*

Offline mrs Bibi

• 5664
  • +30/-0
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Historie] De Eemhof
« Reactie #120 Gepost op: 13 mei 2011, 20:23:11 »

Groetjes, Bibi
Sinds 1986 trouwe Center Parcs bezoeker.

*

Offline Menno.

• 8135
  • +36/-0
  • Geslacht: Man
  • Het logo uit de goede oude tijd.
« Reactie #121 Gepost op: 13 mei 2011, 22:44:53 »
mooie foto's mrs bibi ;)
VM'03 - EP'04/'08/'11/'12/'12/'13/'13/'14/'15/'16 - VB'05/'16/'17 - KV'06/'08/'14 - LB'07/'13 - HB'08/'09/'14/'16 - HH'10/'13 - EH'11/'11/'12/'14/'15 - MD'11 - LTF'13

*

Offline Jeroen

• **
  • 13945
  • +39/-0
    • Nog even in aanbouw...
« Reactie #122 Gepost op: 22 december 2012, 22:25:04 »
Dit is nog eens nostalgie! Herkent u het nog?

Bron: De Eemhof

*

Offline Menno.

• 8135
  • +36/-0
  • Het logo uit de goede oude tijd.
« Reactie #123 Gepost op: 22 juli 2013, 21:12:54 »
Een stukje historie Aqua Mundo anno 1997! Dus na de verbouwing, zie hier de Jet Baan!

En nog 1!

VM'03 - EP'04/'08/'11/'12/'12/'13/'13/'14/'15/'16 - VB'05/'16/'17 - KV'06/'08/'14 - LB'07/'13 - HB'08/'09/'14/'16 - HH'10/'13 - EH'11/'11/'12/'14/'15 - MD'11 - LTF'13

*

Offline riddle

• *
  • 6
  • +0/-0
  • Weer of geen weer...
« Reactie #124 Gepost op: 10 februari 2019, 00:01:37 »
Ik heb nog bewegend beeld van het eemhof, zowel de plaza als het zwembad uit 1994. Als er interesse is wil ik deze beelden best digitaliseren en uploaden.
1x De Eemhof, 4x Het Vennebos, 1x Erperheide, 1x Hochsauerland, 1x Het Heijderbos, 1x De Vossemeren, 2x Het Meerdal

*

Offline Reginald40

• **
  • 146
  • +0/-0
  • 1999 tot 2016 medewerker van CP, nu vaste gast CP
« Reactie #125 Gepost op: 10 februari 2019, 00:47:04 »
Ik heb nog bewegend beeld van het eemhof, zowel de plaza als het zwembad uit 1994. Als er interesse is wil ik deze beelden best digitaliseren en uploaden.

Lijkte me hartstikke leuk, dat wordt altijd heel erg gewaardeerd door Center Parcs fans.
1x Het Vennenbos 1x Het Heijderbos 1x Park Zandvoort 1x De Kempervennen 4x De Eemhof 3x De Lommerbergen 1X Bispinger Heide 1x Longleat Forest 1x Elveden Forest

*

Offline Tom...

• **
  • 762
  • +2/-0
« Reactie #126 Gepost op: 10 februari 2019, 15:34:38 »
dat wordt altijd heel erg gewaardeerd door Center Parcs fans.

Als je dat maar weet, lijkt me super om te zien!!!  :)
-

*

Offline riddle

• *
  • 6
  • +0/-0
  • Weer of geen weer...
« Reactie #127 Gepost op: 10 februari 2019, 16:40:35 »
Het is gelukt, het is van een oude VHS band omgezet, dus verwacht geen top kwaliteit.
Ongeveer 30 seconden aan beeld van de oude plaza en bijna 6 minuten beeld van het oude "Subtropisch Zwemparadijs", of "aqua mundo" zoals ze het nu noemen.

1x De Eemhof, 4x Het Vennebos, 1x Erperheide, 1x Hochsauerland, 1x Het Heijderbos, 1x De Vossemeren, 2x Het Meerdal

*

Offline Reginald40

• **
  • 146
  • +0/-0
« Reactie #128 Gepost op: 10 februari 2019, 17:46:50 »
Oh wat gaaf zeg! Jammer dat de oude Market Dome helemaal verloren is gegaan want dit is zo heerlijk nostalgische beelden om te zien hoe er toen was.
1x Het Vennenbos 1x Het Heijderbos 1x Park Zandvoort 1x De Kempervennen 4x De Eemhof 3x De Lommerbergen 1X Bispinger Heide 1x Longleat Forest 1x Elveden Forest

*

Offline Tom...

