Wij testte de Nieuwe wildwaterbaan op Park De Haan, zie hier de video!!

P&V: goed bezig of het begin van het einde?

Topics voor al uw vragen,ervaringen,nieuws, beeld en discussies over Sunparks & Pierres et vacances.

<t>Pierre & Vacances, een zonnige toekomst voor Center Parcs?</t>

Absoluut
10
28%
Misschien
17
47%
Écht niet
9
25%

Totaal aantal stemmen: 36
Benji

P&V: goed bezig of het begin van het einde?

Bericht door Benji »

Er wordt zo melodramatisch gedaan over concepten die verdwijnen en keuzes die worden gemaakt... De schuld wordt ALTIJD naar Pierre & Vacances geschoven, gewoon simpel... Omdat Pierre & Vacances nu als de eigenaar staat.

Maar het had anders kunnen lopen... Het was namelijk eerst de bedoeling dat CenterParcs werd OVERGENOMEN door Gran Dorado. Dan hadden we nu met Gran Dorado De Kempervennen etc. gezeten. Dan had je dáár weer dat eeuwige geëmmer over gehad.

De fusie van GD/CP wordt aangetekend als slecht, maar in mijn ogen is dat meer om wat te zeuren te hebben voor de meeste (als dit niet op jou slaat, dan hoef je je ook niet aangesproken te voelen). De fusie IS niet slecht, het wordt slecht GEVONDEN. Dat is heel wat anders. Sommige mensen gaan bij voorbaat al niet naar Park Loohorst, Hochsauerland, Port Zélande, Heilbachsee, Butjadinger Kuste of Zandvoort, omdat het "slecht" zou zijn. Er zijn ook mensen die er heen gaan met het beeld "Het park is slecht, het park is niks"... Nee, dan vind je het ook niks nee.
De bovengenoemde parken zijn heus zo slecht nog niet. Op sommige fronten zijn deze parken zelfs beter, omdat het overgrote deel toch weer van de 'nieuwere generatie' is en Eemhof, Heijderbos, Kempervennen, Huttenheugte, Meerdal, Erperheide, Vossemeren, Bispinger Heide en de 2 Franse parken toch wat verouderd zijn. Opvallend, maar ook onopvallend.

Even Hochsauerland als voorbeeld: De Market Dome en De Aqua Mundo daar zijn op vele vlakken gewoon vergelijkbaar met de door velen genoemde "Center Parcs kwaliteit", maar velen willen dit niet zien... Alleen maar omdat het park is overgekocht.
Beetje doordacht, vind je niet ?!

Zelfde met het concept pannenkoekenhuisje. Voor hetzelfde geldt had de Aquatique weer verdwenen... Het lijkt wel alsof Center Parcs ons helemaal nergens meer goed mee doet, zo komt het in ieder geval op mij over. Vrijwel elke beslissing die wordt genomen, wordt aangetekend als "stom", "slecht", "daar gaat weer een stukje Center Parcs" of "hadden ze niet moeten doen".

Vooral het stukje "daar gaat weer een stukje Center Parcs" is opvallend. Veel mensen willen niet hokjes denken, maar bewijzen toch dat ze het wel doen. En daar is de kwestie Center Parcs een goed voorbeeld voor.
Laatst gewijzigd door Benji op 11 jan 2010 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Jbroeders
All-in
All-in

P&V goed bezig of het begin van het einde

Bericht door Jbroeders »

Een lans breken voor de Gran Dorado's. Ik geef toe dat ik in het begin heel sceptisch was, maar daarin ben ik gedraaid. Gran Dorado heeft namelijk mooie dingen gedaan. Port Zelande bijvoorbeeld is thematisch sterker dan elk willekeurig original park. Je kan het niets vinden of fantastisch, maar de genialiteit is niet te ontkennen.

Park Loohorst is een goede manier van hoe CP ook had kunnen zijn en sterker nog, sinds het onderdeel is van CP heeft het een hele eigen doelgroep. Klanten die normaal naar Landal Greenparcs zouden gaan. Dat geldt ook voor Heilbachsee. Het park ken ik dan alleen van plaatjes, ik weet wel dat ze een duidelijk andere doelgroep aanboren dan de zogenoemde 'originals'.

