Persberichten uit het verleden – deel 2 (2001/2002/2003)

Na de persberichten in 2000 heeft er zich natuurlijk nog heel wat afgespeeld binnen de parken van Center Parcs. Zo werden de centrale voorzieningen van De Eemhof compleet opnieuw gebouwd, werden er vernieuwingen aangebracht op parken als Port Zélande en Park Zandvoort en vonden er veranderingen plaats in de (sub)merken van Center Parcs.

Maart 2001: Wedergeboorte van Center Parcs De Eemhof: heropening van het park gepland in maart 2002

Met de plaatsing van een speciaal ooievaarsnest werd het startsein gegeven tot de wedergeboorte van De Eemhof. Na een jaar van puin en as ruimen en een totaal verwoest parkcentrum weghalen, werd samen met enkele honderden werknemers op deze manier de start van de herbouw van het parkcentrum en zwembad, welke een jaar voor dit persbericht door een brand in de as werden gelegd, gesymboliseerd.

De heropening van het park stond sinds maart 2001 gepland in maart 2002. Voor de vernieuwingen werd er geïnvesteerd voor ruim 150 miljoen gulden.

Februari 2002: Center Parcs De Eemhof komt opnieuw tot leven…

In de vlakke polder van Flevoland ligt Center Parcs De Eemhof, nabij Zeewolde. Dit park werd gedeeltelijk verwoest door een grote brand in 2000 die een groot deel van de centrale faciliteiten in de as legde, maar De Eemhof verrees uit haar as en werd heropend op 29 maart 2002. In het jaar voorafgaand aan de heropening was met man en macht gewerkt om het park te openen, maar door het vele werk werd de heropening uitgesteld naar 2002. Dat heeft zo zijn vruchten afgeworpen, want De Eemhof kreeg een complete gedaanteverwisseling. Het hart van het park, welke normaal bestaat uit de Market Dome, het overdekte centrum van Center Parcs, werd geheel vernieuwd met een voor Europa’s Center Parcsen revolutionair concept: de Market Square, een open centrumplein. Ook hier zijn de bekende Center Parcs-winkels en -restaurants te vinden, dit keer echter zónder overkapping. Hierdoor kreeg Center Parcs de mogelijkheid om het centrum een mediterrane sfeer uit te laten stralen. Tropische en mediterrane sferen werden doorgevoerd met behulp van authentieke materialen, flora en fauna. Om de heropbouw te realiseren werkten niet alleen Nederlandse bouwers mee aan De Eemhof. Integendeel! Zij werkten maandenlang samen met ambachtsmensen uit alle delen van de wereld: van Italiaanse dakdekkers en Portugese tegelzetters tot Balinese beeldhouwers. Volgens Center Parcs is De Eemhof een uniek park geworden, dat zich vooral van de andere parken in Nederland onderscheidt door het oog voor detail en de perfectie waarmee ‘het concept’ werd doorgevoerd.

Hoewel het centrum in dit park geen overkapping meer kreeg, werd er, naar verluidt, al wel een fundering geplaatst voor het geval Center Parcs ooit toch nog een Market Dome ervan wilt maken.

Drie elementen

De herbouw van het park omvatte 3 elementen:

–          Het hart van het park, namelijk de Market Square: een plein in origineel mediterrane sfeer met terrasjes, restaurants en winkeltjes.
–          Daarnaast ligt de overdekte Aqua Mundo: een zwembad waar een tropische sfeer heerst en waar het enorme golfslagbad is omgeven door authentieke Balinese beelden en tropische bomen. Naast de baden ligt één van de parkspecialiteiten van het park: de Flow Rider: een permanente golf van groot formaat.
–          Derde element is de Action Factory, welke geheel is gebouwd in Cubaanse sferen. In dit gebouw werden allerlei activiteiten ondergebracht, van klimwand en bioscoop tot een 9-holes pitch & put-golfbaan. Ten slotte vind je er het Grand Restaurant. (Welke op andere parken werd vervangen, maar juist op dit park niet. Dit is erg opmerkelijk, aangezien in dit type restaurant de brand van 2000 op dit park begonnen is.)

