De nieuwe, grote, mooie speeltuin van Park De Haan zie je HIER
Nieuwe foto's van de Baluba Park De Haan vind je HIER

Het ontstaan van Center Parcs

Oud beeldmateriaal van Center Parcs en Sporthuis Centrum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
loulou
All-in
All-in
Berichten: 680
Lid geworden op: 28 jan 2011 13:31
Locatie: Aqua Mundo

Het ontstaan van Center Parcs

Bericht door loulou »

Het ontstaan van Center Parcs:

Toen: Pionieren op de parken:

"Weer of geen weer, altijd Center Parcs-weer"

Geen Center Parcs zonder Piet Derksen, de oprichter van dit roemruchte vakantiepark had een echte neus voor trends en ontwikkelingen en zag als eerste dat naoorlogs Nederland op vakantie wilde.
Hoe, wat, waar een wanneer wist men toen nog niet maar Piet Derksen wel. Hij zorgde ervoor dat we met z'n alle konden kamperen in eigen land, rekende af met het pioniersimago van een kampeervakantie een introduceerde het vakantiehuisjespark.
Zijn invloed op onze manier van vakantievieren is enorm en om die invloed te zien en te begrijpen moeten we helemaal terug naar het begin. Naar de stille scholier die het liefst met zijn neus in de boeken zit......


Vader Derksen maakt zich zorgen. Zijn zoon zit altijd maar te studeren en buiten komt hij liever niet, de huisarts wordt ingeschakeld om te zien wat er aan de hand is. "Laat hem gaan sporten," luidt het advies en de jonge Derksen wordt op tennis gedaan.
Het advies doet onbedoeld de ondernemersgeest van Piet Derksen ontwaken, getennist wordt er uiteindelijk weinig: hij houdt niet van harde betonnen banen en duikt- tot wanhoop van zijn vader- terug in de boeken, op zoek naar een alternatief.
Als snel heeft hij een uitgebreid plan voor de aanleg van een aantal gravelbanen. Een plan waar hij zo tevreden mee is, dat het hem zonde lijkt het weg te geven.

Met de 10.000- gulden van een investerende oom in zijn zak begint Piet Derksen zijn eerste onderneming. Op gehuurde grond laat hij een viertal gravelbanen aanleggen die hij verhuurt aan geïnteresseerden. Zelf staat hij na schooltijd steevast langs de zijlijn met een flinke voorraad tennisrackets en ballen.
Een bijverdienste die hem eigenlijk meer oplevert dan de verhuur van de banen zelf, van de gemaakte winst opent hij daarom een fabriekje in tennisrackets, die via een aantal kleine winkels verkocht worden. Dit loopt als een trein!
In 1953- Derksen is inmiddels getrouwd en werkzaam bij Unilever- neemt hij ontslag om zijn droom na te jagen: een eigen onderneming.

Sporthuis Centrum...

Want zo noemt Derksen zijn sportartikelenzaak, is direct een daverend succes! In het platgebombardeerde Rotterdam valt het enorme pand aan de Lijnbaan direct op.
Met duizend vierkante meter aan winkeloppervlak en felgekleurde neonlampen aan de gevel is Sporthuis Centrum een hypermoderne attractie. De winkel loopt goed en uitbreiding naar Den Haag en Amsterdam volgt snel.

De toen zeer bekende winkelketen op de LIjnbaan in Rotterdam
Afbeelding
Bron: Sporthuiscentrum.nl

Een jonge Piet Derksen voor zijn winkelketen
Afbeelding
Bron: Sporthuiscentrum.nl

