Persberichten uit het verleden (2000)

Tijdens de periode waaruit de volgende persberichten volgen, bestond Center Parcs Europe uit slechts 13 bungalowparken. Van overgenomen parken was nog geen sprake, vanzelfsprekend ook niet van het nieuwe park Le Lac d’Ailette. Opvallend zijn de vele plannen die reeds anders zijn uitgevoerd of niet eens zijn uitgevoerd. Een stukje historie dus, met vele weetjes en feitjes die niet algemeen bekend zijn en het verhaal des te leuker maken…

Februari 2000: Center Parcs investeert in millenniumconcept

In 2000 begint Center Parcs een groot onderzoek naar mogelijkheden om haar marktleiderschap in Europa te handhaven en te versterken door miljoenen te investeren in vernieuwingen.

Na 3 onderzoeken (een enquête onder de gasten, een onderzoek naar het imago van Center Parcs en een onderzoek naar toekomstige ontwikkelingen) kwam Center Parcs tot maar één conclusie: vernieuwen, vernieuwen en nog eens vernieuwen.

Om die vernieuwingen te verwezenlijken werd het millenniumconcept opgesteld. Dit project bestond uit de volgende punten:

1. Introductie nieuwe cottages
Center Parcs maakte een verdeling in cottages afhankelijk van leefstijl, samenstelling en inkomen. Hieruit vloeiden naast de Standard/Standaard+-cottage de volgende types voort:

Comfort: een destijds compleet nieuw ingerichte cottage. Als extra service werden opgemaakte bedden aangeboden.

De Luxe: hetzelfde aanbod als de comfortcottage, maar met een stijlvol interieur. Extra’s bij deze cottage waren o.a. een vaatwasmachine, handdoekenpakket en een tweede televisie in de slaapkamer.

VIP: dit hield een verdere verbetering in van de bestaande VIP-formule. De cottages werden gerestyled, kregen een extra bad en elke dag opgemaakte bedden én ontbijt.

Style: Center Parcs liet toen Jan des Bouvries een interieur ontwerpen voor dit nieuwe type cottage. De Eemhof werd als ‘proefpark’ gebruikt om daar te cottages aan het publiek aan te bieden. Het bood dezelfde services en extra’s als de VIP-cottages. Later zijn deze cottages ook toegevoegd aan het bestaande aanbod op enkele andere parken. Onlangs bleken deze cottages niet populair en worden ze niet meer als zodanig vermeld in de brochures.
Klik hier voor een terugblik op de Style-cottages
.

2. Action Company
Dit moest het nieuwe activiteitenprogramma worden voor kinderen van 4 t/m 17 jaar. Begin juli 2000 werd Action Company geïntroduceerd op alle parken in Nederland, België en Duitsland. De activiteiten die bij de start van het programma werden aangeboden varieerden van circusactiviteiten, piraatje spelen en de Zip Wire. Later is Center Parcs gaan snijden in het programma en is deze naam verdwenen. Het populaire pogramma werd in verschillende leeftijdscategorieën verdeeld en gaat nu naamloos verder. Met Wannabe komen de circusactiviteiten en het ‘piraatje spelen’ weer gedeeltelijk terug. Wie dacht dat Wannabe iets compleet nieuws was, had het dus mis!

3. Nieuwe cateringconcepten
Het assortiment aan restaurants werd ook flink onder handen genomen. Omdat gasten een ruim aanbod op prijs stelden, werd dit groots uitgebreid:

Fine Dining: toprestaurants met een mondiale kaart.

Casual Dining: familierestaurants. Deze bestaan uit bediende restaurants zoals het Grand Restaurant (bekend als het ’S-Restaurant’) en het Family Restaurant (bekend als het ‘H-restaurant’) Een ander type familierestaurant is het Market Restaurant met Market Buffet, een zelfbedieningsrestaurant.

Children Theme Dining: een Pannenkoekenhuisje, maar ook de toevoeging van kindermenu’s, speeltoestellen en babyvoeding in de andere restaurants.

Quick Service Dining: voor het snelle gezonde hapje tussendoor. Dit wist Center Parcs tot nu toe alleen maar op het Heijderbos te realiseren met de Snacks & Salads. Op de andere parken is dit een Snackcorner geworden/gebleven.