Een mediterrane sfeer

Het doel van de Market Square was om de gasten op het nieuwe Eemhof te laten vergeten dat ze zich in werkelijkheid in de Hollandse polder bevinden. Dat is op verschillende manieren in praktijk gebracht. Op de Market Square komen de kleuren en geuren van het Middellandse Zee-gebied op je af. Het plein is omgeven door speciale planten, zoals citrusbomen, olijfbomen, kurkeiken en zachtgeurende planten die karakteristiek zijn voor de mediterrane sfeer. De dakpannen, aardewerken tegels en het pleisterwerk zijn allen authentiek en rechtstreeks geïmporteerd uit landen als Italië, Portugal en Spanje. Om de Zuid-Europese bomen goed te laten leven in het Hollandse klimaat, werd de natuurlijke bodemgesteldheid helemaal nagebootst. Zo zorgt een ondergronds verwarmingssysteem voor de juiste temperatuur, waarin deze bomen en planten het goed doen.

De Balinese sfeer

Nog meer bijzonder is de Aqua Mundo, een waterwereld die ervoor zorgt dat de gast zich op een tropisch eiland waant. Natuurlijk zijn de avontuurlijke wildwaterbaan en een groot golfslagbad aanwezig, maar het zijn vooral de touwbrug, de watervallen, palmbomen, oerwoudplanten en woudreuzen die de Balinese sfeer scheppen. Op het zwembad staat een grote glazen koepel, welke echter aan het zicht onttrokken wordt door een enorm bladerdek. De meerderheid van de beplanting in de Aqua Mundo werd rechtstreeks geïmporteerd uit Azië. Ook hier wordt de beplanting voor de gek gehouden doordat Center Parcs opnieuw de natuurlijke omstandigheden in eigen hand heeft en deze nabootst om te zorgen voor de juiste omstandigheden. In het complex van het Subtropisch Zwembad staan honderden grote en kleine Balinese beelden verscholen. Op De Eemhof werden ter plekke nog enkele beelden afgemaakt door buitenlandse ambachtsmensen.

120.000 liter per minuut!

Vlakbij de gewone baden bevindt zich de Flow Rider, welke pas sinds de heropbouw zijn intrede heeft gedaan binnen Center Parcs. Een voortdurende golf waarop je kunt surfen en bodyboarden. En dat in een overdekt zwembad! Dit bad is zeer veilig, want ondanks de grote golf, is het bad met stil water slechts 5 centimeter diep!

Inspannen & ontspannen

In de Action Factory iets verderop kan de gast kiezen uit diverse activiteiten, om te ontspannen of juist om in te spannen. Naast gewone sporten als bowlen, darten en biljarten, vind je in de Action Factory een klimwand en een 9-holes golfbaan. Verder is er de mogelijkheid om te volleyballen. Om te ontspannen werden een bioscoop, internetmogelijkheden, een buitenterras en verschillende vormen van entertainment gerealiseerd.

Natuur & Milieu

Een deel van de aandacht ging ook uit naar de natuur, het milieu en het energieverbruik. Zo werd besloten voor de zuivering van het zwembadwater voortaan een minimale hoeveelheid chloor te gebruiken. Ook werd er een speciale installatie geplaatst, zelfs speciaal voor het park ontworpen en gebouwd! Deze bevat onder andere een hoge rendement-installatie, een warmtekrachtkoppeling en biofilters om het water te reinigen. Ieder kwartier wordt al het water van de wildwaterbaan en het golfslagbad ververst. Dit is bij elkaar zo’n 2.000.000 liter water. Insecten die als gevaar gezien worden voor de bomen en planten worden niet bestreden met chemische bestrijdingsmiddelen, maar met speciaal voor Center Parcs gekweekte lieveheersbeestjes. Lampen en spotjes op de Market Square dienen niet alleen voor gezellige en sfeervolle verlichting, maar deze zorgen ook voor extra warmte voor de aanwezige bomen en planten. Buitenlandse vogels die op de Market Square voorkomen, werden in samenwerking met Ministerie van Landbouw, Natuurbehoud en Visserij uitgezet. Zo blijkt dus maar weer dat Center Parcs enorm goed op alles heeft gelet tijdens het ontwerpen van de Market Square en dat voor ieder aspect een oplossing werd verzonnen.