Het succes van Sporthuis Centrum is vooral te danken aan de manier waarop Piet Derksen op de behoeften van zijn klanten inspeelt. Hij voelt nieuwe trends feilloos aan en ideeën ontstaan vaak uit persoonlijke ervaring. Zo is hij op een zomer in de jaren vijftig op kampeervakantie in Frankrijk, waar hij ziet dat de Franse toeristen er een stuk beter bij zitten dan hij. Zijn gehuurde tentje steekt behoorlijk schraal af tegen de mooie bungalowtenten van de Fransen.
Weer thuis begint hij van de weeromstuit een tentenfabriek. Ook deze onderneming loopt uitstekend: in 1968 heeft Sporthuis Centrum maar liefst 40% van de verkoop van tenten in handen. Met 22 filialen zijn de Sporthuis Centrum-winkels al snel niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld.
Voor alles wat met sport en vakantie te maken heeft, ga je naar Sporthuis Centrum en hier blijft het niet bij. Als Derksen ziet wat een gedoe het is om et zo'n onhandige tent op vakantie te gaan, begint hij in zijn winkels een aantal boekingskantoortjes. Er kan nu een complete vliegvakantie geboekt worden bij het Sporthuis Centrum.

De vakantiebrochure van Sporthuiscentrum
Afbeelding
Bron: Sporthuiscentrum.nl

Dat de hotels en campings van bestemming ook van Derksen zijn, is natuurlijk alleen maar handig voor de vakantieganger. Sporthuis Centrum geeft het opkomend toerisme een enorme impuls met deze handel

Nederland gaat op vakantie:

In de jaren na de oorlog gaat het Nederland langzaam maar zeker weer voor de wind. Het land wordt opgebouwd, wegen en sporen verbeteren en de welvaart groeit. Iedereen krijgt ook steeds meer vrije tijd, die vrije tijd wordt steeds vaker buitenshuis doorgebracht maar de juiste accommodatie ontbreekt.
In de jaren '50 is een populaire manier van vakantie vieren dan ook woningruil. Later krijgt kamperen voorzichtig voet aan de grond, al is dit in de beginjaren een behoorlijke onderneming.
Kampeerterreinen zijn slechts voorzien van minimale faciliteiten en een kampeervakantie is echt voor avonturiers. Volgens hoogleraar Vrijetijdswetenschappen Hans Mommaas is de invloed van Sporthuis Centrum op de ontwikkelingen duidelijk te zien: "Mensen beginnen hun woning te verlaten en naar buiten te trekken." Schetst hij. "Maar daar is nog helemaal geen infrastructuur voor. De ANWB begint net de eerste kampeerterreinen te certificeren. Kamperen had iets pioniersachtigs (..) Sporthuis Centrum heeft dat beeld aangenamer en toegankelijker gemaakt."

Begin jaren '60 heeft de Nederlandse werknemer twee weken vakantie per jaar. Vakanties worden niet alleen langer, maar ook frequenter. En op zo'n welverdiende vakantie wil je er natuurlijk wel een beetje comfortabel bij zitten.
Derksen begrijpt dit als geen ander. "De moderne mens is op z'n comfort gesteld, als hij kampeert, streeft hij naar een caravan. Hij wil niet meer dagen langs de autobahn jakkeren. Vliegreizen zijn vooral voor mensen met kinderen vaak te duur. Bovendien komt er een steeds grotere groep die eenmaal per jaar een verre reis maakt en daarnaast nog enkele maakt en daarnaast nog enkele malen een lang weekeinde eruit wil in eigen land. (...) De oplossing: je zou dicht bij huis een comfortabele vakantie mogelijk moeten maken."
Die vakantie moet bovendien dienen als een ontsnapping aan het steeds hectischere dagelijkse leven. Derksen wil een plek creëren waar je samen van de natuur kunt genieten, zonder in te hoeven leveren op comfort.

In 1966 koopt hij daarom zijn eerste kampeerterrein, in het Limburgse Reuver. Het is - zeker voor die tijd - ongekend luxueus: sanitaire gebouwen met sauna's, een hoofdgebouw met restaurants danszaal en televisieruimte, een zwembad met kleuterbad, een speeltuin en zelfs een supermarkt met 'grotestadssortering'. En naast de zeshonderd tot achthonderd tenten die er kunnen worden opgezet, heeft het splinternieuwe park dat De Lommerbergen gedoopt wordt, ook nog eens dertigtal 'bungalettes': aluminium huisjes, voorzien van riolering en elektriciteit.

