parken, alsmede op de sites, dat ze hoog zijn, dat is een ander verhaal.
Dan zou het misschien een optie zijn om netto prijzen in te voeren, dus incl alles, dus bij landal bedlakens, gemeenteheffingen, reserveringskosten. extra te boeken anulleringskosten(is niet verplicht)
Bij CP hetzelfde verhaal alleen hebben de gasten dan nog de keus, om wel of niet bedlakens te nemen.
Bij andere ketens geldt eigenlijk hetzelfde verhaal, dan weet iedereen waar die aan toe is.

De toeristenbelasting word ingesteld door de gemeente waar het park ligt, als Centerparcs hier aan verdiend, zoals ik dit lees een paar postings terug, dan sjoemelt Cp hiermee, en dat mag niet!
Menno.
All-in
All-in

Bericht door Menno. »

ik heb niet gezegt dat cp hier aan verdiend maar als je minder mensen boekt dan er werkelijk komen dan scheelt dat ook weer en in het nacht registratie formulier kun er altijd meer in vullen
belinda
Beheerder
Beheerder

Bericht door belinda »

Bij centerparcs zit je milieuheffing in de toeristenbelasting verwerkt, dus vandaar dat het bedrag toeristenbelasting bij cp hoger is dan als je het navraagt bij gemeente.
Mart
All-in
All-in

Bericht door Mart »

[quote="max"]
De toeristenbelasting word ingesteld door de gemeente waar het park ligt, als Centerparcs hier aan verdiend, zoals ik dit lees een paar postings terug, dan sjoemelt Cp hiermee, en dat mag niet!
[/quote]

Of het sjoemelen is of niet daar kun je over discussieren maar ondoorzichtig is het wel. Ze omschrijven het op zo'n manier dat je niet weet wat er wel/niet onder valt. CP noemt het bijvoorbeeld 'Toeristenbelasting en heffingen'. Daar kunnen ze dus alle kanten mee uit; welke heffingen en door wie zijn die opgelegd?
Feit is dat je meer betaald dan de toeristenbelasting. Neem Heijderbos als voorbeeld, daar betaal je 1.82 aan toeristenbelasting en heffingen terwijl in de gemeente Gennep de toeristen belasting maar 1.15 is. Daar gaat dus  0.67 oftewel ruim 1/3 deel niet naar de belasting. Maar waarheen wel?
Historie: Eemhof (3x), Kempervennen (3x), Meerdal (3x), Park Zandvoort (2x), Heijderbos (2x), Erperheide (1x), Port Zelande (1x), Loohorst (2x), Heilbachsee (3x)
sticky
All-in
All-in

Bericht door sticky »

[quote="belinda"]
Sticky , waarom ga je in een hotel op 400 meter afstand van je huis? Geen zin om je bed op te maken of zo? Hi hi
[/quote]

exact 

was in de bruidssuite bij vd valk en het maakt je echt geen bal uit hoor op welke afstand je dan zit ben je met hele andere dingen bezig als de omgeving.  ::)
dec Eemhof
jan  Limburgse peel ( ? parksluiting ) is Eemhof geworden febr Eemhof ( ? parksluiting ) febr New Castle mrt  Vossemeren apr  Meerdal --------------------------------------------- Musicalfreak
belinda
Beheerder
Beheerder

Bericht door belinda »

Mart, dat bedrag gaat dus oa naar milieuheffing!
Ha ha , sticky ik begrijp volledig wat je bedoelt, was gewoon nieuwschierig!
Mart
All-in
All-in

Bericht door Mart »

[quote="belinda"]
Mart, dat bedrag gaat dus oa naar milieuheffing!
[/quote]

Daar zit de crux; wat valt er dan nog meer onder en wat is een milieuheffing eigenlijk? Waarvoor wordt dit betaald en aan wie?  Kortom; het is ondoorzichtig.
Historie: Eemhof (3x), Kempervennen (3x), Meerdal (3x), Park Zandvoort (2x), Heijderbos (2x), Erperheide (1x), Port Zelande (1x), Loohorst (2x), Heilbachsee (3x)
belinda
Beheerder
Beheerder

Bericht door belinda »

Net als in je eigen gemeente betaal je ook als je op vakantie gaat mee, aan rioolrecht en afvalheffing. Centerparcs maakt de winst op de bungalowhuur en echt niet op die stomme toeristenbelasting, wel eens over nagedacht hoeveel administratie dat vereist om dat af te dragen aan de gemeentes? Geloof maar dat centerparcs ook liever geen toeristenbelasting ontvangt en afdraagt, veel te veel werk.
Het lijkt me echt slim om zelf allemaal eens goed na te denken wat je wilt? Als allen bijkomende kosten inclusief worden, word het duurder dan nu! 3 mensen in een huisje is n 3x heffingen en beddengoed, dan dus 4x(in 4 persoons).
Het zou iets anders zijn als het nergens vermeld staat dat het er bij komt, maar bij cp staan alle bedragen keurig in de brochure, boeking en aanbiedingsfolders.
marloes
All-in
All-in

Bericht door marloes »

Het hoeft er niet persé duurder van te worden, als de ketens prijzen per persoon gaan hanteren. En dan dus wel de all in prijzen, dus mét beddengoed, toeristenbelasting etc. De reserveringskosten deel je door het aantal personen en neem je op in de all in prijs.

