🏡 🙋‍♀️🙋‍♂️Welkom op het Center Parcs Forum, Het forum voor en door Center Parcs liefhebbers

[Historie] De Kempervennen: de PTT-huisjes

Oud beeldmateriaal van Center Parcs en Sporthuis Centrum.
cinderella
All-in
All-in

Re: [Historie] De Kempervennen: de PTT-huisjes

Bericht door cinderella »

fred_33jr schreef: Bedankt voor de foto's, prachtig om te zien! Met het oude logo op de bedden, oud servies. Is er niets 2 persoons van te maken? Ik vind het een fascinerend deel van het park en eigenlijk wat gek dat ze er niets mee gebeurd.
Deze huisjes worden gebruikt voor degene die stage lopen op het park (en vaak ver weg wonen). Het is erg klein, ze verblijven met max 2 pers per huisje.
HB 01-'05, EH 08-'05, MD 05-'06, HH 11-'06,EH 05-'07,EH 06-08,KV 01-'08, Myst. KV08-'08, EH 12-'08, myst MD omgeboekt naar EH 07-'09, KV 03-'10, myst. KV 07-'10, MD 08-'11, myst. MD 08-'12, HH 04-'13, HS 08-'13 HS 07-'14, EH 2-'15,HS 5-'15.
cinderella
All-in
All-in

Bericht door cinderella »

B767-300ER schreef: Grappig. De dikke rode lijn was de zogenoemde kransslagader. Hieroverheen mocht je de gehele week met de auto rijden. Vanaf parkeerterrein c (bij PTT) kon je dan zo bovenlangs en langs de rechterzijkant weer naar beneden naar de uitgang. Langs deze weg waren allemaal slagbomen welke op wisseldagen open gingen zodat je op het binnenterrein bij je huisje kon komen. Vraag me af of die dubbele weg (boven en rechts) er nog steeds legt. De slagbomen langs deze verkeersader zijn in ieder geval weg.
De rode lijn is de buitenring, de weg ernaast is meer door het park en dan vind je hier en daar nog een slagboom die alleen op wisseldagen open gaan.
HB 01-'05, EH 08-'05, MD 05-'06, HH 11-'06,EH 05-'07,EH 06-08,KV 01-'08, Myst. KV08-'08, EH 12-'08, myst MD omgeboekt naar EH 07-'09, KV 03-'10, myst. KV 07-'10, MD 08-'11, myst. MD 08-'12, HH 04-'13, HS 08-'13 HS 07-'14, EH 2-'15,HS 5-'15.
fred_33jr
All-in
All-in

Bericht door fred_33jr »

cinderella schreef: Deze huisjes worden gebruikt voor degene die stage lopen op het park (en vaak ver weg wonen). Het is erg klein, ze verblijven met max 2 pers per huisje.
Ik weet dat er nog medewerkers verblijven en dat ze ook als archief / opslag worden gebruikt. Ik zeg alleen maar dat het leuk zou zijn als....Ik ken iig 2 persoons cottages die kleiner zijn dan deze ptt huisjes en ik denk dat er genoeg stelletjes zijn die in een huisje willen verblijven als dit maar aantrekkelijk wordt gemaakt. Er ligt, mijns inziens, echt een mooie kans om deze oude bungalows te hergebruiken.
B767-300ER

Bericht door B767-300ER »

Gisteren even een ronde gemaakt langs deze huisjes.

De meesten zijn bewoond, veel fietsen eromheen. 1 is helemaal opgeknapt en functioneert als housekeeping station.
De andere zijn echt vervallen en denk dat slopen en herbouwen goedkoper is dan deze renoveren.

Er waren er 3 niet bewoond/niet in gebruik. Hier stond het gras hoger dan de deur (bij wijze van spreken) en was echt in geen jaren iets aan gedaan. De groenaanslag zat neters hoog en centimeters dik op de muren ramen en deuren.

Wel zonde dat alle bomen op dat gedeelte van het park eromheen weg zijn, in het verleden lagen deze huisjes veel meer verscholen in het groen.

