*

Offline mrs Bibi

• 6068
  • +30/-0
  • Geslacht: Vrouw
Re: Groen licht voor de bouw van Resort Center Parcs Terhills in Belgisch Limburg
« Reactie #90 Gepost op: 11 september 2018, 19:14:01 »
Super Mariëtte, wat een mooie locatie. Jij zag je daar al zitten aan het water  ;) ;)

Ik zie een haven ingetekend. Zouden er bootjes komen waarmee je door de wateren kan varen?
Groetjes, Bibi
Sinds 1986 trouwe Center Parcs bezoeker.

*

Offline Mariëtte

• **
  • 1465
  • +0/-0
  • Van harte welkom op het Centerparcsforum!
Re: Groen licht voor de bouw van Resort Center Parcs Terhills in Belgisch Limburg
« Reactie #91 Gepost op: 12 september 2018, 07:55:23 »
Ja, ik zag mezelf al aan het water zitten, wat een prachtig stuk water en het water
is zo ontzettend helder dat ik de neiging kreeg er een duik in te nemen! Het deed
me ook denken aan het grote meer van De Vossemeren, ook zo'n prachtig stuk
water.

Hier wil ik mijn vakantie wel doorbrengen!

Klopt, er komen elektrische bootjes en volgens de plannen krijgen de vakantievilla's een aanlegsteiger voor
de bootjes.

Bron foto 2: hln.be

*

Offline Tom...

• **
  • 908
  • +2/-0
  • Geslacht: Man
« Reactie #92 Gepost op: 13 september 2018, 21:25:03 »
Wat een toffe foto's weer, dank je wel  :)

Er zijn nog meer bomen gekapt, ze zijn goed bezig daar, zo komt er plek voor het water en de cottages.
Dat wordt prachtig daar, leuk, bedankt voor de update!
-

*

Offline xcarinex

• **
  • 272
  • +0/-0
« Reactie #93 Gepost op: 15 september 2018, 13:17:56 »
Whauw ik ben ook al heel benieuwd en ik denk ook wel fan  ;)
2004 Vossemeren
2006 Vossemeren
2006 Erperheide
2007 Kempervennen
2008 Vossemeren
2009 Erperheide
2011 De Eemhof
2011 Les trois forêts
2013 Le Lac d'Ailette
2014 Kempervennen

*

Offline Mariëtte

• **
  • 1465
  • +0/-0
« Reactie #94 Gepost op: 3 december 2018, 18:57:59 »
HOE STAAT HET MET DE BOUW VAN HET PARK?

FOTO UPDATE

DECEMBER 2018

Sinds mijn laatste bezoek aan het bouwterrein is er niet heel veel veranderd. Het lijkt erop dat het project om
te snoeien/ kappen van bomen en struiken is afgerond. Soms rijdt er een betonwagen richting "parkcentrum".

DE OUDE FUNDERINGEN

Deze funderingen stammen uit de jaren 90 toen Center Parcs hier al een park wilde gaan bouwen.
Er werd toen ook een begin gemaakt met de bouw, maar dat werd later afgeblazen. Deze funderingen
waren toen al gelegd.

*

Offline fred_33jr

• **
  • 490
  • +0/-0
« Reactie #95 Gepost op: 7 december 2018, 14:25:53 »
Ik kan me nog iets herinneren dat er een park zou komen. Is hier meer informatie over wat destijds het plan was? Tekeningen? Lijkt me wel leuk om daar iets van terug te kijken / lezen.

*

Offline Mariëtte

• **
  • 1465
  • +0/-0
« Reactie #96 Gepost op: 7 december 2018, 19:34:20 »
Hoi fred_33jr,

Dat klopt in 1995 is Center Parcs begonnen met de bouw van dit park, maar al snel werd
het project weer afgeblazen. De oude funderingen op de foto's in het bericht hierboven
herinneren nog aan die tijd.

Tekeningen zijn er helaas niet, misschien nog wel ergens in een heel oud archief?
Ik heb online geen tekeningen kunnen vinden.

DE HISTORIE

Center Parcs wil uitbreiden in Limburg en laat rond 1990 zijn oog vallen op de Mechelse Heide. De mijnstreek is op dat moment een economisch kerkhof na de sluiting van de laatste steenkoolmijn in 1988 en het plan van Center Parcs komt dan ook als een godsgeschenk. De bouwvergunning wordt afgewezen. Alternatief wordt het terrilgebied van Eisden / Lanklaar. Center Parcs stemt toe, de grindboer rond de terrils moet zijn uitgraving stopzetten en de grond verkopen aan de Vlaamse overheid. Het gewestplan wordt snel gewijzigd om verblijfsrecreatie mogelijk te maken en de grond wordt eigendom van Center Parcs (Scottish & Newcastle).