4. Uitbreiding Aqua Mundo’s
Het plan was er om te investeren in de Aqua Mundo’s die er op dat moment waren. Hierna is het themabad geïntroduceerd waar men zwemt tussen de tropische vissen en ook verschillende beauty- en ontspanningsfaciliteiten, die bekend zijn geworden onder de naam Aqua Sana. Bestaande baden zouden worden uitgebreid, maar hier is niet veel van terecht gekomen.

5. Infrastructuur, bewegwijzering, verlichting en logistiek.
Door de grote oppervlakte van Center Parcs en de vele faciliteiten is een goede informatie nodig om een weg te vinden. Op de Eemhof werd er gestart met een compleet nieuwe bewegwijzering en op het Heijderbos werd er een nieuw verlichtingssysteem uitgeprobeerd, beide om het uit te testen in de praktijk.
Een andere nieuwe proef was de Rapid Check-in op de Eemhof. Hierbij hoefden gasten niet meer eerst de sleutel te gaan halen bij de receptie, maar konden ze meteen doorrijden. De eerste test werd in oktober 2000 uitgevoerd, maar daarna bleef het ook bij de Eemhof.

6. Speciale kenmerken voor de parken
Op het moment van uitgave van deze persberichten hadden verschillende parken hun eigen specialiteit gekregen. De Vossemeren kreeg de Discovery Bay, Eperheide het Aziatisch Vissersdorp in de Aqua Mundo, Het Heijderbos werd uitgebreid met de Jungle Dome, De Kempervennen met het Montana Snowcenter, De Eemhof ontving een jachthaven, De Huttenheugte een observatiorium, Het Meerdal een schaatsbaan en op Bispinger Heide werd de Aqua Mundo uitgebreid.

Maart 2000: Center Parcs is Europees marktleider op het gebied van tussendoor-vakanties

Center Parcs begon met slechts 30 bungalows in de natuur, maar was inmiddels uitgegroeid tot een internationale organisatie met 13 parken. 5 in Nederland, 2 in België, 1 in Duitsland, 2 in Frankrijk en 3 in Groot-Brittannië.

Kinderen hebben een streepje voor
Bij Center Parcs was en is men nog steeds vooral gericht op de kinderen. In 2000 waren alle parken van Center Parcs nog autovrij, om een zo veilig mogelijke omgeving aan kinderen te kunnen bieden. Op het park waren speeltuinen, een kinderboerderij en het kinderhofje (thans Kids Klub) te bezoeken. Ook is er voor kinderen een compleet activiteitenprogramma opgezet. In de Market Dome en Aqua Mundo waren vele kindervoorzieningen te vinden. In de – toen nog Subtropisch Zwemparadijs genoemde – Aqua Mundo waren babykleedkamers, haardrogers op kinderhoogte, boxen, kinderbedjes en een spel-o-theek te vinden. De restaurants beschikten over menukaarten voor baby’s en kinderen, kinderbestek, kinderstoelen en speelhoeken. Op de Nederlandse, Belgische en Duitse parken waren kindercottages te boeken die waren uitgerust met kindermeubilair, babycommode en –badje, kinderbestek, speelhuisje, speelgoed en een poppenkast.

Action Company
Het Action Company activiteitenprogramma bestond in 2000 uit de volgende categorieën:

Cool Kids: 4 t/m 7 jaar
NeXt: 8 t/m 12 jaar
Limit: 13 t/m 17 jaar

Cool Kids omvatte leuke activiteiten voor de allerkleinsten, zoals knutselen, tekenen of koekjes bakken.

NeXt en Limit gingen een stap verder met vele spannende activiteiten, zoals dragon boat racing, snorkelen, mountainbiken, boogschieten, flightball, informatietechnologie en roller hockey.

Achter de schermen: Training Center
Achter de schermen werd er voortdurend gewerkt aan verbetering van zowel de faciliteiten als de service van de medewerkers. Center Parcs beschikte over een eigen Training Center op de Kempervennen. Hier werden o.a. trainingsprogramma’s ontwikkeld voor het management.

Natuur & milieu
Center Parcs heeft een bosbeheersplan opgesteld. Dit kijkt maar liefst tachtig jaar vooruit. Het heeft een jaarlijkse toevoeging van zo’n 150.000 bomen op de parken tot gevolg. Evenals de flora wordt er ook gedacht aan de fauna. Diverse vogels, die bekend staan als een uitstervende soort, zijn op de parken nog vaak in grote en kleinere hoeveelheden te aanschouwen.