Ik zie weinig kansen voor commerciele verdiensten anders dan slopen en er een 50 tal
prachtige Eden cottages voor in de plaatst neer te zetten (ik verblijf nu voor het eerst in een Eden cottage maar deze zijn wel errug mooi hoor)
riddle
Dagbezoeker
Dagbezoeker

Bericht door riddle »

Ik lees hier en daar soms wat foute informatie over waarom deze huisjes nu eigenlijk PTT-huisjes genoemd worden.

Van wat ik weet zijn de huisjes een overblijfsel uit het Burmah-Castrol tijdperk. De huisjes zijn o.a. gebouwd om ook gasten in de wintermaanden te ontvangen.
Uiteindelijk bij de overname door CP zijn de huisjes als Type-D bungalows in hun catalogus opgenomen. Toen begin jaren 90 de huisjes gewoon te klein werden voor hedendaagse begrippen werden ze uit de catalogus geschrapt.

De PTT bood toen via het postkantoor "Budget vakanties" aan. Ze hadden een deal met Vendex voor de verhuur van hun vakantieparken. Nadat deze deal afliep zijn ze opnieuw gaan onderhandelen. CP zag hier in eerste instantie niets in omdat ze niet werkten met doorverkopers. Uiteindelijk hebben ze een deal gesloten waarbij de PTT via hun reisbureau zogenaamde "Budget bungalows" mocht aanbieden in de Kempervennen met prijzen rond de 250 gulden voor een midweek en 475 voor een hele week.
Deze budget bungalows betroffen de oude Type-D bungalows.

En omdat mensen die via de PTT boekte altijd in deze oude bungalows terecht kwamen werden ze uiteindelijk de PTT-bungalows genoemd.
De Kempervennen, De Eemhof, Het Vennebos, Erperheide, Hochsauerland, Het Heijderbos, De Vossemeren, Het Meerdal, Parc Sandur
Tom...
All-in
All-in

Bericht door Tom... »

riddle schreef: Van wat ik weet zijn de huisjes een overblijfsel uit het Burmah-Castrol tijdperk.
Dank je voor de info, zoiets is altijd interessant.

Maar wat is het Burmah-Castrol tijdperk? Stonden die huisjes er al, toen het nog Eurostrand was en het park nog geen CP was? En zijn ze dan ook niet door CP gebouwd?

En weet je dan ook iets van de huisjes met schuine daken, die op de plek lagen, waar nu de Eden cottages staan?
-
riddle
Dagbezoeker
Dagbezoeker

Bericht door riddle »

Het park is opgericht door Meint Eigenberg, dezelfde man die met zijn bedrijf het meer gemaakt heeft door zand op te zuigen op de Westerhovense Heide.
Meint Eigenberg heeft het park in 1972 verkocht aan Ter Huurne, een zakenman uit Haaksbergen. Deze verkoopt het een jaar later onveranderd door aan Burmah-Castrol, de olieproducent.
Burmah-Castrol is op dat moment eigenaar van de Duitse caravan fabrikant Tabbert, en wilt een netwerk van campings aanleggen voor hun caravans.
Burmah-Castrol probeert het park het hele jaar door winstgevend te maken met flinke investeringen, en bouwt zo, samen met Delta Lloyd als investeerder, bungalows op het park.
De oliecrisis en de recessie die daar op volgt, gooit echter roet in het eten en nog geen 4 jaar later verkoopt Burmah-Castrol het park aan Sporthuis Centrum.

In het begin worden de huisjes nog wel verhuurd, maar ze blijken dus na een tijdje te klein en verouderd te zijn voor het aanbod van CP. Daarom gaan ze als Budget Bungalows in de verhuur bij PTT.
De Kempervennen, De Eemhof, Het Vennebos, Erperheide, Hochsauerland, Het Heijderbos, De Vossemeren, Het Meerdal, Parc Sandur
Tom...
All-in
All-in

Bericht door Tom... »

Aha, wat gaaf! Dus die huisjes zijn helemaal geen Bakema huisjes? Dat dacht ik altijd, al vond ik ze wel wat vreemd.