In 1995 krijgt Center Parcs een bouwvergunning voor 700 cottages. 40 funderingen voor de eerste units worden gelegd, de 3 terrils worden gestabiliseerd en ingezaaid (met Europese steun) en wandelpaden en nutsleidingen worden aangelegd. Plots blaast Center Parcs het project af. De reden is wat onduidelijk maar aan de basis van die beslissing lagen wellicht verschillende redenen. De nieuwe eigenaar wil zijn nieuwe investeringen focussen op de Engelse markt maar ook een zekere marktverzadiging was een reden.Bovendien is het innoverende concept van Center Parcs na 15 jaren toe aan herprofilering en bijsturing en dan is er nog de groeiende concurrentie van goedkope vliegtuigreizen naar al even goedkope vakantielanden (met name Turkije). Terug naar af dus voor een vakantiepark rond de terrils.

Wat is er over van 'de periode Center Parcs'? Overal nutsleidingen in de grond: de witte, rode, blauwe buizen die je op vele plaatsen uit de grond ziet priemen zijn uit de jaren '90. Betonnen funderingen voor bungalowunits in de noordelijke bossen. Een verharde weg naar de top van de lange terril. Klinkerpaden op het oostelijke deel van de lange terril. Beplantingen op de terrils en langs de rand van de waterplassen.

Bron: trekkings.be.

*

Offline fred_33jr

• **
  • 490
  • +0/-0
« Reactie #97 Gepost op: 11 december 2018, 17:45:06 »
Bedankt voor dit mooie verhaal. 1995, dus het zou een park als Vossemeren kunnen zijn geworden. Misschien maar goed dat ze het niet door hebben laten gaan gezien de huidige Bakema's toch wat uit de tijd raken. Ik zou zo graag wat meer bungalows a la LTF hebben gezien.

*

Offline Mariëtte

• **
  • 1465
  • +0/-0
Re: Resort Center Parcs Terhills
« Reactie #98 Gepost op: 15 februari 2019, 22:29:16 »
BOUW VAN RESORT CENTER PARCS TERHILLS GAAT DIT VOORJAAR VAN START

De bouw van resort Center Parcs Terhills start dit voorjaar. Verwacht wordt dat het park in
het najaar van 2020 haar deuren zal openen. Het resort krijgt 250 vakantievilla’s met een
duurzaam karakter die ingebed worden in de natuur. De centrale faciliteiten zoals het zwembad
en de centrale voorzieningen komen later in het bouwtraject aan bod.

Pilot cottages.

Naar aanloop van de start van de bouw van het vakantieresort in het voorjaar van 2019 worden
er enkele proefwoningen gebouwd op Terhills. De ervaringen die worden opgedaan bij de bouw
van deze proefwoningen, zijn waardevol bij de uitrol van de vakantiewoningen in het park.

Cottage types.

Er zijn vijf types villa’s, 2, 4, 6, 8 of 12 personen, alle ingebed in het groen en gelegen langs het water
water. Ongeveer de helft is verbonden via bosrivieren geconnecteerd met de Grote Plas, ook de anderen
villas's liggen aan het water.

Duurzaamheid.

De energiezuinige villa’s worden gebouwd met duurzame materialen. Houtskeletbouw zorgt ervoor
dat de woningen naadloos opgaan in het landschap. Het vakantiepark zal gebruik maken van de groene
elektriciteit die opgewerkt wordt op de site: (drijvende) zonnepanelen en het Terhills batterijenpark.
Het autoluwe park wil haar gasten op een duurzame manier vervoeren en maakt maximaal gebruik van
milieuvriendelijke vervoermiddelen: elektrische fietsen, shuttles, bootjes en golfkarretjes.

Opening van het park.

Verwacht wordt dat het vakantiepark haar deuren opent in het najaar van 2020. Pierre & Vacances Center Parcs
neemt zoals bekend de uitbating van het park voor haar rekening.

Bron: lrm.be nieuws

*

Offline Tom...

• **
  • 908
  • +2/-0
« Reactie #99 Gepost op: 16 februari 2019, 09:04:08 »
Nou, dat is weer eens toevallig! Ik dacht gisteren "we horen er maar niks van" en nu ineens dit persbericht. Ik ben benieuwd wat ze over de centrale faciliteiten gaan vermelden, want die schijnen heel erg minimaal te worden. En de opening is dus in goede Center Parcs traditie nu alweer een half jaar uitgesteld. Ik ben benieuwd, want er is nog weinig tot niks gebeurd daar. Maar wel tof, dat het project nog steeds doorgaat, ze zijn bijna even ver als in 1995, gaaf dat het park (weliswaar in een totaal andere vorm) er nu echt komen gaat.