• **
  • 762
  • +2/-0
« Reactie #129 Gepost op: 10 februari 2019, 18:55:14 »
Wauw!!! Echt super bedankt hiervoor, dit is echt geweldig om te zien   :D

Dit is van voor de grote verbouwing, maar ik herken het wel allemaal. Wat was dit een mooi zwembad, met een bijzondere indeling. Zo zonde, dat die brand er is geweest, want nu is het gewoon een eenheidsworst-zwembad, terwijl de oude Eemhof geweldig was! Met die bijzondere wildwaterbaan, de enige waar je in het midden 2 kanten op kon (steile heuvel of langzamer de wildwatergrot in). Ook gaaf om de oude glijbaan te zien en ik wist ook helemaal niet, dat ze de stroomversnelling vroeger "woest water bad" noemden!

Prachtig, ik denk dat je hier heel veel mensen blij mee hebt gemaakt!
-

*

Offline riddle

• *
  • 6
  • +0/-0
  • Weer of geen weer...
« Reactie #130 Gepost op: 10 februari 2019, 19:31:13 »
Graag gedaan.
Vroeger veel bij Center Parcs geweest, en altijd van genoten.
Sinds een paar jaar kunnen we weer buiten de vakanties gaan en dus nu de draad weer op gepakt.
Veel gefilmd destijds, alleen nooit bij stil gestaan dat deze herhinneringen ook waardevol kunnen zijn voor anderen.
Heb waarschijnlijk nog wel wat meer beeldmateriaal van andere parken, zal eens rondkijken.

*

Offline mrs Bibi

• 5664
  • +30/-0
« Reactie #131 Gepost op: 10 februari 2019, 19:36:31 »
@Riddle, wat gaaf dat je dit met ons wil delen. Ik heb een zwak voor dit park. 32 jaar geleden kwam ik er voor het eerst. Eerste vakantie met mijn nu huidige man. Erg leuk om dit terug te zien. Herkende alles nog.
Groetjes, Bibi

*

Offline riddle

• *
  • 6
  • +0/-0
  • Weer of geen weer...
« Reactie #132 Gepost op: 10 februari 2019, 19:43:28 »
@mrs Bibi

Ik heb goede herinneringen aan het park. Ik zou er graag heen terug gaan, maar het ontbreke van de market dome schrikt mij nogal af.
Ik breng daar graag de tijd door als het weer minder is, zeker als je in het najaar gaat is het ideaal.
De market square lijkt me toch een nadeel als je in de koudere wintermaanden wilt gaan.

*

Offline Timberg

• **
  • 68
  • +0/-0
  • Van harte welkom op het Centerparcsforum!
« Reactie #133 Gepost op: 10 februari 2019, 19:49:50 »
Wat een mooie beelden, dank voor het plaatsen Riddle!

Zucht, wat was het oude zwembad van de Eemhof toch fijn. Zo jammer dat het er niet meer is! Leuk om weer eens beelden van voor de verbouwing in 1997 te zien, want toen is met name het deel bij het golfslagbad onherkenbaar veranderd...

@Tom: haha ja het woest waterbad, toen ik het zag staan herinnerde ik me gelijk die witte letters weer :-).

Wisten jullie trouwens dat de Eemhof voor de verbouwing 2 gewone whirlpools én een hele grote (a la Erperheide) had? Die werd tijdens de verbouwing omgetoverd tot klimwandbad.

*

Offline mrs Bibi

• 5664
  • +30/-0
« Reactie #134 Gepost op: 10 februari 2019, 20:04:03 »
@Riddle, wij zijn laatst nog geweest van 2 jan tot 6 jan 2019.
Het is anders nu met de market square maar toch vinden wij het er nog steeds leuk.

« Laatst bewerkt op: 11 februari 2019, 22:08:02 door mrs Bibi »
Groetjes, Bibi

*

Offline Reginald40

• **
  • 146
  • +0/-0
« Reactie #135 Gepost op: 11 februari 2019, 00:13:25 »
@Riddle, alle film materialen van Center Parcs zijnvan harte welkom! Zou erg gaaf zijn om oude beelden weer te zien hoe alle parken er toen was.

*

Offline Tom...

• **
  • 762
  • +2/-0
« Reactie #136 Gepost op: 11 februari 2019, 18:05:00 »

Wisten jullie trouwens dat de Eemhof voor de verbouwing 2 gewone whirlpools én een hele grote (a la Erperheide) had? Die werd tijdens de verbouwing omgetoverd tot klimwandbad.

Nee, dat wist ik niet, wat tof! Dat klimwandbad ken ik wel, maar ik ben er nooit geweest vóór "de" verbouwing. Leuke info dit. Ik vond het dan ook erg gaaf om de "zijsprong" van de wildwaterbaan te zien zo op film, want die ken ik alleen van die ene foto uit de brochures van vroeger. Toen ik er was, lag daar de "black hole", die uitkwam in de grot met dat grote spinnenweb.
-

*

Offline Timberg

• **
  • 68
  • +0/-0
« Reactie #137 Gepost op: 11 februari 2019, 19:15:43 »
Voor de verbouwing had de wildwaterbaan al de tweesplitsing, waarbij je via een van de routes de grot in gleed. Voor de verbouwing was dit geen black hole glijbaan, maar een ‘gewoon’ stuk wildwaterbaan binnen. Het leek een beetje op het deel van de WWB van HH en KV ná de grot, dus heel breed en met van die bulten midden in de baan. Aan het einde zat inderdaad een hele scherpe bocht. Tijdens de verbouwing hebben ze destijds een black hole glijbaan gewoon bovenop het oude parcours gelegd en de bocht aan het einde verwijderd. Daarnaast werd de grot donkerder gemaakt, kwamen er licht- en geluidseffecten van onweer en werd er blacklight opgehangen.

Nog een paar leuke weetjes:

Op de video zie je een open glijbaan boven het golfslagbad hangen. Deze kwam uit in een groot, rond landingsbad. Tijdens de verbouwing is de glijbaan verwijderd en is het voormalige landingsbad omgebouwd tot lagunebad, voorzien van banken met hydrojets. Bovenop het lagunebad was een prachtig bamboe dak met palmbladeren gebouwd.

De Eemhof had oorspronkelijk ook een buitenbad. Halverwege de stroomversnelling kon je naar buiten. Dit bad werd later omgebouwd tot koraaltak. Kort voor de brand in 2000 werd een nieuw buitenbad geopend op de plek van de voormalige ligweide. De doorgang naar dit bad vanuit de stroomversnelling was ter hoogte van de waterval. Dit nieuwe buitenbad is minder dan 1 jaar in gebruik geweest, op luchtfoto’s van na de brand zie je het duidelijk liggen.

*

Offline Tom...

• **
  • 762
  • +2/-0
« Reactie #138 Gepost op: 11 februari 2019, 21:53:57 »
dus heel breed en met van die bulten midden in de baan. Aan het einde zat inderdaad een hele scherpe bocht.

Serieus? Dat vind ik echt super, het heeft me altijd al gefascineerd, dat deel van de wildwaterbaan. Vroeger, toen ik er nog nooit geweest was, maar ook toen de black hole glijbaan er was. Ik wist uit de folder toen, dat die "bovenop" de wildwaterbaan gelegd was, maar ik dacht altijd dat het gewoon een smal stuk baan was en wist niet dat dit zo'n breed stuk met van die bobbels was. Geweldig, deze info  :)

Tijdens de verbouwing is de glijbaan verwijderd en is het voormalige landingsbad omgebouwd tot lagunebad, voorzien van banken met hydrojets.

Dat bad kan ik me nog wel herinneren, maar ik wist dus weer niet dat dit het oude landingsbad van de glijbaan was. De 2 nieuwe glijbanen (een korte en een lange met lichteffecten) hebben ze toen helemaal achterin gebouwd, waren die helemaal nieuw, inclusief het landingsbad?

De doorgang naar dit bad vanuit de stroomversnelling was ter hoogte van de waterval.

Ook dat wist ik niet! Ik ken het bad alleen maar van een foto van de brochure, maar ik heb altijd gedacht dat het "los" lag, dus zonder ingang via binnen. Tof om dit te weten. Bijzonder eigenlijk, want het enige echte buitenbad, was de achterste helft van het golfslagbad, waar ze toen een muur in hebben gebouwd. Ze vonden dit blijkbaar ook een gek idee, want anders bouw je niet nog eens een heel nieuw buitenbad.

En dan die lasershow elke avond, en die "bubbel die door het golfslagbad reist" en de Waterjetbaan. Wat g
had De Eemhof toch een bijzonder bad, voor en na de verbouwing!  :)
-

*

Offline Timberg

• **
  • 68
  • +0/-0
« Reactie #139 Gepost op: 12 februari 2019, 11:03:17 »
Citaat
Dat bad kan ik me nog wel herinneren, maar ik wist dus weer niet dat dit het oude landingsbad van de glijbaan was. De 2 nieuwe glijbanen (een korte en een lange met lichteffecten) hebben ze toen helemaal achterin gebouwd, waren die helemaal nieuw, inclusief het landingsbad?

Ja, er zijn destijds twee nieuwe glijbanen gebouwd in de aanbouw bij de wilswaterbaan. Een donkergroene van ca. 100 meter lang en de lichtgroene van ca. 40 meter. Alleen de lange glijbaan startte vanaf de glijbaantoren. Dat deel van de AM had twee verdiepingen, zodat voor de korte glijbaan geen toren nodig was. Voor de glijbanen is toen een nieuw landingsbad gebouwd. De donkere, lange glijbaan had trouwens een soort lichtgevende streep die van kleur veranderde en je hoorde een tarzankreet als geluidseffect.

Citaat
Ook dat wist ik niet! Ik ken het bad alleen maar van een foto van de brochure, maar ik heb altijd gedacht dat het "los" lag, dus zonder ingang via binnen. Tof om dit te weten. Bijzonder eigenlijk, want het enige echte buitenbad, was de achterste helft van het golfslagbad, waar ze toen een muur in hebben gebouwd. Ze vonden dit blijkbaar ook een gek idee, want anders bouw je niet nog eens een heel nieuw buitenbad.

Misschien herinner je je ook nog dat je vanuit dat omsloten buitenbad ook weer terugkon naar het golfslagbad via twee sluizen. Een van die sluizen liep onder de badmeesterpost door, die was voorzien van een glazen vloer.

Citaat
En dan die lasershow elke avond, en die "bubbel die door het golfslagbad reist" en de Waterjetbaan. Wat g
had De Eemhof toch een bijzonder bad, voor en na de verbouwing!  :)

Ja he, het oude bad zou vandaag de dag nog steeds een van de grootste en meest luxe AM’s geweest zijn. Er werd bizar veel geld in geinvesteerd. Overigens werden vlak voor de brand ook nog de kleedhokjes en kluisjes vernieuwd én kwamen er meer van beschikbaar door een nieuwe uitbouw. Als je net voor de brand nog best geweest, herinner je je misschien nog dat je op een andere manier de douchegrot in kwam lopen (nu kwam je aan de zijkant van de grot binnen en daarvoor aan de lange kant) en dat je net voor de douchegrot door dat nieuwe kleedhokjesgedeelte liep met een heel hoog plafond en een glazen dak.

*

Offline Timberg

• **
  • 68
  • +0/-0
« Reactie #140 Gepost op: 12 februari 2019, 11:27:43 »
Hier nog een paar mooie plaatjes van de bouw en de opening van de Eemhof in 1981. Er zijn nog veel meer van deze foto's te vinden in het Flevolands Archief via deze link:

https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miadt=35&mizig=216&miview=ldt&milang=nl&micols=1&misort=last_mod%7Cdesc&mires=0&mizk_alle=Eemhof

*

Offline Timberg

• **
  • 68
  • +0/-0
« Reactie #141 Gepost op: 12 februari 2019, 11:30:56 »
Nog een paar! Alleen de laatste is van de Aqua Mundo van na de verbouwing. Op de foto zie je de Turkse tuin met de waterput. Het water viel daar naar beneden de grot van de WWB in.

*

Offline Tom...

• **
  • 762
  • +2/-0
« Reactie #142 Gepost op: 12 februari 2019, 19:12:15 »

Misschien herinner je je ook nog dat je vanuit dat omsloten buitenbad ook weer terugkon naar het golfslagbad via twee sluizen. Een van die sluizen liep onder de badmeesterpost door, die was voorzien van een glazen vloer.

Ik ben er maar 1 keer geweest en dat was vlak na de verbouwing volgens mij. Ik ben in ieder geval niet vlak vóór de brand geweest, de latere vernieuwingen heb ik nooit gezien. En ook die glazen vloer kan ik me niet herinneren.

Wel de glijbanen (ik was toen 14 ofzo en vond het best nog spannend allemaal  ;) ) en de Turkse tuin, met volgens mij ook stoomcabines, waar je zo in kon gaan zitten (toch, dit stond los van de sauna?!), via daar kon je toch doorlopen naar de wildwaterbaan?

Ik vond de wildwaterbaan ook erg gaaf, vooral dat laatste stuk, dat was in mijn herinnering erg schuin en daar ging je best snel omlaag. Tenminste, dat denk ik me te herinneren  :)

Tof die oude foto's, dank je!
-

*

Offline Timberg

• **
  • 68
  • +0/-0
« Reactie #143 Gepost op: 12 februari 2019, 20:10:32 »
Wel de glijbanen (ik was toen 14 ofzo en vond het best nog spannend allemaal  ;) ) en de Turkse tuin, met volgens mij ook stoomcabines, waar je zo in kon gaan zitten (toch, dit stond los van de sauna?!), via daar kon je toch doorlopen naar de wildwaterbaan?