Maar waren die huisjes met het schuine dak (tot aan de grond?) niet ook olie-huisjes?  :D
-
riddle
Dagbezoeker
Dagbezoeker

Bericht door riddle »

Dat durf ik niet te zeggen. Maar volgens mij heeft CP deze niet gebouwd, pas in 1982 begon CP met de bouw van bungalows, en dat zijn waren Bakema huisjes.
Reginald40

Bericht door Reginald40 »

Tom... schreef: Aha, wat gaaf! Dus die huisjes zijn helemaal geen Bakema huisjes? Dat dacht ik altijd, al vond ik ze wel wat vreemd.

Maar waren die huisjes met het schuine dak (tot aan de grond?) niet ook olie-huisjes?  :D
PTT huisjes zijn geen Bakema huisjes. Die stond er al toen Center Parcs ze overnam in de jaren 70, pas in 1982 hebben ze dan wel Bakema huisjes gebouwd, alleen Eden Cottages zijn veel jaren later gebouwd toen in zone 8 grotendeels PTT huisjes waren afgebroken. Eden Cottages lijkt ook erg op Bakema huisjes maar dan in moderne versie.
B767-300ER

Bericht door B767-300ER »

Tom... schreef:

En weet je dan ook iets van de huisjes met schuine daken, die op de plek lagen, waar nu de Eden cottages staan?
Ik heb daar verbleven ergens rond de jaren 80. De Bakema's waren toen net gebouwd en deze stonden er nog van de vorige eigenaren.
Dit gedeelte was beduidend vele malen ouder en krapper.
mrs Marian
Beheerder
Beheerder

Bericht door mrs Marian »

PTT huisjes op Center Parcs De Kempervennen december 2020 (Deel 1).

Kerst 2020 ben ik een week op Center Parcs De kempervennen. Ook ik ben benieuwd hoe het nu is met de PTT huisjes op dit park. Die week ben ik een paar keer daar rond gaan kijken en heb het één en andere op foto gezet. Wat ik niet vaak doe is dat ik foto's door de raam heb gemaakt. Mijn excuus bij deze alvast voor de kwaliteit van die foto's.
De PTT huisjes worden normaal gezien gebruikt door stagiaires en werknemers van Center Parcs. Ik had nu de indruk dat er misschien een enkel huisje in gebruik was. Maar heel zeker kan ik daar niet van zijn. Omdat ik op verschillende momenten in die week daar ben geweest en toen was alles precies zoals al de andere keren. Wat mij opviel was dat er in geen enkel PTT huisje meubels stonden. Ja een tv en een koelkast dat wel. En een ander ding wat mij opgevallen was is dat er vrij nieuwe keukens stonden. Verder was de indruk dat de bewoners/gebruikers zo opeens eruit waren vertrokken. Er lag van alles op de grond. Hier en daar stond een stofzuigen enz.

De PTT huisjes staan bij het buisnisscenter waar ook trainingen gegeven worden.
Dit is achter parkeerplaats C.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Totaal staan er 35 PTT huisjes in 3 groepen. De nummers gaan van 1001 tot en met 1119. Daar moet ik bij zeggen dat dit niet allemaal klopt en ook niet alle tussenliggende nummers zijn er. Het verspringt enorm.

Afbeelding

Pad met het buisnisscenter.

Afbeelding

Eerste huisje PTT huisjesnummer 1001 is een opslagplaats voor de housekeeping. Deze ligt bij het trainingscentra.

Afbeelding

Afbeelding

Ingang met op de gevel de corona maatregelen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik loop het pad weer op naar de eerste groep met PTT huisjes. Zie rechts op de foto.

Afbeelding

Het 1st huisje wat ik tegen kom heeft het nummer 1015

Afbeelding

Afbeelding

Er staan hier in totaal 11 huisjes. Allemaal in een soort van vierkant. Met in het midden van deze groep een groot grasveld.

Afbeelding

Afbeelding

We kijken even binnen en zien de badkamer.

Afbeelding

Links op de foto kijk je de gang in. Die uitkomt in het keukengedeelte.

Afbeelding

Ik loop even achterom en op het terras staat een tuinsetje.