Gisteren gingen we wandelen bij Connecterra, dus ik heb vanaf de Terril enkele foto's gemaakt van het park in aanbouw. Je kon de plek van het toekomstige parkcentrum goed zien en ook zag je in het bos, dat er al flink uitgedund is. Dit wordt echt een prachtig park, op een geweldige locatie!
-

*

Offline Tom...

• **
  • 908
  • +2/-0
« Reactie #100 Gepost op: 16 februari 2019, 17:57:33 »
En kijk eens wat ik net vond, een heel oud krantenartikel uit 1997.
Van uitstel komt afstel is dus niet altijd waar  ;)
Al wordt Terhills een totaal ander park natuurlijk, toch gaaf dat er op deze plek nu aan een nieuw park gebouwd wordt.
-

*

Offline Mariëtte

• **
  • 1465
  • +0/-0
« Reactie #101 Gepost op: 16 februari 2019, 18:33:55 »
Hoi Tom,

Ontzettend bedankt voor de mooie foto's en het krantenartikel uit 1997 8)!

*

Offline Mariëtte

• **
  • 1465
  • +0/-0
« Reactie #102 Gepost op: 8 april 2019, 19:09:13 »
De bouwwerkzaamheden zijn inmiddels gestart!

Daardoor zijn de rode en gele wandeling tijdelijk onderbroken.
Er is tijdelijk een nieuwe paarse wandeling van 13km uitgestippeld.

Hieronder vind je het kaartje terug.

Bron: Visit Maasmechelen.

*

Offline Tom...

• **
  • 908
  • +2/-0
« Reactie #103 Gepost op: 8 april 2019, 21:32:56 »
Oh, wat fijn! Dan zijn ze nu toch echt begonnen, super zeg!
-

*

Offline beveren9120

• *
  • 5
  • +0/-0
CP Maasmechelen
« Reactie #104 Gepost op: 30 mei 2019, 13:46:18 »
Hierbij foto's van de bungalows in aanbouw van CP Maasmechelen .

*

Offline Mariëtte

• **
  • 1465
  • +0/-0
« Reactie #105 Gepost op: 30 mei 2019, 14:31:27 »
Dank je wel voor de foto's beveren9120 :)!

Mag ik je vragen wat je bron is?

*

Offline biancaaaa

• **
  • 688
  • +2/-0
  • PSV
« Reactie #106 Gepost op: 30 mei 2019, 18:04:19 »
ziet er goed uit
Ontdek, inspireer en geniet...

*

Offline Mariëtte

• **
  • 1465
  • +0/-0
« Reactie #107 Gepost op: 31 mei 2019, 21:13:27 »
Transport van een houtskeletbouwelement
voor de nieuwe cottages.

Bron: Machiels Building Solutions.

*

Offline Tom...

• **
  • 908
  • +2/-0
« Reactie #108 Gepost op: 2 juni 2019, 14:33:15 »
Prachtig! En nieuwe funderingen  ;D
-

*

Offline Mariëtte

• **
  • 1465
  • +0/-0
« Reactie #109 Gepost op: 4 juni 2019, 13:58:09 »
DE EERSTE PROEFWONINGEN ZIJN KLAAR

De eerste vakantiehuizen van het nieuwe vakantiepark Terhills Resort in Lanklaar zijn klaar,
de ruwbouw dan toch. Het gaat om de huizen voor 4, 6, 8 en 12 personen. De woning
voor 2 personen wordt binnenkort gemonteerd.

3D model.
Door van elke soort vakantiewoning eerst een proefwoning te bouwen, kan bouwheer LRM controleren of die woningen er inderdaad uitzien zoals de LRM voor ogen had. Het gaat om houtskeletwoningen, die gebouwd worden door het Genkse Machiels Building Solutions, MBS. Filip Vercauteren: "Eerst gaan we bij ons in Genk een volledig 3D model maken. Dat wordt dan gemaakt op onze productielijnen in Genk en daarna getransporteerd naar de site. En daar kunnen wij met een team van vier mensen een volledige woning op één dag samenstellen." Het is dus een snelle en efficiënte manier van bouwen.

250 woningen in ruim één jaar tijd.
MBS hoopt de montage van de woningen tegen maart volgend jaar klaar te hebben. Maar dan zijn natuurlijk de huizen zelf nog niet helemaal klaar. Filip Vercauteren: "Dan is er nog een heel afwerkingstraject en dat zal tegen volgende zomer afgerond zijn." De binnenafwerking zal gebeuren door Willemen Construct. Ook wat die afwerking betreft, zal er eerst één proefwoning helemaal in orde worden gemaakt. Sven Bogaerts van LRM: "We willen ook naar afwerking toe één woning perfect klaarmaken zodat we ons kunnen verplaatsen in de toekomstige gast en kunnen zeggen: "Is deze woning praktisch ingedeeld, zijn de kleuren mooi op ekaar afgestemd, is alles logisch en mooi? Daar kan dan uit geleerd worden voor de andere 249 woningen."

Buitenkant in hout.
De vakantiehuizen zijn dus in houtskeletbouw gemaakt, maar ook de buitenkant is bekleed met hout. Sven Bogaerts: "Daar is bewust voor gekozen, want we willen dat de woningen maximaal opgaan in de omgeving, in het bos dus. We gingen ervan uit dat dat met hout de mooiste oplossing zou zijn, en als ik het nu zo zie, ben ik ervan overtuigd dat we de juiste keuze gemaakt hebben."

Alle huisjes aan het water.
De achterkant van alle huisjes zal aan het water liggen, ofwel aan een bosrivier, ofwel aan het meer. 100 van de 250 woningen zullen ook een aanlegsteiger hebben. Sven Bogaerts: "Met elektrische bootjes kan je dan je woning bereiken, en je kan ook vanuit je woning met een bootje naar het meer of naar de centrale faciliteiten met het zwembad."

van €75 miljoen naar €100 miljoen.
De bouw van het hele vakantieresort Terhills zal zo'n 100 miljoen euro kosten, eerst was sprake van 75 miljoen. Het is de bedoeling dat het resort in het najaar van 2020 opengaat.

Bron: Radio2.be.

*

Offline Tom...

• **
  • 908
  • +2/-0
« Reactie #110 Gepost op: 5 juni 2019, 08:24:05 »
Prachtig, echt heel erg tof dat er huisjes staan nu  :)
Ze zien er mooi uit, met dat hout. Ik dacht trouwens dat dit allemaal kleinere huisjes werden, vooral gericht op 2-4 personen. Maar het worden dus zelfs 6, 8 en 12 persoons cottages!

Alleen als ze eind 2020 willen openen, mogen ze ook wel snel met het restaurant en zwembad beginnen. Het zal allemaal wel heel "basic" worden, maar er komt toch hopelijk wel iets  ;)
-

*

Reginald40

« Reactie #111 Gepost op: 5 juni 2019, 09:33:48 »
Nieuwe proefwoningen lijken wel erg op Jaap Bakema huisjes, dan in moderne versie!

*

Offline Mariëtte

• **
  • 1465
  • +0/-0
« Reactie #112 Gepost op: 30 juni 2019, 16:37:22 »
Er wordt hard gewerkt aan de bouw van de cottages. Er staan er nu inmiddels een stuk of 15.

*

Offline Mariëtte

• **
  • 1465
  • +0/-0
« Reactie #113 Gepost op: 8 september 2019, 21:34:49 »
Vandaag ben ik weer een kijkje gaan nemen bij de bouw van het park. Wat een prachtige locatie voor dit nieuwe park 8)! Ik heb een aantal foto's kunnen maken, helaas is het complete bouwterrein nu afgesloten met gigantisch veel hekken en er hangen ook beveiligingscamera's. Er staan al een aantal cottages, maar die bij het grote water nog niet. Daar zijn ze bezig met het bouwrijp maken van de locatie. Wat ik verder heb kunnen zien dat er al word gewerkt aan de centrale voorzieningen.

Ik hoop echt dat ze het park kunnen openen in het najaar van 2020. Maar als ik het zo zie heb ik mijn twijfels.

Ik zal binnenkort een aantal foto's plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 8 september 2019, 21:55:30 door Mariëtte »

*

Offline Tom...

• **
  • 908
  • +2/-0
« Reactie #114 Gepost op: 9 september 2019, 09:44:07 »
Wat leuk dat je bent gaan kijken!

Zonde dat het bouwterrein helemaal is afgesloten nu, maar ik ben benieuwd naar de foto's die je hebt gemaakt.
-

*

Offline estja

• **
  • 89
  • +0/-0

*

Offline mrs Bibi

• 6068
  • +30/-0
« Reactie #116 Gepost op: 16 oktober 2019, 22:58:39 »
De website van Terhills Resort is in de lucht.

Zie HIER

Terhills Resort: vakantie in luxe en natuur
Stel je voor, je staat voor het grote raam van je luxe vakantiehuis. Duurzaam gebouwd, strak en stijlvol ingericht. Pal voor het raam glinstert een meer. Aan de overkant zie je de bossen van Nationaal Park De Hoge Kempen heen en weer. Je twijfelt tussen een hapje in het à la carte restaurant, of een rustig uurtje in het zwembad. Zomaar een moment van je vakantie in Terhills Resort, een kleinschalig premium park dat in 2021 opent te Dilsen-Stokkem in Belgisch Limburg.

Groetjes, Bibi
Sinds 1986 trouwe Center Parcs bezoeker.