Exotische bomen en planten op De Eemhof

Alle tropische bomen en planten op De Eemhof, van de orchideeën tot de grote palmen, zijn stuk voor stuk authentiek en komen rechtstreeks uit het land van herkomst. Tijdens het transport over zee werd deze bijzondere flora met speciale technieken beschermd tegen schade. Eenmaal hier geplant kregen de bomen en planten speciale zorg om te zorgen dat ze zo natuurlijk mogelijk verder zouden groeien. Voor de flora werden de meest speciale kwekerijen ingeschakeld, maar zelfs zij, de grootste en meest gespecialiseerde kwekerijen ter wereld, hadden niet de meest bijzondere en speciale bomen en planten die Center Parcs zocht. Een fles- of waaiervormige palm bijvoorbeeld, bleek enkel in de natuur voor te komen.

Voor die bomen en planten ging Center Parcs op zoek naar stadsontwikkelingsgebieden in de tropen, met de gedachte dat deze planten toch moesten wijken en geen bestaan meer zouden hebben. Dankzij Center Parcs echter ging hun bestaan verder. Indien de planten daar niet te vinden waren, gingen de groenspecialisten van Center Parcs de jungle in, op zoek naar nieuwe soorten. Geen van de bezochte gebieden waren reservaten of beschermde gebieden, Center Parcs zou daarin nooit gaan zoeken. Van de gevonden soorten werd eerst gekeken of er minimaal enkele tientallen exemplaren aanwezig waren, zodat het voortbestaan van die palmsoort verzekerd was.

Vóór het transport moesten de nodige zaken uitgevoerd worden. Zo kregen de bomen en planten bepaalde stoffen geïnjecteerd die de bomen als het ware in een coma brachten. Zo werden het groeiproces en andere functies van de boom voor 3 à 4 weken stilgelegd en zou deze de reis overleven. Vervolgens werden de bomen helemaal als een mummie bedekt met een gipslaag om eventuele schade te voorkomen.

De heropbouw van De Eemhof in feiten en cijfers

De heropbouw van De Eemhof was een reusachtig project in organisatie, uitgaven, materialen, mankracht en oppervlakte, dat zelfs met een jaar werd verlengd om het tot in de puntjes af te maken. Een opsomming van dit alles geeft slechts een beperkte indruk van de werkelijke omvang. Daarom volgen nu alle feiten en cijfers van de wederopbouw op een rij, aangevuld met vergelijkingen.

Kosten:

De herbouw van De Eemhof kostte 75 miljoen euro. Dat komt neer op een kostenpost van maar liefst 0,5 miljoen euro per dag!

Materialen:

–          De verwerkte lengte aan betonstaaldraad, gebruikt voor de gebouwen en constructies, is groot genoeg om heel Europa mee te omspannen.
–          Het aantal meters verwarmingsbuis is lang genoeg om in Nederland het noorden met het zuiden te verbinden.
–          Met de totale lengte van de elektriciteitskabels kun je de Noordpool en Zuidpool met elkaar verbinden.
–          Voor de aanleg van de centrale faciliteiten is maar liefst 16.000 m3 aarde weggegraven tot een diepte van 5 meter. Hiervoor is zandgrond in de plaats gekomen, om te zorgen voor een goede grond voor de funderingen.

Oppervlakte en afmetingen:

–          De vloer van de Aqua Mundo is 1 hectare (10.000 m2) groot.
–          Het hoogste punt van de centrale faciliteiten is 20 meter boven NAP. Het waterpeil ligt 2,5 meter onder NAP.

Beelden en ornamenten:

De Aqua Mundo van De Eemhof bevat 450 beelden, sculpturen en tempelingangen uit Oost-Java en Bali.

Beplanting:

–          In de Aqua Mundo zijn 1800 bomen en planten te vinden, welke afkomstig zijn uit Azië. Hiervan zijn er 75 groter dan 6 meter. De grootste boom is 13,5 meter.
–          Voor het vullen van de plantenbakken in de Aqua Mundo waren 12.000 zakken potgrond nodig.

Mankracht:

–          Het werk dat nodig was voor de herbouw is gelijk aan 700 manjaren.
–          Voor de beelden, tempelingangen en sculpturen zijn buitenlandse kunstenaars en ambachtslieden een jaar op De Eemhof aan het werk geweest.

Fauna:

Tientallen door de douane en overheid in beslag genomen uitheemse vogels en honderden schelpen werden door de Nederlandse Opvang van Papegaaien en het Ministerie van Landbouw, Natuurbehoud en Visserij aan Center Parcs in bruikleen gegeven.