Het maakt kamperen in eigen land in één klap tot een comfortabele activiteit voor het hele gezin...


Overal vakantieparken:

De Lommerbergen, het allereerste vakantiepark van Sporthuis Centrum, is direct een doorslaand succes. Vakantiegangers hoeven hun tent niet langer helemaal mee te slepen en op te zetten, want het park verhuurt kant-en-klare luxe bungalowtenten. En Piet Derksen zou Piet Derksen niet zijn, als hij het verblijf niet nóg aangenamer zou maken voor zijn gasten. Bij aankoop van een eigen luxe bungalowtent krijg je namelijk vijftien dagen gratis kamperen op De Lommerbergen. Het loopt storm.

Afbeelding
Bron: twitter.com

Stenen huisjes:

Ieder ander zou op dit moment eens lekker achteroverleunen om van het succes te genieten. Zo niet Piet Derksen. Hij is alweer bezig met een nieuw idee: het vervangen van de tenten door stenen huisjes. Een revolutionair plan, dat ruimdenkende architecten vereist. Hij vindt ze in Jaap Bakema en dienst protegé Herman Klopma, van Architectenbureau Van den Broek&Bakema. Modernist Bakema kan zich uitstekend vinden in de vernieuwingsdrang van Derksen en de twee zullen nog jaren samenwerken in de parken.
Alles valt of staat met de plaatsing van de huisjes. Dankzij de unieke manier van schakelen krijgt elk huisje vrij uitzicht op de natuur, met optimale privacy. Net als de faciliteiten in het park zijn de huisjes vooruitstrevend in hun luxe (we hebben het hier over het jaar 1967). Er zit een open haard in en een badkamer met ligbad, en binnen een paar jaar zal elk huisje bovendien voorzien zijn van een eigen kleurentelevisie en centrale verwarming.

Wie kan zich nog het hele oude interieur herinneren?
Afbeelding
Bron: nos.nl

Afbeelding
Ron: ad.nl

Als eerste in de markt komt Derksen met het idee om lagere tarieven te rekenen buiten het hoogseizoen. Resultaat: Derksen vindt en passant de midweek uit en het park zit het hele jaar door vol. Zelf logeert het gezin Derksen bijna elk weekend in De Lommerbergen om zo zelf te ervaren hoe gasten hun vakantie beleven. Alles staat in het teken van de gast en als iets handiger kan, kan Derksen ervoor zorgen dat het ter plekke opgelost wordt. Zo ziet hij open een weekend hoe mensen lopen te sjouwen met kratjes vol boodschappen en bedenkt er prompt een handig boodschappen karretje voor.

Wist je dat: eigen huisjes schoonmaken
In de beginjaren moest je aan het einde van de vakantie je eigen huisje schoonmaken. Bij het inchecken betaalde je een waarborg die je terugkreeg als alles weer netjes aan kant was.


Afbeelding
Bron: Sporthuiscentrum.nl

Afbeelding
Bron: Pinterest.com

Een haussee aan vakantieparken:

Het succes van De Lommerbergen zet Derksen aan het denken. Hij beseft dat hij voorziet in een grote behoefte. Het vakantiepark is een daverend succes en introduceert een compleet nieuwe vorm van recreatie. Hij besluit uit te breiden en niet zo'n beetje ook.
Nog geen 2 jaar na de opening van De Lommerbergen koopt Derksen een 2de stuk grond. Hier opent hij in 1970 Het Vennenbos. De bungalows zijn nóg groter en mooier en liggen verspreid rond de vennen en het uitgestrekte meer. De geluidswallen, een ontwerp van van architect Bakema zelf, zijn zeer gedurfd opgetrokken uit boomstronken en zwarte grond. Bij de opening van het derde park blijft het succes in eerste instantie uit. Aan het park zelf kan het niet liggen. Bos en Strand, in het Limburgse America, ligt volledig om kleine bosvennetjes en is opnieuw mooier en luxer dan zijn voorganger. Het blijkt aan de naam te liggen; als Sporthuis Centrum het park omdoopt tot Het Meerdal, loopt het ook daar storm.
In 1972 opent Derksen nog eens een vierde park; De Huttenheugte in Drenthe.