Afbeelding

Door de schuifpui aan de achterkant kijken we het huisje binnen. We zien een zwart geschilderde muur en de openhaard.

Afbeelding

Er ligt een lichte kleur vloer in.

Afbeelding

Rechts in dit PTT huisje (ook rechts op de foto) zie je de keuken.

Afbeelding

Ik loop naar de zijkant van het PTT huisje. De tegenovergestelde kant als waar de voordeur zit. Daar zit ook een raam. Ook hier werp ik een blik naar binnen. Er hangt een tv links aan de muur.

Afbeelding

De houtentrap naar de 1ste verdieping .

Afbeelding

Zie volgende bericht voor deel 2 van dit bericht over de PTT huisjes december 2020
mrs Marian
Beheerder
Beheerder

PTT huisjes op Center Parcs De Kempervennen december 2020 (Deel 2).

Deel 1 staat in het bericht, boven dit bericht.

Ik loop naar het huisje wat er naast ligt. Ik ben toch wel nieuwsgierig of het hier binnen er ook zo uit ziet als bij die ik hier voor heb gezien.
De muur naast de schuifpui is hier zwart geschilderd. Bij de andere was die wit.

Afbeelding

Ook hier is de muur bij de openhaard zwart geschilderd.

Afbeelding

Thermosstaat van de verwarming zit aan deze muur bevestigd.

Afbeelding

Hier staat een stofzuiger, alleen is er van schoonmaken niet veel gekomen hahah lol.

Afbeelding

Ik werp nog een blik door het keukenraam en zie dat er een nieuwe koelkast staat. Deze is niet aangesloten op de stroom.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna loop ik naar de voordeur en kijk daar door de raam naar de badkamer.

Afbeelding

Nummer 1018 van de PTT huisjes sta ik te bekijken aan de buitenkant en ik vraag mij af wat het toch is met die balken aan deze muur. Ik weet het niet. Misschien dat iemand die dit leest ons het kan vertellen?

Afbeelding

Ook deze wil ik van binnen zien. Er zit weinig tot geen verschil in dit PTT huisje als ik ze vergelijk met de 2 andere die ik heb bekeken.

Afbeelding

De staat van de buitenmuur vraagt wel om een reparatie.

Afbeelding

In de volgende zie ik wel iets anders. De tv hangt aan de andere muur.

Afbeelding

Zie volgende bericht voor deel 3 van dit bericht over de PTT huisjes december 2020
mrs Marian
Beheerder
Beheerder

PTT huisjes op Center Parcs De Kempervennen december 2020 (Deel 3).

Deel 2 staat in het bericht, boven dit bericht.

De tweede groep PTT huisje ligt in een vergelijkbare groep als de eerste. Er staan in deze groep totaal 13 huisjes. Eén huisje staat aan de andere kant van de weg.

Ik loop weg van de eerste en tweede groep huisje richting het duikmeer en kijk nog even achterom. Rechts op de foto zie je groep één van de PTT huisjes. Links zie je groep twee van de PTT huisjes.

Afbeelding

Ik loop naar de derde groep PTT huisjes die richting het duikmeer liggen. Aan de rechterkant van deze weg staan 10 huisjes. De achterkant van kijkt op het trainingscentrum. Aan de linkerkant is de omheining van het park met daar achter een stuk bos.
De eerste twee PTT huisjes op dit stuk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daar zie ik weer een fiets tegen het PTT huisje staan. Er brand ook licht. Net als ik bij een paar andere ook al heb gezien. Ik denk dat er sommige PTT huisje in gebruik zijn door werknemers of stagiaires. Alhoewel als ik die zelfde week nog een paar keer langs fiets is alles nog het zelfde en is de fiets niet van zijn plaats geweest.

Afbeelding

Aan het einde van deze weg kijk ik nog even achterom.

Afbeelding

Ik sla links en loop langs het meer aan mijn rechterkant de pad op. Aan de linkerkant staan de laatste PTT huisjes.

Afbeelding

Zoals ik al zei kijken deze aan de achter kant op het Trainingscentra. Er ligt hier ook een vijver.