Water:

De Flow Rider (zoals u eerder al kon lezen, de permanente golf in de Aqua Mundo) pompt per minuut 120.000 liter water rond. De baden van de Aqua Mundo, m.u.v. de wildwaterbaan, bevatten een hoeveelheid water van 1.500.000 liter water. Al dit water wordt ieder kwartier ververst.

Capaciteit:

De Eemhof verwachtte bij de heropening jaarlijks zo’n 325.000 gasten te gaan mogen verwelkomen.

Oktober 2002: Center Parcs investeert in nieuwe merken

“Misschien wel één van de grootste ontwikkelingen uit de historie van Center Parcs…”

Center Parcs ontwikkelde enkele jaren terug, 5 jaren om precies te zijn, een nieuw beleid met als doel haar Europees marktleiderschap op het gebied van ‘short break holidays’ te versterken. Zo selecteerde zij de beste 5 parken van concurrent Gran Dorado en bracht zij deze onder in haar portfolio om andere marktdelen te kunnen bewerken.

Alle parken werden vanaf januari 2003 samengebracht onder de ‘Center Parcs Masterbrand’. Om de gasten te helpen bij het maken van hun keuze, werden 3 ‘subbrands’ in het leven geroepen, waarover de 15 parken werden verdeeld. De 10 parken die Center Parcs op dat moment in bezit had, parken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk, vonden hun plaats in de subbrand Center Parcs Original. 3 parken van Gran Dorado in het binnenland van Nederland en Duitsland kwamen terecht in FreeLife from Center Parcs. De laatste 2 parken van Gran Dorado, gelegen aan de Nederlandse kust, werden ingedeeld bij SeaSpirit from Center Parcs.

Met de uitvoering van die plannen ging een groot investeringsprogramma gepaard, waarover u straks per park meer kunt lezen. Deze investeringen waren gericht op zowel het verder versterken van het toenmalige Center Parcs-portfolio als op het accentueren van de unieke eigenschappen van de 3 subbrands en hun individuele parken.

Center Parcs: de Masterbrand

Alle parken van Center Parcs dragen de kwaliteit die bij Center Parcs hoort. Om die kwaliteit te waarborgen, heeft Center Parcs een aantal aspecten hoog in het vaandel staan:

–          Op elk park is er een breed aanbod van activiteiten en faciliteiten, welke ervoor moet zorgen dat er voor ieder wat wils is.
–          Alle parken moeten goed toegankelijk en makkelijk bereikbaar zijn. Dit ‘helemaal-weg-en-toch-dichtbij-huis-concept’ draagt in grote mate bij aan het succes van de ‘short break holidays’ van Center Parcs. De parken liggen in een rustige en natuurlijke omgeving, met alle faciliteiten letterlijk en figuurlijk ‘binnen handbereik’.
–          Veiligheid is de topprioriteit bij Center Parcs, vanaf de bouw tot aan de leiding en controle tijdens het runnen van het park.
–          Ook kindvriendelijkheid speelt een belangrijke rol binnen Center Parcs. Volwassenen zijn ‘koning’ bij Center Parcs, maar kinderen zijn ‘keizer’. De werknemers van Center Parcs zouden zich geen werknemer moeten voelen, maar gastheer of gastvrouw. Zij zijn trots op hun park en doen het mogelijke en vaak ook het onmogelijke om de gast het naar zijn zin te maken.

Center Parcs Original

Center Parcs Original was het oorspronkelijke aanbod zoals miljoenen gasten in Europa kenden en waardeerden en waaraan ze Center Parcs dus herkenden. Comfortabele cottages, het unieke ‘doe-speel-relax-concept’ van de Aqua Mundo en het aanbod in horeca, winkels en ontspanning. Deze parken waren bekend om hun ligging middenin uitgebreide natuurgebieden. De gemiddelde grootte van een park was de grote oppervlakte van ca. 100 hectare. Maar liefst 90% van dit oppervlak bestaat uit bos en water, een kenmerk dat bij Center Parcs een belangrijke rol speelde in het verleden, maar zeker ook in het heden en in de toekomst!