Bijvoorbeeld:

huisje                    bezetting 2 personen      bezetting 3 personen    bezetting 4 personen  bezetting 5 personen

standaard  6p          300                                    200                                  150                              120
deluxe 4p                  400                                    233                                  200                                X

etc.     
belinda
Beheerder
Beheerder

Bericht door belinda »

Dat is op zich een goede oplossing alleen betaal je dan dus reserveringskosten per bungalow en niet per boeking dus als ik 2 huisjes boek betaal ik twee keer reserveringskosten.
belinda
Beheerder
Beheerder

Bericht door belinda »

Marloes, als naar jou voorbeeld kijkt dan betaal je 600 euro voor standaard huisje zowel met 2 als met 5 mensen, dus als je met 2 bent betaal je nog steeds mee aan beddengoed en toeristenbelasting van de 4 lege plekken!
dadennis
All-in
All-in
Contacteer:

Bericht door dadennis »

Ik heb het naar aanleiding van een bericht op het Journaal (wat ik in CP bekeek :P) ook eens opgezocht wat de toeristenbelasting voor Horst aan de Maas (waar het Meerdal onder valt) is.

Dat is dus €0,88 tot €1,20 p.p.p.n.

Wat vraagt (eist) CP: €1,99!!!!!!

Dat is minimaal €0,79 p.p.p.n. te veel!!!!!! Moet je eens kijken wat dat voor het totaal aantal gasten op jaarbasis is!
Natuurlijk ga ik er niet minder om naar CP, en dat weten ze en dat vind ik schandalig! Net als die idioot hoge boekingskosten.

Als ik een midweek in maart boek, kost dat globaal zo'n 310 euro. Daar komt €80,- bij aan extra kosten!!! Das meer dan 25% van het eerstgenoemde bedrag!

Ik ga zelf nog zeer regelmatig naar CP, maar ik merk dat de bezetting buiten de vakanties steeds lager wordt.
Ook zie je dat er steeds meer wordt bezuinigd. Baden in de AM een paar graden kouder, alles in de Market Dome gaat steeds vroeger dicht (Market Cafe al om 22.00uur, supermarkt om 17.00uur. Puur omdat er niemand meer komt, omdat het park zo leeg is...)

Ik denk persoonlijk toch echt dat dit door de té hoge kosten van een verblijf op CP komt. Is het té simpel van mij gedacht dat wanneer de kosten (ook de cottagehuur) omlaag gaan, je meer gasten gaat krijgen en daardoor de inkomsten uit horeca en winkels/activiteiten omhoog gaan??? Zo heb je een voller park, met (waarschijnlijk) net zoveel omzet...

Wij hebben zelfs 1 avond meegemaakt dat wij om 21.00uur een drankje wilden doen in het Market Cafe, maar dat wij werden weggestuurd omdat ze gingen sluiten.... Om 21.00uur!!!!! Toen kreeg ik de nare gedachte dat het echt niet goed gaat met CP!!!
Edith
All-in
All-in

Bericht door Edith »

Sluit me helemaal aan bij het bericht van dadennies!
Saturnus
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Saturnus »

Al die soms ook nog verborgen bijkomende kosten is nu juist exact de reden waarom wij 1,5 jaar geleden begonnen zijn met onze eigen vakantie-website waarbij wij altijd onze aanbiedingen publiceren, zonder kleine lettertjes.
De mooiste bungalowparken in Europa
marretje
Dagbezoeker
Dagbezoeker

Bericht door marretje »

Ben even aan het kijken geweest wat het scheelt of ik via de Duitse of de Belgische site ga boeken, maar ik schrik daar behoorlijk van!
Het scheelt maar liefst €80!

Maar is het gewoon mogelijk om via Duitsland of België te boeken?

Mar
isabel
All-in
All-in

Bericht door isabel »

ja je mag ook boeken via duitsland of belgie, scheelt soms veel geld.
Limburgsemeid
All-in
All-in

Bericht door Limburgsemeid »

yep je kunt gewoon via de buitenlandse site boeken alleen met het geld overmaken moet je een iban nummer door geven ;)
Ik heb ook via cp.de geboekt en dat scheelde mij 150 euro :o
Yessss Vakantie!!!!
Menno.
All-in
All-in

Bericht door Menno. »

en dat komt weer door de vakantie periodes die niet gelijk lopen met nl de be fr als het hier vakantie is en in be niet dan is het daar goedkoper op zich slim en begrijpelijk van cp alleen dat internet is een gat is het systeem van cp dat je als nl op een andere site kan boeken je moet het maar net weten net als met de actie codes hoeveel mensen boeken niet gewoon zonder even internet uit te pluizen voor codes :)
Plaats reactie