De parken zijn inmiddels een fenomeen en dankzij het aanbod in midweken en laagseizoenen boort Sporthuis Centrum ook een grote zakelijke markt aan. Er volgt een korte adempauze, waarin Derksen zich richt op de verbetering van zijn bestaande parken, maar in 1975 begint het weer te kriebelen. De Berkenhorst, midden op de ongerepte Veluwe, is een feit. In nog geen 10 jaar heeft Piet Derksen vijf uitstekend lopende parken weten te bouwen. Van stilzitten is echter geen sprake en er wordt voorzichtig over de grens gekeken, richting België.

Sporthuis Centrum wordt Center Parcs:

Piet Derksen heeft grote plannen voor het buitenland en besluit dat Sporthuis Centrum niet internationaal genoeg klinkt. In 1985 ondergaan de vakantieparken daarom een naamswijziging. De boodschap in de reclamespotjes blinkt uit in eenvoud: 'Center Parcs, de nieuwe naam van Sporthuis Centrum'. Duidelijk, ook het roodomrande logo met gele letters maakt plaats voor een 'echt' design. Voor Nederland is het even wennen, Sporthuis Centrum is immers al twee decennia een begrip. Mar dankzij een slimme reclamecampagne staat de nieuwe naam al snel als een huis.
Vooral de sponsoring van het RTL-weerbericht helpt. Wie kent hem niet: "Weer of geen weer, altijd Center Parcs-weer." In de bijbehorende reclamespotjes gaat er van alles mis met en door het weer. De achterliggende boodschap, dat dit bij Center Parcs natuurlijk niet gebeurt, werkt.

De parken zijn voor 97% volgeboekt en van serieuze concurrentie is eigenlijk geen sprake.
Het plaveit de weg voor gedurfdere en abstractere campagnes. Zo bestaat de cover van de herfstbrochure voor '95/'96 alleen uit een glanzend groen esdoornblad en het Center Parcs-logo. Ook gewaagd: een televisiecommercial waarin twee handen een elastiekje uitrekken en loslaten, met bedompte en benauwende klanken op de achtergrond. Het elastiekje kronkelt vertraagd door de lucht, valt naar beneden en komt tot rust op peen ondergrond met waterachtige kleuren. De kijker hoort vogels fluiten en ziet het Center Parcs-logo verschijnen met alleen het zinnetje:The unique shortbreak.

Afbeelding
Afbeelding

Nu: Center Parcs en de verkoop:

Het succes van de parken is zo overweldigend dat Derksen besluit zich volledig op het bouwen en runnen van vakantieparken te richten. Hij verkoopt Sporthuis Centrum-winkels en gebruikt het geld voor een enorm project: de bouw van een compleet nieuw park in één keer. In 1980 is het zover: in Zuidelijk Flevoland verrijst midden in het modderig, pas drooggelegde gebied, De Eemhof.
Het wordt een hit: zeshonderd luxe bungalows, een parkcentrum met winkels, restaurants, een disco, een supermarkt en- voor het eerst- een compleet waterparadijs.


De Nederlander is inmiddels een ervaren vakantieganger, die niet meer terugdeinst voor gek buitenlands voedsel en die zich comfortabel voelt in een exotische omgeving. De Eemhof wordt dan ook ingericht met deze doorgewinterde recreanten in het achterhoofd.
Dat betekend spektakel en beleving. Het allereerste subtropisch zwembadparadijs wordt gebouwd, compleet met golfbad, knuffelmuren, bubbelstromen, watervallen een tropische vegetatie.
Het is een schot in de roos. Derksen, die beseft dat hij de juiste weg is ingeslagen bouwt enthousiast verder aan overdekte centrumgebouwen met dieren, tropische temperaturen en planten, zodat vakantiegangers zich ook buiten het zwembad in tropische sferen kunnen wanen. De eerste Parc Plaza's zijn een feit.

Van Parkplein naar Parc Plaza:
De eerste parken hebben allemaal min of meer dezelfde opbouw: bungalows liggen her en der over het terrein verspreid met als middelpunt een parkplein, waar de voorzieningen zich bevinden. Althans, voorzieningen... het plein vormt vooral een verbinding tussen de verschillende facilliteiten. Je komt elkaar voornamelijk per toeval tegen, op weg naar het strand of de kinderboerderij.
Op sommige pleinen is een kleine eetvoorziening aanwezig, maar dat stelt nog weinig voor. Uit eten gaat bijna niemand in die tijd.

Als Derksen merkt dat de pleintjes een populaire ontmoetingsplek zijn, ziet hij potentie. Hij laat een echt restaurantje en ene parkwinkeltje openen.
Deze voorzieningen krijgen al snel gezelschap van meer winkeltjes, een terrasje, slijterijen, kappers en zelfs een postkantoor. Alles om de gasten van lle gemakken te voorzien.
In de avonduren speelt er vaak een bandje op het plein. Reuzegezellig, maar met het Hollandse weer niet altijd een feestje. Bij de bouw van De Eemhof bedenkt Derksen daarom iets nieuws: het parkplein wordt overdekt met een grote, glazen koepel.
De Parc Plaza, zoals het overdekte plein genoemd wordt, is een daverend succes. Je kunt nu warm en droog winkelen op elk gewenst moment. Ook op andere parken wordt het plein daarom al snel overdekt.


De grens over:

Een jaar na de opening van De Eemof in 1981 opent Derksen zijn eerste park in het buitenland. Erperheide in Vlaanderen. Het blijkt een groot succes en in 1987 volgt het tweede Belgische park: De Vossemeren.

Zijn blik gaat ook richting Noordzee, naar Engeland. Voor hij aan de slag gaat laat hij zich eerst uitgebreid informeren door een batterij marketingstrategen. Hun advies: alles behalve Engeland.
Derksen, eigenwijs als altijd: "Heldere conclusie, mijne heren, dan ga ik toch naar Engeland." Zo gezegd, zo gedaan, in 1987 opent hij Sherwood Forest én breidt hij uit naar Frankrijk, met Les Bois-Francs in Normandië. In de jaren erna zal Sporthuis Centrum, inmiddels verder gegaan als Center Parcs, de vleugels verder uitslaan met nog meer parken in Frankrijk, Engeland en Duitsland.

Het einde van het tijdperk Derksen:

In 1989 verkoopt Piet Derksen al zijn aandelen aan de Britse bierbrouwer Scottish & Newcastle en trekt zich terug uit Center Parcs. Het is tijd voor een welverdiende pensioen.
Hij en zijn vrouw verhuizen naar De Kempervennen, waar ze tot hun dood blijven wonen.

Piet Derksen samen met zijn vrouw Trude
Afbeelding

Derksen is stevig katholiek en wijdt zich na zijn pensioen hartstochtelijk aan het geloof. Het echtpaar doet afstand van hun materiële zaken en schenkt overdadig aan katholieke stichtingen voor geloofsverkondiging en armenhulp.
Derksen en zijn vrouw rekenen paus Johannes Paulus II en Moeder Teresa tot hun vrienden en produceren in de jaren na hun pensioen honderden katholieke films.
Als zijn vrouw in 1995 na een lang ziekbed overlijdt, is dit een grote klap voor Piet Derksen. Zonder zijn vrouw Trude houdt hij het zelf nog maar zeven maanden vol en op 24 februari 1996 overlijdt op 83-jarige leeftijd de man die Nederland vakantie leerde vieren...
Gebruikersavatar
loulou
All-in
All-in
Berichten: 680
Lid geworden op: 28 jan 2011 13:31
Locatie: Aqua Mundo

Re: Het ontstaan van Center Parcs

Bericht door loulou »

Hoe het verder ging met Center Parcs na Piet Derksen:

Center Parcs onder Brits bewind:

Onder het nieuwe bewind voert Center Parcs flinke veranderingen door, kleine parken zoals De Berkenhorst, Het Vennenbos en het oudste park De Lommerbergen worden afgestoten.
Ondertussen worden aan de lopende band nieuwe, grotere parken geopend in zowel binnen- als buitenland. Onder Britse vleugels is ook het eerste Duitse park, Bispinger Heide, per 1995 een feit. Alles blijft in de geest van Piet Derksen: de gast is het belangrijkst en er wordt hard gewerkt om te zorgen dat die gast kan blijven genieten van een ontspannen samenzijn in de natuur.

De nieuwe eigenaren gaan wel een stuk minder onbesuisd te werk dan Derksen zelf. Een gang naar Amerika is bijvoorbeeld van de baan na een negatief advies van Londense analisten in The City. De nadruk komt te liggen op het verbeteren en aanpassen van bestaande parken. Bungalows- inmiddels cottages geheten- komen beschikbaar in verschillende niveaus van comfort, waarbij de meest luxueuze variant zelfs een eigen sauna krijgt.
Daarnaast krijgt elk park steeds meer een eigen, unieke identiteit. Managing director Martin Robinson wil zijn gasten namelijk de mogelijkheid bieden om niet alleen met plezier terug te keren naar de parken, maar om op elk park ook iets unieks en bijzonders te ontdekken. Dit uit zich onder andere in nieuwe cateringconcepten, verbetering van de infrastructuur en het ombouwen van Parc Plaza's en subtropisch zwemparadijzen tot Market Domes en Aqua Mundo's.
Het resultaat is een onverminderd hoge bezettingsgraad op alle parken.

Pierre & Vacances:

In 2001 volgt er opnieuw een overname, en wel door het Franse Pierre & Vacances. De Britse parken komen in handen van DB Capital Partners.
Pierre & Vacances is geen onbekende in het vakantieparkencircuit en ook met Piet Derksen is al eerder kennisgemaakt. Gérard Brémond, oprichter en eigenaar, wijst een samenwerking in de eerste instantie af: "In de jaren '80 zag ik niet zoveel in de Franse plannen van Derksen (...) Toen ging hij het maar zelf proberen, wat ik heel dapper vond. Center Parcs werd een succes in Frankrijk en ik meldde mij opnieuw, maar toen wilde Piet natuurlijk niet meer. Dus kocht ik Gran Dorado, een kleinere kopie van Center Parcs. Dit vooral met het idee om ervaring op te doen en daarmee een goede partij te zijn om Center Parcs- mocht het ooit op de markt komen- eventueel in de toekomst over te nemen."

Twintig jaar later neemt Gérard Brémond Center Parcs over. De twee bedrijven gaan samen verder als Pierre & Vacances-Center Parcs Group. In korte tijd komen er flink wat Franse parken bij: in 2010 is Frankrijk van één naar vier parken gegaan en inmiddels is het vijfde, Le Bois aux Daim, ook een feit.
Dit park, ook wel Het Hertenbos genoemd, gaat volledig op in de natuur. Zo zijn er in dit 21ste Center Parcs-park, op een oppervlakte van 264 hectare, onder meer 800 moderne eco-cottages en negen boomhuizen, met een eigen terras en een badkamer met bubbelbad. Op het terrein leven ongeveer 150 herten in de directe nabijheid van de gasten.