Klopt, als je via de trap naast de grot omhoog liep, had je bovenaan de trap rechts direct de start van de korte glijbaan. Een paar meter rechtsdoor kon je de glijbaantoren in. Ging je bovenaan de trap naar links, dan kwam je in de Turkse tuin met in het midden de fontein. Rechts daarvan een aantal gratis stoomcabines. Liep je door de Turkse tuin langs de stoomcabines en de fontein, dan kwam je aan het einde nog langs een doucheruimte met o.a. zo’n emmer koud water en een trekkoord. Liep je langs deze douches, dan kwam je bij het startbad van de wwb aan je rechterhand.

In de video zie je vanaf 4:05 de plek waar na de verbouwing dd Turkse tuin was. Je ziet ook al de waterput, die tijdens dd verbouwing dus werd omgetoverd in de betegelde fontein die je op dd ansichtkaart ziet die ik vandaag postte.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 20:24:21 door Timberg »

*

Offline Chatzmann

• *
  • 4
  • +0/-0
« Reactie #144 Gepost op: 12 februari 2019, 20:47:01 »
Ooit heeft er, rondom de opening van de verbouwde AquaMundo van de Eemhof, een grote tekening / impressie van het verbouwde zwembad in het AD (toe nog Utrechts Nieuwsblad volgens mij) gestaan. Ik kan me herinneren dat het een paginagrote tekening betrof, waarop goed te zien was hoe het zwembad was geworden. Is er iemand die deze toevallig nog heeft? Ben er al lang naar op zoek.

Ik ken alleen het zwembad van heel vroeger, de fase met de wildwaterbaan en ten tijde van het nieuwe zwembad / Market Square. Die laatste zelfs heel goed en van achter de schermen omdat ik er toen nog een aantal jaar heb gewerkt. Helaas ben ik nooit op de Eemhof geweest na de grote zwembadrenovatie.

*

Offline Tom...

• **
  • 762
  • +2/-0
« Reactie #145 Gepost op: 12 februari 2019, 21:14:57 »
Bedoel je deze?  ;)
-

*

Offline Chatzmann

• *
  • 4
  • +0/-0
« Reactie #146 Gepost op: 12 februari 2019, 21:20:16 »
ja, inderdaad! Dank je wel

*

Offline Timberg

• **
  • 68
  • +0/-0
« Reactie #147 Gepost op: 12 februari 2019, 22:17:51 »
Bedoel je deze?  ;)

Bedankt voor het plaatsen, Tom! Deze poster had ik als kind ook.... uuuuren naar zitten turen! 😀. Opvallend dat de AM kennelijk in juli 1996 opende, ik was in de veronderstelling dat dit pas in 1998 was.

*

Offline Tom...

• **
  • 762
  • +2/-0
« Reactie #148 Gepost op: 12 februari 2019, 22:25:41 »
uuuuren naar zitten turen!

Nou, ik ook hoor, ik kon die tekening dromen! "Als ik daar toch ooit eens heen zou kunnen"... :)

Opvallend dat de AM kennelijk in juli 1996 opende, ik was in de veronderstelling dat dit pas in 1998 was.

Haha, volgens mij was Center Parcs toen al altijd te laat met alles, dus het kan best zijn, dat dit uiteindelijk 1998 geworden is  ;D Nee, grapje, wij zijn in februari 1997 geweest en toen was alles klaar. Maar serieus: volgens mij werden toen wel veel projecten al uitgesteld, zoals bijvoorbeeld de koraalbaden. Ik weet dus niet of deze AM echt toen al klaar was, maar voorjaar 1997 wel dus.
-

*

Offline Chatzmann

• *
  • 4
  • +0/-0
« Reactie #149 Gepost op: 13 februari 2019, 06:37:24 »
Ik heb de tekening destijds vaak bekeken en baal dat ik er nooit echt geweest ben. Zo zonde dat het is afgebrand.  Wat ik me nog wel afvraag is of de Eemhof na de verbouwing nog een werkend golfslagbad had. Ik weet dat een deel van het dak boven het diepe gedeelte was weggehaald en het deels buiten was, met de lanceerglijbaan. Maar was het golfbad daarmee opgeheven of werkte het nog wel?