Afbeelding

Hé ik zie daar iets bekendst, dit schilderij heb ik eerder in cottages gezien tijdens mijn eerder verblijven op Center Parcs en als ik mij goed herinner is deze foto ook een keer gebruikt in reclame van Center Parcs.

Afbeelding

Hier lijkt wel of de bewoners/gebruikers van dit PTT huisje zo zijn opgestapt en de boel de boel hebben gelaten.

Afbeelding

Het laatste PTT huisje is opvallend. Er is hier een afdak aan het huisje gemaakt. En als ik binnen kijk zie ik dat deze in gebruik is als opslagplaats voor stoelen, kussen en matrassen. Waarvan ik denk dat die uit de andere PTT huisje komen.

Afbeelding
weegschaaltje
All-in
All-in

Bericht door weegschaaltje »

Leuke reportage, bedankt!
fred_33jr
All-in
All-in

Bericht door fred_33jr »

Erg gave reportage. Ik ben er 5 jaar geleden geweest waarbij de bungalows nog in waren gericht met bekende witte hoekbanken etc. Nu het zo leeg is kan dit 2 dingen beteken.
1. Totale ontruiming en evt sloop.
2. De oude meubels uit de huidige cottages worden na renovatie verwijderd en de beste spullen gaan naar de ptt-huisjes voor de stagaires.

Al laten ze er maar 1 staan. Het blijft deel uitmaken van de Kempervennen.
mrs Marian
Beheerder
Beheerder

Dank je wel weegschaaltje en fred_33jr.

Ik heb het vermoeden dat het optie 2 gaat worden.
Dat het oude meubilair dat uit de cottages na renovatie in deze PTT huisjes word geplaatst.

Het zijn prima huisjes voor stagiares enz.

Mocht er iemand eens op De Kempervennen komen ben ik wel benieuwd na of die het kan bevestigen.
fred_33jr
All-in
All-in

kermis kempervennen????

Bericht door fred_33jr »

Beste medeforumleden,

Ik probeer al tijden iets van beeldmateriaal te vinden van de Kempervennen.
In mijn beleving was er begin /halverwege de jaren '80 een soort minikermis in een overdekte voorziening op dit park. Ik was er destijds nl zelf maar gezien mijn leeftijd toen is mijn beleving misschien anders dan de werkelijkheid. Ik heb wel een foto gezien in dat ik in een soort botsauto zat.

De vraag: Klopt mijn beleving? Zijn er foto's van? Er reed destijds ook een soort parkbus en het is dus al lang geleden.
mrs Marian
Beheerder
Beheerder

Re: kermis kempervennen????

Hoi Fred,

Daar ben ik ook heel benieuwd naar. De bus daar weet ik ook nog van. Ik duik er ook eens in.
Misschien zijn er hier mensen of lezers die meer kunnen vertellen. Laten wij duimen.
mrs Marian
Beheerder
Beheerder

Ik heb meer informatie kunnen vinden en gekregen over de historie van De Kempevennen.
In 1983 is De Kempervennen pas geopend en daarvoor was het een camping met bungalows, de oude PTT huisje zoals daar er nu nog een paar van op De Kempervennen staat. Voor die tijd heten het Eurostrand.
Op het Eurostrand was een soort van kinderkermis, met o.a. botsautootjes, kabelbaan, automaten hal en een grote speeltuin.

Het moet dan in die tijd zijn geweest dat jij daar was.
Ik heb de volgende foto's van Eurostrand gevonden heel leuk om te zien. Misschien dat het je herinneringen meer naar boven haald.

Trampoline:

Afbeelding

Recreatie centrum:

Afbeelding

Strand:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Speeltuin:

Afbeelding

Afbeelding

Treintje

Afbeelding

Luchtfoto

Afbeelding

Valkenswaard, Eurostrand (Kempervennen), met onder de attractie Eurodam, een grootschalige maquette van de Rotterdamse haven © 1 sept 1973

Artikel uit een tijdschrift

Afbeelding

Speldjes & lepeltje

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikte bronnen: MP, oldthing, aansichtkaartenbeurs, aerophotostock, Content Magazine.
Plaats reactie