FreeLife from Center Parcs

De parken in deze categorie waren speciaal gericht op mensen die een hoogst individuele en gerichte invulling aan hun korte vakantie willen geven. Op het park, de ‘thuisbasis’, zijn er wederom comfortabele cottages en een grote keuze aan activiteiten en faciliteiten, zoals het overdekte centrum met restaurants, cafés en meer.

SeaSpirit from Center Parcs

Ook SeaSpirit bood parken die een ideale bestemming vormen voor mensen die hun korte vakantie op eigen wijze willen invullen, maar toch het kwaliteitsniveau van Center Parcs wensten. Deze parken boden hetzelfde als de parken van FreeLife from Center Parcs, maar met als extraatje de ligging aan zee.

De parken uit deze laatste 2 categorieën zouden, zoals destijds werd beweerd, niet veranderen qua aantrekkelijke prijsstelling.

Het investeringsprogramma

De investeringen hadden betrekking op het gebied van accommodaties, de faciliteiten, de ‘leisure activiteiten’, de infrastructuur van het park en de natuurlijke omgeving. In de zomer van 2003 werd de vernieuwing van de cottages op De Huttenheugte, Het Meerdal, Erperheide, Les Bois-Francs en Les Hauts de Bruyères afgerond. Ook op de parken van SeaSpirit en FreeLife gebeurde er geleidelijk veel op het gebied van cottagevernieuwing en de introductie van nieuwe leisureconcepten. Zo kreeg Park Heilbachsee de Kids Factory (welke inmiddels al is veranderd naar Mini-BALUBA) en Port Zélande werd verrijkt met de Adventure Factory.

Het tijdspad

In oktober, november en december van het jaar 2002 werden reisbureaus en gasten op de hoogte gesteld van de samenvoeging van Center Parcs met enkele Gran Dorado-parken. Dit alles werd ondersteund door een mailing, een advertentiecampagne, een nieuwe internetsite en speciale commercials op tv. Op 3 januari 2003 werd de bewegwijzering op de parken van FreeLife en SeaSpirit al vervangen door die van Center Parcs en tevens werd de eerste geïntegreerde brochure verstuurd in een oplage van 2 miljoen brochures.

Maart 2003: Subtropisch Zwembad FreeLife-Park Loohorst compleet vernieuwd

De verbouwing van het Subtropisch Zwembad van Park Loohorst werd afgerond. Daarmee was Park Loohorst een publiekstrekker rijker. In het Subtropisch Zwembad zijn originele Oosterse materialen gebruikt om het zwembad een tropische sfeer te geven. Deze materialen werden gehaald uit landen zoals Indonesië en uit het zuiden en oosten van Azië. Deze beelden en kunstwerken werden in opdracht van Center Parcs in die landen gemaakt en vervolgens rechtstreeks geïmporteerd.

Vóór de vernieuwing van het zwembad werd het interieur van de cottages al bijna volledig vernieuwd. Door de laatste vernieuwing, die van het Subtropisch Zwembad, voldeed Park Loohorst aan de eisen die werden gesteld aan de parken in de FreeLife-categorie. Elk hoekje van het zwembad zou sindsdien zijn eigen sfeer en verrassingen hebben.

Authentieke voorwerpen

De avontuurlijke, tropische en authentieke materialen en voorwerken zijn zorgvuldig door Center Parcs uitgekozen. De vloeren van het Subtropisch Zwembad werden bedekt door miljoenen riviersteentjes uit het zuiden van Java. Wanden werden versierd met honderden houten bootjes uit Lombok en tegen het plafond slingeren al enkele jaren echte lianen, welke afkomstig zijn van de zogeheten Sunda-eilanden. Het cafégedeelte werd ingericht als een ‘pioniersnederzetting’ en werd verrijkt met een speeltoestel met o.a. waterkanonnen en een glijbaan. Verder kom je een poel tegen met stenen kikkers. Ook dat zijn originele beelden die geïmporteerd werden voor de vernieuwing. Sommige kikkers werden voorzien van een interactieve werking. Wanneer gasten langslopen, reageren deze kikkers daarop en spuiten de mensen nat.

Mei 2003: Port Zélande volledig vernieuwd!