Gaan we dan kijken naar een GD die lijkt op CenterParcs, dan is Hochsauerland een goede. De Aqua Mundo ligt niet onder een koepel, maar verder kan het bad compleet wedijveren met baden in Nederland. Het overtreft minimaal het bad van Het Meerdal en het is sterker dan bijvoorbeeld het concept van De Eemhof.

Ook nieuwe ontwikkelingen worden door sommigen bij voorbaat al afgeserveerd. Ik denk daarbij aan de Action Factory, iets dat met wat fine tuning best goed kan zijn. Ook de Market Square is een reden om het verder goede park De Eemhof bij voorbaat niet te boeken. Je hebt het ding enkel op plaatjes gezien en ziet dat er geen dak is. Zelfs zonder dak kan je je prima op De Eemhof vermaken. Het is niet zo dat alles buiten gebeurt daar.

Dingen als een kapel tref je op weinig parken nog aan, zouden we dat dan in stand moeten houden voor een groepje dat toevallig fan is? Ik denk persoonlijk van niet, sommige dingen horen nu eenmaal in het verleden en hoe je het ook draait, ze zullen een keer niet meer voldoen.

Ik gun iedereen zijn of haar blik op Centerparcs, maar ik kan wel zeggen dat ik de fusie met Gran Dorado een goede stap vond. Ook de toevoeging van SP vind ik in dat opzicht goed. CP is van een eendimensionaal bedrijf (een premium bungalowvakantie met alle voorzieningen) gedraaid naar een bedrijf dat alle doelgroepen bedient. Zowel de mensen met een smalle beurs, de natuurliefhebbers, de gezinnetjes, de jongeren, de grote families en de mensen die van totale luxe houden. Hiermee is CP meer verrijkt dan je ooit had kunnen denken.
Ruben
All-in
All-in
Contacteer:

Bericht door Ruben »

Goed, dan zal ik maar even reageren. Ik heb natuurlijk een half jaartje rondgelopen bij Center Parcs. Dat betekent niet dat ik alles exact weet maar ik snap de cultuur die er hangt nu wel.

Op de eerste plaats merk ik hier op het forum wel een sentiment dat geneigt is het oude te willen behouden en het nieuwe/andere per definitie af te keuren. Nu is dat het logische gevolg van een fanpage. Je ziet het op andere fan-fora ook. Niets is meer goed genoeg. Op het moment dat Piet Derksen het verkocht wist hij dat het niet zou blijven zoals het was, waarom kon hij dat wel accepteren en wij niet?

Daarnaast de pannenkoekenhuisjes op zich zijn verdwenen, de kaart echter niet. Momenteel staan de pannenkoekenhuisjes links en rechts leeg. Er zijn in ieder geval op één park interessante plannen hier iets anders mee te gaan doen. Echter alles heeft zijn tijd nodig en het is dus even wachten hoe het precies vormgegeven gaat worden. Als het doorgaat wordt het een "echt nieuw Center Parcs ding". Ik kan er trouwens verder geen mededelingen over doen.

Waar ik het mee eens ben is dat niet alles even goed werkt dat nieuw geintroduceerd is of veranderd is. Echter zie ik wel mogelijkheden en denk ik dat een aantal zaken een goede toekomst hebben. Het wannabee programma is erg sterk, de factory-concepten zijn ook sterk en nieuwe cottages zijn serieuze verbeteringen. P&V wil echt wel investeren maar de keuze ligt op groeien in frankrijk (en misschien ook wel duitsland) voordat anderen hier vol aan de slag gaan. Van de nieuwe dingen die daar getest worden gaan er gegarandeerd overwaaien, dat is een kwestie van tijd volgens mij.