Op het moment van schrijven had Center Parcs net het ISO 14001-certificaat ontvangen voor haar ‘milieumanagementsysteem’ voor alle 13 parken. Belangrijke uitgangspunten waren en zijn nog steeds de zorg voor het milieu en het bieden van een vakantie in een natuurlijke omgeving.

Center Parcs investeert in millenniumconcept
Een kort vervolg op de eerder genoemde investering: een nieuwe toevoeging aan Erperheide is de PiLoBoLus Kinderwereld en aan de Huttenheugte het Adventure Island.
De verwachting was dat de bezettingsgraad van alle parken in binnen- en buitenland 90% zou blijven.

In de jaren na het persbericht is de bezettingsgraad sterk gedaald. Klik hier voor meer info hierover.

Mei 2000: Brand in centrum De Eemhof

“Vannacht, 23 mei, heeft een brand gewoed in het centrum van het park De Eemhof waarbij het centrale plein en het zwembad zijn verwoest. Er hebben zich hierbij geen ongelukken voorgedaan.

Gasten die een cottage bewoonden in de nabijheid van het centrum zijn opgevangen in de buurt van het park. De oorzaak van de brand wordt onderzocht.

Center Parcs zal haar uiterste best doen om, in overleg met huidige en toekomstige gasten van de Eemhof, een passende oplossing te vinden voor hun verblijf.”

Zo berichtte de krant in 2000 over de verschrikkelijke grote brand op de Eemhof. Hierbij werd de complete Market Dome (geen centraal plein) en de Aqua Mundo verwoest. De oplossing voor de gasten is gevonden in de Market Square met een nieuwe Aqua Mundo in Balinese stijl. Het park zou in eerste instantie heropend worden in 2001, maar dit gebeurde pas in 2002. Meer info over de oude Eemhof…

September 2000: Volop nieuws in de Center Parcs-brochure

In de herfst van 2000 werd, zoals elk jaar, de nieuwe najaarsbrochure uitgegeven. In deze versie kwam weer een hele rij aan vernieuwingen aan bod:

De Kempervennen
In 2000 beschikte de Kempervennen over de laatste generatie cottages, namelijk VIP, Style, De Luxe én Comfort. Daarnaast heeft de Aqua Mundo een complete facelift ondergaan. Vernieuwd is onder meer het Kinder-doe-bad dat zich vanaf toen bevindt in Egyptische stijl. Een andere nieuwigheid was het Foster’s Australian Restaurant.

De Vossemeren
Eind oktober 2000 werd een volledige metamorfose van de cottages op dit park afgerond. Deze werden namelijk allemaal vernieuwd. Ook de kamers van het hotel zijn vernieuwd en kregen een Afrikaanse stijl. Speciaal voor de jonge, maar ook oudere kinderen opende het vernieuwde Action Company Clubhouse. De Aqua Mundo werd gemoderniseerd en beschikt sinds toen over nieuwe vloeren, decoratie, kleedruimtes en douchecabines. Het toen nog nieuwe Hammond’s Family Restaurant werd aangekleed in Mexicaanse stijl en kreeg er een buitenterras bij.

Erperheide
In Erperheide werd in het voorjaar van 2001 een omvangrijke overdekte speelwereld voor de kinderen geopend met de naam BALUBA. De naam PiLoBoLus werd hier echter veel meer voor gebruikt. Onderdeel daarvan was de Foam Factory, waar men schuimballen kon afschieten met kanonnen of reuze stofzuigers. Ouders hadden een goed zicht op hun kinderen vanuit het BALUBA Café. Buiten was er de tevens vernieuwde Kinder Speeltuin. De naam PiLoBoLus is tegenwoordig verdwenen en heeft definitief plaatsgemaakt voor BALUBA.

Overige parken
Ook op andere parken werd door Center Parcs permanent geïnnoveerd. Rond Kerst 2000 introduceerde Center Parcs op het Meerdal een nieuw concept van De Luxe cottages. Het Heijderbos pakte uit met een nieuw Kinder-doe-bad en de Huttenheugte werd omgetoverd tot een park waar je de allernieuwste sporten kon beoefenen in de Action Factory. Gasten konden vanaf toen ook terecht in de pas vernieuwde Japanse Sauna.

Oktober 2000: Historie van Center Parcs

Wij beperken ons hierbij tot de niet eerder toegelichte plannen van de vernieuwingen aan het einde van de jaren negentig.

1996-1998: Voorsprong op concurrenten vergroot door indrukwekkend investeringsprogramma!