Port Zélande, destijds onderdeel van de categorie SeaSpirit, werd na overname compleet vernieuwd. Het voormalige Gran Dorado-park was op vele gebieden veranderd. Niet alleen een nieuwe look voor alle cottages, maar ook een andere landschappelijke inrichting en nieuwe avontuurlijke attracties moesten het park meer allure geven. Deze metamorfose was een onderdeel van het grote investeringsprogramma in kader van Center Parcs’ nieuwe merkenstrategie.

De veranderingen op Port Zélande sprongen direct in het oog. Alle cottages kregen zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant een grondige vernieuwing, waardoor de gasten zich in mediterrane sferen moeten wanen. De buitenzijde van de cottages waren saaie, witte kleuren, maar deze werden geschilderd in bijzondere, fraaie, vrolijke en zonnige tinten: van zachtgroen en lila tot geel en apricot. Ook op het buitenplein met speciale tegels ontbreekt het niet aan deze mediterrane sfeer. Mensen konden sindsdien heerlijk wandelen op het park, omdat het voortaan een autovrij park was, na jaren van auto’s op het park.

Adventure Factory

Port Zélande kreeg vele nieuwe mogelijkheden voor ontspanning. De meest opvallende nieuwe faciliteit was de Adventure Factory, in Australische sfeer opgezet. Allerlei originele materialen werden hier gebruikt om een eigen belevingswereld te creëren, waarin jong en oud zich nog steeds kan vermaken.

Via de lounge in de Adventure Factory komt men in de ‘oude schuur’, waar de Virtual Bowling te vinden is. Hier werd de eerste computergeanimeerde bowlingbaan ter wereld geplaats, waarbij men kan bowlen in de straten van bijvoorbeeld San Francisco.

Verder vind je in de Adventure Factory squashbanen, een grot met tropische vissen, dartspellen, een reusachtige bar, een mogelijkheid tot internetten, een strand (indoor dus) en een podium voor entertainment. Ook kunnen bezoekers zich vermaken met de indoor midgetgolfbaan met verrassende hindernissen, licht- en geluidseffecten, heuvels en hier en daar zelfs een windvlaag. Als laatste zijn er nog beachvolleybalvelden aangelegd en staan er sinds 2003 springkussens voor de kleintjes.

Subtropisch Zwembad (nu officieel Aqua Mundo)

Ook het Subtropisch Zwembad kreeg een nieuwe uitstraling, gerealiseerd door 30 studenten van Fontys. Met hun vernieuwende ideeën is alles onder handen genomen: van verlichting, bankjes en zwembandjes tot wanden en speelobjecten. Dit alles werd gecombineerd met de door Center Parcs aangelegde tropische tuin en Aqua Café.

Nu, in 2007, wordt de Aqua Mundo opnieuw grondig onder handen genomen om het zodanig te verbeteren dat het park opgewaardeerd kan worden tot een park met een beoordeling van 5 vogels, het maximumaantal vogels.

Mei 2003: Wasberen vinden nieuw onderkomen op De Huttenheugte dankzij samenwerking tussen Center Parcs en Stichting AAP

1 mei 2003 kreeg een groep van 16 wasberen, die eerder waren opgevangen door Stichting AAP, een nieuw verblijf van 300m2 met een eigen eilandje in de bosrijke omgeving van De Huttenheugte. Center Parcs adopteerde eerder al:

–          Tientallen tropische vogels, zoals flamingo’s, papegaaien en kraanvogels van het Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien. Deze kregen hun eigen plekje in de Market Domes van de parken.
–          750 illegaal geïmporteerde Roodwangschildpadjes, welke nu leven op Het Heijderbos.
–          Tientallen rode eekhoorns die in beslag zijn genomen en in samenwerking met het Ministerie van Landbouw, Natuurbehoud en Visserij op Het Meerdal een speciale eekhoornopvang kregen, waar ze nu rond kunnen lopen en klimmen.

Natuurbehoud en ook het opvangen van dergelijke dieren zijn één van de onderdelen van de filosofie van Center Parcs die al sinds 1968, bij de oprichting, centraal staan.

Augustus 2003: Pierre & Vacances wordt 100% eigenaar van Center Parcs Europe

Om te kunnen blijven groeien op het gebied van korte verblijfsrecreatie in West-Europa, bereikte Pierre & Vacanes op 20 augustus 2003 overeenstemming met het bedrijf MidOcean over de aankoop van 50% van de aandelen, voor een bedrag van 270 miljoen euro.