We zullen het allemaal even aan moeten kijken wat nederland betreft.
Jbroeders
All-in
All-in

Bericht door Jbroeders »

Het heeft in het geheel niets te maken met het wel of geen koepel hebben. Eemhof ligt ook onder een koepel, maar toch was het bad van HSL mooier ;). Meerdal geeft mij een houtje-touwtje gevoel. Halletje hier en een halletje daar. Resultaat is een zwembad waar ik niet warm voor loop. Dat is een persoonlijke mening en dus niet tegenstrijdig. Meerdal met dezelfde indeling met koepel zou ik immers nog steeds niet geweldig vinden.
Jeroen
All-in
All-in
Contacteer:

Bericht door Jeroen »

Iemand al opgevallen dat op het nieuwe l'Ailette wel weer een Pannenkoekenhuisje is gebouwd? :)
Ruben
All-in
All-in
Contacteer:

Bericht door Ruben »

Wat mij in algemene zin tegenvalt is dat Center Parcs hier niet gedefinieerd wordt als een concept/gevoel maar als een kant-en-klaar, door ieder mens te kopieren berg stenen, glas en hout (in de vorm van parken die hun basis allen minimaal 10 jaar geleden hadden). Als je zo over Center Parcs denkt begrijp je volgens mij niet eens het eigenlijke succes van de onderneming.

Nu is dit een stevige discussie die aan het ligt komt door het onderwerp pannenkoekenhuisjes. Maar goed dat is hoe iedere echte discussie aan het licht komt. Mensen zoeken altijd een oppervlakkig onderwerp om een dieper liggend gevoel te kunnen tonen. Wat mij betreft mag het een concept-discussie blijven.

Edit: typefout aangepast
Laatst gewijzigd door Ruben op 22 jul 2011 03:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruben
All-in
All-in
Contacteer:

Re: P&V goed bezig of het begin van het einde

Bericht door Ruben »

Tuurlijk mag je wel je mening geven, daarvoor is het topic nu ook verruimd. Hierdoor hoeft niemand meer bang te zijn teveel offtopic te gaan.

Er is een poll bijgekomen om te bekijken hoe mensen P&V nu echt zien.

Center Parcs staat voor een vakantiebeleving, een unieke shortbreak, om dat effect te blijven bereiken zal het bedrijf het concept door de jaren heen bij de tijd moeten houden. Dat is in meer woorden wat ik bedoelde te zeggen over de definitie die mensen geven aan Center Parcs. Het is niet de berg, glas en hout die er toe doet maar het feit of het grote publiek die ervaring blijft krijgen voor, tijdens en na een verblijf bij Center Parcs.
cp-freak
All-in
All-in
Contacteer:

Bericht door cp-freak »

Ik heb 'absoluut' gestemd, omdat ik de discussie over 'het oude centerparcs' een klein beetje surrealistisch vind. Het oude center parcs zal nooit terug komen, en het is maar de vraag of ik dat zal willen ook. Natuurlijk, nieuwigheden zullen altijd wat negatief overkomen het eerste moment, maar achterna gezien is het allemaal een pluspunt geweest. Denk maar aan de totaal vernieuwde market domes en aqua mundo's!
Ik geef toe, ook ik heb soms zware kritiek op de gang van zaken. Maar dit alleen maar om aan te klagen omdat men er even zou over nadenken. Ik denk nu zo spontaan aan het entertainment dat veel vermindert is. Hopelijk keert dit nog.

Ten slotte denk ik dat parken die vroeger tot gran dorado behoorden er nu enkel beter op zullen worden. Al ben ik nog niet meteen van plan om in 1 te verblijven. Niet enkel omdat ze te ver liggen (Duitsland), maar ook omdat de huisjes me niet echt aanstaan. Maar bon, als er publiek voor is...

Maar dat van dat zwembad van meerdal snap ik nu nog steeds niet. Waarom doet iedereen er zo negatief over, onder meer omdat er geen koepel op staat?? Het zwembad telt meer baden dan enig ander zwembad (= variatie) en het is behoorlijk groot én gezellig. Als jullie een hal minder vinden, waarom de factory's dan zo ophemelen?
Jbroeders
All-in
All-in

Bericht door Jbroeders »

Het is mij nogmaals niet om de koepel te doen. Het bad heeft een vrij onprettige indeling en inrichting. Door de geringe hoogte van de overkapping is de ruimtebeleving voor mij ook niet optimaal. Het bad is in mijn ogen dus stelselmatig niet goed, dat houd niet alleen verband met een koepel.
Nick
All-in
All-in

Bericht door Nick »