Modern en digitaal:

En het houdt niet op: er staan nog meer nieuwe parken op de planning, in Frankrijk, in Duitsland en in België. In Nederland ligt de komende jaren de focus vooral op vernieuwingen en modernisering van de bestaande parken.

Ook digitalisering vormt een groot onderdeel van de innovatieslag, zo is er bijvoorbeeld een handige Center Parcs-app waarmee je als gast allerlei activiteiten kunt boeken. Mark Haak Wegmann, sinds 2013 CEO van Center Parcs, vertelt: "Elke dag zijn we binnen de Center Parcs-familie bezig om de puzzel op te lossen en zaken te verbeteren. Kunnen we een woonboot maken die helemaal selfsupporting is? Denk daarbij aan een eigen wateropslag, een plek geheel gevoed door zonne-energie en dergelijke. Over vijftien jaar zijn we vast zover dat we met een vrachtwagen een cottage neerzetten die geheel selfsupporting is. Dat zal niet minder dan een revolutie betekenen, want dan kan je echt overal een park bouwen.
Wij gaan dat nog meemaken. Dat beloof ik je.
marcozandstra
All-in
All-in
Berichten: 515
Lid geworden op: 14 jun 2018 17:34
Locatie: Hilversum

Re: Het ontstaan van Center Parcs

Bericht door marcozandstra »

Heeeej Marlou super leuk stuk heb je geschreven! Er zit echter wel 1 onjuistheid in: de parc plaza werd in 1987 geïntroduceerd bij de Vossemeren niet bij de Eemhof

Groetjes, Marco
Gebruikersavatar
loulou
All-in
All-in
Berichten: 680
Lid geworden op: 28 jan 2011 13:31
Locatie: Aqua Mundo

Re: Het ontstaan van Center Parcs

Bericht door loulou »

Hai Marco,

Dank je wel. Betreft je feedback moet ik dat ff checken of ik een typefout heb gemaakt of dat het verkeerd in het boek staat van 50 jaar Center Parcs. Momenteel ben ik met vakantie en kan ik het niet nachecken. Ik kkm er nog op terug.

Bedankt voor je oplettendheid!

Groet,

Marlou
AMFVLOGS
All-in
All-in
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 apr 2020 12:04
Contacteer:

Re: Het ontstaan van Center Parcs

Bericht door AMFVLOGS »

Heb ook maar eens even in het boek gekeken en klopt De Vossemeren was het eerste park en ook het voorbeeld voor de rest van alle parken.

Maar leuk om zo terug te lezen.
Gebruikersavatar
loulou
All-in
All-in
Berichten: 680
Lid geworden op: 28 jan 2011 13:31
Locatie: Aqua Mundo

Re: Het ontstaan van Center Parcs

Bericht door loulou »

Hallo jongens,

Ik heb het nog ff nagecheckt maar het staat zo echt in het boek.
Ik zal is in dat dikke boek kijken wat daar staat, want de info heb ik uit dat dunne boekje van 50 jaar Center Parcs.
AMFVLOGS
All-in
All-in
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 apr 2020 12:04
Contacteer:

Re: Het ontstaan van Center Parcs

Bericht door AMFVLOGS »

In het dikke boek staat weer juist de vossemeren. Zal als ik eraan denk het terugzoeken.
Gebruikersavatar
loulou
All-in
All-in
Berichten: 680
Lid geworden op: 28 jan 2011 13:31
Locatie: Aqua Mundo

Re: Het ontstaan van Center Parcs

Bericht door loulou »

AMFVLOGS schreef:
08 aug 2020 18:25
In het dikke boek staat weer juist de vossemeren. Zal als ik eraan denk het terugzoeken.
Ik zal morgen er ff in neuzen, ben ff de foto's aan het overzetgen van De Huttenheugte :D
Plaats reactie