Pierre & Vacances was sinds maart 2001 al de eigenaar van de andere 50% van de aandelen van Center Parcs Europe en werd in augustus 2003 dus volledig eigenaar van Center Parcs Europe. MidOcean bleef wel eigenaar van Center Parcs UK, wat al een op zichzelf staand bedrijf van het oorspronkelijke Center Parcs was.

Daarnaast bereikte Pierre & Vacances eerder al overeenstemming met andere dienstverleners, gespecialiseerd in onroerend goed, over de overdracht van het onroerend goed van De Kempervennen, De Huttenheugte, Het Meerdal, Erperheide, De Vossemeren en Bispinger Heide, voor 440 miljoen euro en die van De Eemhof (aan een ander bedrijf) voor 90 miljoen euro.

Het onroerend goed van de 2 Franse parken uit de categorie Center Parcs Original en die van de 5 voormalige Gran Dorado-parken, was al eerder verkocht. De exploitatie bleef wel in handen van Center Parcs Europe. Al deze transacties werden uitgevoerd in het kader van P&V’s financiële strategie om geen onroerend goed in bezit te hebben. De verkopen moesten zorgen voor een stijging van de winst en hadden dus geen negatieve gevolgen voor de financiën.

September 2003: Grondige vernieuwing van Park Zandvoort

In deze maand werden plannen aangekondigd voor een grootse vernieuwing van dit SeaSpirit-park. Het park zou in vele opzichten een grote verandering ondergaan. Het kreeg een andere landschappelijke inrichting, een vernieuwd hotel, een nieuw Cycle Center, een Kinderboerderij en andere nieuwe avontuurlijke faciliteiten. De werkzaamheden voor deze grootschalige vernieuwingen begonnen in oktober van datzelfde jaar en werden afgerond in de eerste week van februari 2004. Dit alles werd uitgevoerd in het kader van het investeringsprogramma (ca. 100 miljoen euro) van Center Parcs’ nieuwe merkenstrategie.

De veranderingen bij Park Zandvoort hadden betrekking op zowel het interieur als op nieuwe faciliteiten. De lobby van het hotel kreeg een uitstraling die past bij de ligging aan zee. De Kinderboerderij, bedoeld voor de kleintjes, werd grotendeels gerealiseerd dankzij een gift van de gemeente. Speciaal aan deze Kinderboerderij is dat inwoners van Zandvoort en omgeving altijd welkom zijn bij de Kinderboerderij, dus niet alleen de gasten van Center Parcs. De verzorging van de dieren is echter wel helemaal voor Center Parcs.

Beach Factory

De ligging aan zee kan een belangrijke doorslag geven bij de beslissing van gasten om voor Park Zandvoort te kiezen. Toch wilde Center Parcs meer aan de “all-weather faciliteiten” gaan werken. Zo werd o.a. de Beach Factory gebouwd met activiteiten die onder alle weersomstandigheden kunnen worden gedaan. De Indoor Adventure Midgetgolfbaan bevat bewegende en geluidsmakende elementen. Deze baan is compleet door Center Parcs ontwikkeld op basis van eigen ontwerpen. Specialisten van Center Parcs zijn de hele wereld over gereisd om inspiratie op te doen voor deze baan. Hij verwijst dan ook naar legendarische plaatsen. Het resultaat was een ‘nieuwe generatie-midgetgolfbaan’ die het populaire spel nieuw leven zou hebben ingeblazen.

Voor de kleine kinderen zijn er ook diverse activiteiten ontwikkeld, zoals de elektrische minicars en de Funshooter, waarbij kinderen met foamballen kunnen schieten. Een andere opvallende activiteit is het virtueel bowlen in de Virtual Bowling, waarbij je bowlt op een computergeanimeerde baan. Verder bevinden zich in de Beach Factory ook Interactive Seats, waarbij je o.a. kunt internetten en e-mailen. Het speciale Casual Dining Restaurant, welke 125 zitplaatsen biedt, is een combinatie van restaurant, lounge en bar.

Tekst: persberichten Center Parcs Europe
Bewerking, herschrijving en samenstelling: Jeroen (forum- en redactieteamlid) i.s.m. Center Parcs Forum
Beeldmateriaal: Center Parcs Europe, diverse bouwbedrijven en Jeroen (forum- en redactieteamlid)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *