[OPINIE] Horeca kan meer kansen grijpen

Zolang als Center Parcs Forum bestaat is er al discussie over de horeca. De teneur van veel berichten is dat de prijs-kwaliteit verhouding onvoldoende is. Eerder waren er ook veel opmerkingen over de ambiance, maar dat is sinds in 2007 gestart is met vernieuwen sterk teruggelopen.

Toen de eerste vernieuwingen van de horeca werden aangekondigd, was ik daar in basis heel blij mee. De ervaringen met uit eten bij Center Parcs bestonden voor mij vooral uit te lang wachten op kwalitatief niet bijzonder eten. De horeca is al enige tijd in handen van Albron en zij kozen ervoor om de boel eens flink te pimpen. Dat was hard nodig, de outlets zien er een stuk beter uit, daar had het van mij ook mogen stoppen. Daarna had de focus nog veel meer op kwaliteit en service moeten liggen.

Gevoelsmatig zijn de horecagelegenheden constant in verbouwing geweest. Waar enerzijds Pancakes net geïntroduceerd was, werd de formule op de voorloopparken alweer beperkt. De grillrestaurants hebben behoorlijk wat veranderingen op de kaart gezien, waarbij geliefde gerechten zelfs afgevoerd werden. De verschillen tussen de italiaanse restaurants Il Giardino, Pizza e Pasta en Nonna’s zijn mij onvoldoende duidelijk. Toch ligt de focus steeds op verbouwen, terwijl de klant duidelijk is in zijn oproep.

Vers en goed eten, dat rekening houdt met de wetenschap van nu. Goede, het liefst lokale ingrediënten, waarbij alles ter plekke bereid kan worden. Een goede prijs die waar voor je geld biedt. Verrassende gerechten op de kaart, gemengd met klassiekers. Rekening houdend met de gezonde levensstijl die mensen na willen streven, waaronder minder gebruik van suiker of zout en met ruimte voor superfoods. Dat is duurzaam, betaalbaar en gezond uit eten voor een schappelijke prijs.

Bij recente bezoeken aan Center Parcs viel mij echter op dat lang wachten op relatief eenvoudige gerechten nog echt de standaard is. De factor service is daarom ook belangrijk, het gevoel van gejaagd personeel dat het overzicht niet heeft overheerst. Voor een combinatie waarin een gerenommeerde cateraar en een marktleider in korte vakanties zou dat geen uitdaging moeten zijn.

Het nieuwe elan van de horeca zit voor mij dus niet zozeer in verbouwen, maar ik lekker en goed koken. Dan hoeven de porties niet perse groter, de prijzen niet perse lager, maar de balans moet wel beter. Zagen, hamers en allen andere gereedschappen dus lekker laten vallen en terug de keuken in!

One thought on “[OPINIE] Horeca kan meer kansen grijpen

  1. De Horeca & Recreatie profiteert momenteel van de aantrekkende economie. In nagenoeg alle branches is sprake van groei. Zowel in 2015 als 2016 verwacht de Rabobank 2,5% groei, veroorzaakt door hogere consumentenbestedingen, een aantrekkende zakelijke vraag en meer inkomend toerisme. De sterke groeicijfers moeten wel genuanceerd worden. De concurrentie is moordend; niet alleen in de sector zelf groeit het aanbod jaar op jaar. Ook vanuit branchevreemde aanbieders, zoals de foodretail, AirBnB en thuisbezorgformules. Er is een groeiende tweedeling zichtbaar. Met name de grote steden, Amsterdam voorop, profiteren van de sterke economische dynamiek en het groeiend toerisme. Dit laatste geldt ook voor ondernemers in de kustgebieden. Locatie wordt dus steeds belangrijker om tot een succesvolle exploitatie te komen. Ondernemingen die niet op een A-locatie gelegen zijn, resteert het prijswapen in combinatie met schaalgrootte en een sterke online profilering of zullen moeten investeren in een uniek, onderscheidend concept. Overall is hierdoor sprake van een neutraal- en in sommige branches een negatief sentiment.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.