Jbroeders schreef: Het is mij nogmaals niet om de koepel te doen. Het bad heeft een vrij onprettige indeling en inrichting. Door de geringe hoogte van de overkapping is de ruimtebeleving voor mij ook niet optimaal. Het bad is in mijn ogen dus stelselmatig niet goed, dat houd niet alleen verband met een koepel.
Het is lager, tjah dat is dan eenmaal zo.
Maar het heeft meer baden en attracties genoeg.
Die stroomversnelling is mooier gelegen dan op andere parken, en het is voor kinderen veel leuker te ontdekken dan op andere parken.
Enigste wat ze nog eens mogen doen is een nieuwe hal erbij bouwen met nog wat meer atttracties.
En dat zou makkelijk kunnen door de parking die nu direct naast het zwembad ligt te gebruiken als bouwgrond.

Het zwembad heeft dus wel een apartere indeling maar bied meer dan andere parken.

Overigens Jeffrey, ben jij ooit weleens op het meerdal geweest? En dan bedoel ik geen dagbezoek maar echt verblijven? Het is altijd makkelijk dingen "af te kraken" maar als je er zelf nog niet geweest bent.
Laatst gewijzigd door Nick op 01 sep 2007 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Jbroeders
All-in
All-in

Bericht door Jbroeders »

Ik mag aannemen dat je na een dag in een zwembad wel kan zeggen of je het prettig of onprettig vind. Het terrein van Meerdal ken ik, heb er ooit een nacht mogen overnachten. Ik ben er het afgelopen jaar voor het laatst geweest en vond het park wat afgetakeld overkomen. Dat zag je op andere parken niet of minder. Erperheide is de grote uitzondering, daar was alles nog slechter.
cp-freak
All-in
All-in
Contacteer:

Bericht door cp-freak »

Afgetakeld? Het meerdal? Dan ben je toch op een ander meerdal geweest dan mij. Ok, er was misschien wel een roestplekje op de raamkozijnen van de market dome, maar voor de rest heb ik nog niet veel gemerkt van het aftakelen hoor...
Jbroeders
All-in
All-in

Bericht door Jbroeders »

Het is niet het juiste woord, je ziet dat het oud is. Een beetje aan de materialen, maar ook het totaalbeeld. Ik wil er niet mee zeggen dat het in elkaar stort, maar op andere parken krijg ik een modernere beleving.
Nick
All-in
All-in

Bericht door Nick »

Dat afgetakeld kun je afschuiven op CenterParcs en hun budgetten, zie bijvoorbeeld die boegborden aan de randen van het dak van een cottage. Die moet je vervangen als ze rot worden, hout rot dat is normaal als je het niet goed behandeld.
Als je ze niet vervangd gaat het er oud uitzien, je kunt alles er heel modern uit laten zien door vooral veel metaal te gebruiken, maar CP heeft er voor gekozen vooral natuurlijke materialen te gebruiken, wat betekend dat je onderhoudsbudget hoger moet zijn.
Roest kun je met een likje verf simpel bestrijden of maskeren.

Ik vind de Aqua Mundo van KV, HH en HB ook niet het meest moderne beeld geven, dit komt deels door het donker gebeitste hout.
Rob
All-in
All-in

Bericht door Rob »

Jbroeders schreef: Ik ben er het afgelopen jaar voor het laatst geweest en vond het park wat afgetakeld overkomen. Dat zag je op andere parken niet of minder. Erperheide is de grote uitzondering, daar was alles nog slechter.
Afgetakeld is wel het juiste woord voor de Erperheide. Ik ga voor de komende zomer actief opzoek naar iets anders. Het lijkt me sterk dat ik niet iets fatsoenlijkers voor hetzelfde geld kan krijgen. Ik ga in ieder geval niet meer in zo'n armoedige hut zitten, ben even klaar met CP...
Nick
All-in
All-in

Bericht door Nick »

Wat gaan we zien volgende zomer?

Sunparksen allemaal in het nieuw met nieuwere generaties cottages (inrichtingen).
Erperheide na de zomer in het nieuw, samen met Meerdal en Huttenheugte?
En vervolgens parken als de Kempervennen, Vossemeren, enz enz?

CP laat alles nogal verloederen... vinden jullie niet?
Jbroeders
All-in
All-in

Bericht door Jbroeders »

Het zal wel niet gebeuren, maar een afscheid van of Erperheide, of Meerdal zou ervoor kunnen zorgen dat degene die overblijft eens netjes opgeknapt kan worden.
Nick
All-in
All-in

Bericht door Nick »

Jbroeders schreef: Het zal wel niet gebeuren, maar een afscheid van of Erperheide, of Meerdal zou ervoor kunnen zorgen dat degene die overblijft eens netjes opgeknapt kan worden.
Punt wat je dan krijgt is dat Meerdal verkopen ontzettend negatief is qua concurrentie ;-) Loohorst en Meerdal is ideaal natuurlijk.
Erperheide verkopen is jammer qua zwembad e.d. maar het is het enige originel park dat geen meer heeft, meer een bospark is, en waar P&V nog genoeg parken in de buurt heeft, ze hebben daar dan nog KV, SPKM, VM in de buurt.

Als er dus verkocht zou gaan worden, dan zou ik zeggen erperheide.
cp-freak
All-in
All-in
Contacteer:

Bericht door cp-freak »

Jbroeders schreef: Het zal wel niet gebeuren, maar een afscheid van of Erperheide, of Meerdal zou ervoor kunnen zorgen dat degene die overblijft eens netjes opgeknapt kan worden.
Waarom altijd die twee parken noemen? Wat dan met heijderbos, met hun ouderwets zwembad? Wat met eemhof, wat geen overdekte market dome heeft? Zo kun je alles beginnen noemen... Het is nu niet omdat die twee parken oud zijn, dat ze minder zijn hé ::)

Overigens: men zou de totaal afgetakelde, in staat van ontbinding verkerende sunparks parken overkopen, om daarna een goed renderend park te verkopen zeker?
Nick
All-in
All-in

Bericht door Nick »

Sunparks heeft villa's die weinig onderhoud vragen, enkel de interieurs.
En daar hoeft minder geld in (per park) dan in erperheide voor de cottages.
Jbroeders
All-in
All-in

Bericht door Jbroeders »

Ik vind het zwembad van HB totaal niet ouderwets, maar dat terzijde. Iemand die zijn ogen opendoet kan niet ontkennen dat men op Erperheide hard zal moeten werken om het park weer bij te krijgen.
Rob
All-in
All-in

Bericht door Rob »

Ik heb begrepen dat de bezettingsgraad wel altijd goed is op Erperheide. Zolang dat niet keldert zal er wel weinig gebeuren vrees ik...
Jbroeders
All-in
All-in

Bericht door Jbroeders »

Rob schreef: Ik heb begrepen dat de bezettingsgraad wel altijd goed is op Erperheide. Zolang dat niet keldert zal er wel weinig gebeuren vrees ik...
Dat komt door het beperkt aantal parken in België en de Baluba, waar veel ouders standaard Erperheide om boeken. Ik ga er niet vanuit dat ze voor de cottages boeken ;)
cp-freak
All-in
All-in
Contacteer:

Bericht door cp-freak »

Volgens mij komt er binnenkort wel uitbreiding in erperheide. Kan niet anders, zo'n klein parkje. En inderdaad, er is wel wat werk om het park terug op te knappen. Maar ik had er problemen mee dat je er terug meerdal bij haalde ;)
CPlogeer

Re: P&V: goed bezig of het begin van het einde?

Bericht door CPlogeer »

Ik ben Blij met PenV die gaan bij disney bouwen ;) ;)
Jbroeders
All-in
All-in

Bericht door Jbroeders »

Hoewel dit topic vrij ongelukkig omhoog geschopt wordt, is het na 4 jaar wel weer eens tijd voor een discussie hierover. Wat heeft P&V tot nu toe gebracht en is dat ook goed voor Center Parcs?

Persoonlijk vindt ik dat Center Parcs in Frankrijk goed investeert, en in Nederland mooie plannen maakt voor De Eemhof. Ik vraag me alleen af of ze dat voor alle Nederlandse parken gaan doen, ik twijfel daar nog altijd over. Verder wordt het begrip Center Parcs lichtelijk uitgehold door de economische maatregelen die P&V neemt.

Als laatste punt betreur ik het feit dat men het nieuwe Sunparks geen kans heeft gegeven. Het merk was mooi opgeknapt, de parken zagen er goed uit en mensen begonnen het goedkopere Sunparks net te ontdekken. Dan draai je een merk niet de nek om, dat is gewoon zonde van alle geld en tijd.

Wat vinden jullie?
apirama
All-in
All-in

Bericht door apirama »

Jbroeders schreef: Als laatste punt betreur ik het feit dat men het nieuwe Sunparks geen kans heeft gegeven. Het merk was mooi opgeknapt, de parken zagen er goed uit en mensen begonnen het goedkopere Sunparks net te ontdekken. Dan draai je een merk niet de nek om, dat is gewoon zonde van alle geld en tijd.
Ik ga volledig akkoord met je. Dit was trouwens ook de optie waar ieder CP / SP /GD fan zich in kon vinden denk ik. Als klant wist je perfect wat je boekte. Het duidelijke verschil in parken werd aangegeven met een andere naam. Nu heb je parken bij de CP koepel zitten die daar naar mijn mening niet of onvoldoende bijpassen.
Ik begrijp niet dat ze Sunparks uiteindelijk met moeite iets meer dan een jaar de kans gegeven hebben. Veel langer kan het niet geduurd hebben, want de beslissing om terug naar CP te komen zal ook wel niet op één week genomen zijn hé.
Kortom: een gemiste kans die veel discussie had kunnen voorkomen.
fred_33jr
All-in
All-in

Bericht door fred_33jr »

Het is een lastige vraag, ik denk eerst "wat is Center Parcs"? Zijn dat de parken met de bakema-huisjes, grote centra en prachtige zwemparadijzen of is het anders?
Ik ben 35 en ben altijd voor vernieuwingen, het is wel zo dat CP een bepaald beeld schept, Niet enkel de cottages...deze zijn door de Eden in een nieuw jasje gestoken, of er een MD of een square is doet er voor mij niet toe, het gaat om het complete aanbod. Dan nog het zwemparadijs...dat is een fenomeen en vaak gekopieerd maar nooit zo als CP.

Ik denk ook dat het onduidelijk is wat CP nu is. Want een Parc Sandur kun je niet vergelijken met een Kempervennen. Wel mooie huisjes, maar het overige is absoluut niet te vergelijken en absoluut niet CP.

P&V mag van mij veel parken CP noemen als ze vernieuwen en een uitgebreid aanbod hebben wat ze bij de nieuwe parken wel doen...maar blijf verder zorgvuldig met het merk omgaan.
Direct is het merk net zo verworden als bijvoorbeeld Landal.....veel parken voor ieder wat wils, maar ik kan het Landal-gevoel niet goed omschrijven.
max

Bericht door max »

klopt allemaal, maar het kost allemaal geld, en dat moeten ze wel hebben, omdat allemaal te bekostigingen, en ik twijfel of centerparcs voldoende cashflow heeft......, ook bij centerparcs kunnen ze een euro maar een keer uitgeven  ;)
CPlogeer

Bericht door CPlogeer »

max schreef: klopt allemaal, maar het kost allemaal geld, en dat moeten ze wel hebben, omdat allemaal te bekostigingen, en ik twijfel of centerparcs voldoende cashflow heeft......, ook bij centerparcs kunnen ze een euro maar een keer uitgeven  ;)
Volledig mis,
Ja en als P&V niet meer investeert groeit de zaak niet en als de zaak niet groeit dan trekken beleggers die er aandelen in hebben het geld terug en dan krimpt het bedrijf dus P&V zal altijd blijven investeren denk eens na zo werkt het op de aandelen markt geld maak je met geld, de truck van P&V is dat ze ijzer sterk op de markt in spelen hierdoor zijn ze de afgelopen 10 uitgeroeid tot het grootste bungaloparken onderneming van europa. dus die mannen weten echt wel waar ze mee bezig zijn .
En zo komt er dan toch uiteindelijk een mooi bungalow park Bij Disney :D
Plaats reactie