Alle parken in België en Nederland worden volledig gerenoveerd. Een overzicht:

– Er komen op elk park VIP-cottages, Kindercottages, Kinderboerderijen en vernieuwde speeltuinen.
– Al snorkelend kunnen de gasten tropische vissen bewonderen in de Themabaden.
– De Parc Plaza, het vroegere overdekte centrum, wordt omgetoverd tot de Market Dome: een groene oase met knusse terrasjes, gezellige winkeltjes en rustige hoekjes.
– De Aqua Mundo zorgt voor de ultieme waterbeleving, met de allerlaatste nieuwigheden op dit vlak: een prehistorische grot met lichteffecten, een klimwandbad en een waterjetbaan…
– Uniek ter wereld zijn de Discovery Domes op de Vossemeren en het Heijderbos. Beleving, ontdekking en avontuur staan centraal in deze overdekte speelwerelden voor groot en klein.
– In het Montana Snowcenter op de Kempervennen kan men het gehele jaar door skiën en snowboarden.

December 2000: Facts & Figures 1999/2000

Ter vergelijking aangevuld met de Facts & Figures van 2005/2006 en/of 2009/2010/2011:

Aantal parken

1999/2000: 13 parken, namelijk De Eemhof, Het Heijderbos, De Kempervennen, De Huttenheugte, Het Meerdal, De Vossemeren, Erperheide, Bispinger Heide, Sherwood Forest, Elveden Forest, Longleat Forest, Les Bois-Francs en Les Hauts de Bruyères.

2005/2006: 20 parken, namelijk De Eemhof, Het Heijderbos, De Kempervennen, De Huttenheugte, Het Meerdal, Port Zélande, Park Loohorst, Park Zandvoort, De Vossemeren, Erperheide, Bispinger Heide, Park Hochsauerland, Park Heilbachsee, Butjadinger Küste, Les Bois-Francs, Les Hauts de Bruyères, Sherwood Forest*, Elveden Forest*, Longleat Forest* en Whinfell Forest*.

2009/2010/2011: 21 parken, namelijk De Eemhof, Het Heijderbos, De Kempervennen, De Huttenheugte, Het Meerdal, Port Zélande, Park Zandvoort, Limburgse Peel, Sandur, De Vossemeren, Erperheide, Park De Haan, Bispinger Heide, Park Hochsauerland, Park Eifel, Park Nordseeküste, Les Bois-Francs, Les Hauts de Bruyères, Le Lac d’Ailette, Les Trois Forêts en Belle Dune (vanaf najaar 2011).

* Deze parken maken op het moment van publicatie al geen deel meer uit van Center Parcs, thans Center Parcs Europe.

Aantal cottages
1999/2000: 9027 (inclusief hotelkamers en appartementen).
2005/2006: 10.403 (inclusief hotelkamers en appartementen).
2009/2010/2011: 13.330 (inclusief hotelkamers en appartementen).

Omzet
1999/2000: ruim 1 miljard NLG.
2005/2006: 515,81 miljoen euro.
2009/2010/2011: 599,6 miljoen euro.

Aantal gasten
1999/2000: ruim 2 miljoen, waarvan 29,4% Nederlanders, 26,5% Engelsen, 18,3% Duitsers, 16,7% Fransen, 9,0% Belgen en 0,1% overige nationaliteiten.
2005/2006: ruim 3 miljoen, waarvan 43% Nederlanders, 26% Duitsers, 18% Fransen, 12% Belgen en 0,3% overige nationaliteiten.
2009/2010/2011: circa 3,9 miljoen, waarvan 35% Nederlanders, 24% Duitsers, 26% Fransen, 13% Belgen en 2% overige nationaliteiten.

Aantal overnachtingen
1999/2000: ruim 13,0 miljoen.
2005/2006: 12,7 miljoen.
2009/2010/2011: circa 15,1 miljoen.

Bezettingsgraad
1999/2000: ongeveer 90 procent.
2005/2006: niet bekend.
2009/2010/2011: niet bekend.

Aantal medewerkers
1999/2000: ongeveer 10.000 (fulltime en parttime)
2005/2006: ongeveer 9500 (fulltime en parttime)
2009/2010/2011: circa 6300 (fulltime en parttime)

Gemiddelde verblijfsduur
1999/2000: 80,5% weekend of midweek, 18,5% week en 1,5% langer dan een week.
2005/2006: niet bekend.
2009/2010/2011: niet bekend.

Dit overzicht van persberichten is verzorgd door forumlid Jeroen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *